Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar K-N)   >   Masthugg   >  
Min Pappa, född 1917-05-28
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8520) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Malin Andersson (App_syl1) - Fredag den 14 januari 2011 kl. 13.59
Hej

Jag har precis börjat släktforska och tycker det är jätte roligt att få reda på saker om släkten men när jag skulle börja på min pappas sida blev det stopp med en gång det står fader okänd och söker jag här på nätet finns det ingen text där alls. Vad skall jag göra ? Jag har hittat pappas syskon och där står Karl Algot Andersson. Född 1984-08-02 men hur får jag reda på om det är min pappas pappa.

Min Pappa hette Karl Artur Oliver Andersson och var född 1917-05-28,han var född i mastugget i Göteborg. Hanns mamma hette Anna Konstantia Andersson Född Olsson Född 1894-08-14. tacksam för all hjälp.

MVH Malin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8523) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 14 januari 2011 kl. 19.13
Hej Malin,
det bör finnas en barnavårdsakt angående din pappa, och där kan hans far nämnas. Jag är inte säker på var den förvaras, men kanske i Göteborgs stadsarkiv?
Jag är inte så hemma på forskning i Göteborg, så jag har inte lyckats hitta adressen där din pappa och farmor bodde när han föddes. I födelse- och dopboken (Göteborgs Masthugg CI:2 sid 188) står det "5: 12/45".

Och visst är det spännande med släktforskning! :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8524) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Malin Andersson (App_syl1) - Fredag den 14 januari 2011 kl. 19.36
Hej !

Tack för hjälpen skall se om jag kan få tag på den ,
Ja det är jätte spännande, men jag är en helt nybörjare på detta. Har läst någon stanns att man kan köpa cd skivor för släktforskning, vilka skivor skall man köpa och var får man tag på dom ?
Skulla vilja kunna göra så mycket som möjligt hemifrån går det ?

MVH Malin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8526) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Hanne Berndtsson (Kaprifol) - Lördag den 15 januari 2011 kl. 12.14
Hej, din pappa och farmor finns på: SE/GLA/15467 Göteborgs Masthugg AIIa:10 (1916-1934) Bild 92 / sid 1888, längst ut till höger på sidan finns en notering - "Trolofningsbarn". Familjen flyttar till: SE/GLA/15467 Göteborgs Masthugg AIIa:11 (1918-1935) Bild 62 / sid 2059, där har du hela familjen. :-)

Och här hittar du fadern: SE/GLA/15467 Göteborgs Masthugg AIIa:10 (1916-1934) Bild 124 / sid 1920 - längst ut till höger är en notering: Fader till Karl Artur Oliver, folio 1888 (sid 1888) s o ä till Anna Konsantia Olsson


mvh Hanne

(Ändrat av Kaprifol den 15 januari 2011 kl. 12.21.)

(Ändrat av Kaprifol den 15 januari 2011 kl. 12.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8527) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Malin Andersson (App_syl1) - Lördag den 15 januari 2011 kl. 13.06
Hej Hanne !

Tack så jätte jätte mycket för hjälpen, gud va glad jag blev över att få det bekräftat att Algot är pappas pappa.
Nu skall jag försöka leta vidare :-)

Letar än så länge bara på Föreningen släktdatas hemsida har inte hittat någon annan som är gratis men det kanske finns någon som kan hjälpa mig med tips om det.

Skall spara uppgifterna du gav mig så skall jag se om jag kan komma in till biblioteket och titta.

Tack ännu en gång för hjälpen

MVH Malin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8532) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 16 januari 2011 kl. 00.43
Hej Malin

Jag tycker nog att du ska vänta med att köpa skivor. Man har inte så stor nytta av dem om man ska forska bakåt i tiden. De brukar finnas att läsa på de större biblioteken. Och så kan du ju alltid fråga här i forumet. Då är det bättre att lägga pengarna på ett abonnemang hos Arkiv Digital (AD Online), SVAR eller Genline. Ett abonnemang är ett måste om du ska forska hemifrån. Du kan läsa här på Arkivguiden om vad de tre aktörerna har att erbjuda. Det finns mycket annat nyttigt att läsa i Arkivguiden.

Jag har varit inne och tittat på sidorna Hanne tipsade om och sedan har jag letat upp familjerna på cd:n "Sveriges Befolkning 1900":

Olsson, Theodor f 1860 Stala, Bohuslän. Far i familjen.
Johansdotter, Johanna Mathilda f 1870 i Tegneby, Bohuslän. Mor i familjen.
(Barn), Anna Constantia f 1894 i Tegneby, Bohuslän. Barn i familjen.
(Barn), Thekla Maria 1898 i Tegneby, Bohuslän. Barn i familjen.

Post 1347674
Anna Constantia
f. 1894 i Tegneby (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
d.
Flicka, barn i familjen
Grästorp
Tegneby (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
Födelseort i källan: Tegneby Göteborgs och Bohus län

----------------------------------------

Andersson, Otto Albin f 1869 i Långelanda, Bohuslän. Far i familjen.
Augustsdotter, Anna Sofia f 1866 i Långelanda, Bohuslän. Mor i familjen.
(Barn), Johan Oskar f 1887 i Långelanda, Bohuslän. Hennes barn före äktenskapet.
(Barn), Elise Ottilia f 1892 i Långelanda, Bohuslän. Gemensamt barn.
(Barn), Karl Algot f 1894 i Långelanda, Bohuslän. Gemensamt barn.
(Barn), Annie Maria f 1896 i Långelanda, Bohuslän. Gemensamt barn.
(Barn), Henning Valdemar f 1899 i Långelanda, Bohuslän. Gemensamt barn.

Post 1343877
Karl Algot
f. 1894 i Långelanda (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
bådas s.
Pojke, barn i familjen
Burås Östergård
Långelanda (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
Födelseort i källan: Långelanda Göteborgs och Bohus län

Uppgifterna från de olika skivorna måste kontrolleras i de riktiga källorna. I födelseböcker, vigselböcker och dödböcker. Eftersom det rör sig om avskrifter i flera led så blir helt naturligt en del fel på vägen. Släktdatas register är (förmodligen) en avskrift av originalboken men även deras uppgifter bör kontrolleras.

Jag "filar" på en "släktforskarskola" främst tänkt för studiecirklar. Jag hade egentligen inte tänkt "publicera" den ännu. Jag har ju bara ett kapitel färdigt: Kapitel 2. Där kanske du kan hitta ett och annat matnyttigt.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8533) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Malin Andersson (App_syl1) - Söndag den 16 januari 2011 kl. 06.38
Hej Christian

Tack så jätte mycket för hjälpen jätte roligt att få se sedan fick jag några årtal jag inte hade och nu blev jag ännu mer nyfiken :-) så jag skall se om jag kan ta mig in till biblioteket någon dag :-)

Har en liten fråga dock :-)

Post 1347674
Anna Constantia
f. 1894 i Tegneby (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
d.
Flicka, barn i familjen
Grästorp
Tegneby (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
Födelseort i källan: Tegneby Göteborgs och Bohus län

Vad menas med det du skrivit om grästorp är det att flickan har flyttat dit ?

Tack för sidan d skickade skall läsa igenom detta det är j en hel jungel nu när man är nyborjare och vill ha så mycket information som möjligt :-)

Tack igen för all hjälp.

MVH Malin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8534) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 16 januari 2011 kl. 09.05
Hej Malin

Grästorp är det ställe i Tegneby socken som Anna Constantia och hennes familj var bosatta 1900. För att veta var i socknen Anna Constantia var född måste du titta i födelseboken. Där kan du också se om föräldrarna är desamma som de som finns med på skivan. Det är inte alltid det står på skivan om det rör sig om barn från ett tidigare gifte. Eller barn födda före äktenskapet.

Jag vet ju inte om "ditt" bibliotek har datorer med tillgång till AD Online/SVAR/Genline. Har du nära till landsarkivet i Göteborg kan du också åka dit för att forska.

Du hittar mera information i Arkivguiden om Tegneby socken

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8535) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Malin Andersson (App_syl1) - Söndag den 16 januari 2011 kl. 09.38
Hej oki då vet jag tack så jätte mycket.

Jag har en 45 min in till centralen i göteborg men jag har svårt att gå så det blir lite jobbigt att ta sig dit men får göra ett försök det är därför jag har börjat hemifrån.

Tack för all hjälp det kommer säkert att komma fler frågor efter hand.

MVH Malin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11593) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 15 mars 2012 kl. 20.07
Ser i Christians svar att församlingarna Stala och Tegneby på Orust dök upp. Släktforskarförenigen på Orust arbetar med att återskapa materialet tiden före 1870 och har säkert en hel del material. En kontakt med demkan kanske vara bra. Kyrkoboksmaterialet före detta år är i stort sett borta i samband med en eldsvåda för hela pastoratet Tegneby.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)