|
|
Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Fredag den 24 augusti 2012 kl. 20.28
|
Årtalet är 1633, Lars ???? Guldsmed? Ja, kan någon läsa namnet? Finns ett par Guldsmeder som heter Lars i Mariestad under 1600-talet. En heter Lars Månsson Guldsmed. Men jag kan inte se att denna heter Månsson. Eriksson?? Är väl helt ute o svävar. Kan någon hjälpa, mvh Sari
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 25 augusti 2012 kl. 00.09
|
Tidig 1600-talstext är väl kanske inte min specialitet, men jag tycker att det ser ut som du svävar åt rätt håll... Erichsonn får jag det till.
|
|
|
Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Lördag den 25 augusti 2012 kl. 09.20
|
Tack Jörgen, ser ut som en korrekt stavning. Han kan dock inte vara den som kallades Lars Månsson den äldre (g.m. Christina Nilsdotter).Och som förärade kyrkan med en ask av silver. (Mariestad-KI-1-1673-1792-Bild-19-sid-31,1655-06-05). Denna ask finns i skriften Vadsbobygden tidskrift för Vadsbo hembygds- och fornminnesförening. 1977. sid.29. Och Lars Månsson borde vara den Lars som ibland i källorna har namnet Maville. Och som jag forskar på. MvH Sari Ps det finns naturligtvis andra än Lotta som är duktiga på o tolka gammal skrift ;)
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 25 augusti 2012 kl. 09.46
|
Hej Sari, först får jag tacka för berömmet, och håller naturligtvis med om att det finns fler som är duktiga på att tyda. En sak som är helt säker, är att det står Erichssonn i din text. Mvh// Lotta
|
|
|
|
|
|
|