|
|
Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Torsdag den 04 oktober 2012 kl. 21.47
|
Hej, skulle återigen behöva någons hjälp att förstå kontentan av denna text. Kan läsa bitar av det hela. Daniel Månsson har arbetat för Lars Månsson Maville eller för Mästersven? Eller Lars Månsson är mästersven? Som Daniel arbetat för? Detta undrar jag framför allt. MvH Sari
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 04 oktober 2012 kl. 23.44
|
Hej Sari, här kommer först en avskrift med "moderniserat" språk: "Samma dag presenterades för rätten en obligation giv- en av Lars Månsson Mavile, angåendes hans systers hustru Ingerd Månsdotters barns arv och barnepennin- gar, som Lars Månsson lånat och till sig anammat ha- ver för 18 år sedan, men till dato dem intet tillfyllest betalt, ty låter vördig och vällärde herr Lars Ållongren kyrkoherde i Frösberg ovan bemältes styvfader arrestera Lars Månssons Mavile egendom här i Mariestad i löst och fast, rörligt och orörligt till dess ovanbemälte barne- penningar bliver erlagda och betalda. Samma dag ock för rätta låter Daniel Månsson Mavile näst barnepenningarnas arrest, och uppå sine vägnar arrestera uti sin broders egendom Lars Månssons Mavile lö- sa och fasta uppå 25 Riksdaler, som hans broder blev honom skyldig för veckolön när han arbetade hos honom för(som) mästersven i guldsmedsboden". Jag tolkar det som att Daniel Månsson Mavile har arbetat som mästersven hos sin bror Lars Månsson Mavile. I den första delen så låter kyrkoherden arrestera Lars Månssons egendom för att försäkra sig om att få betalning för det Lars har lånat av sin systers barns arv - troligen efter hennes första man. Systern har tydligen gift om sig med kyrkoherde Ållongren. I den andra delen så låter Daniel Månsson, Lars bror, arrestera "resten" av Lars egendom för det Lars är skyldig honom. Det är krångligt att försöka förklara den krångliga texten... Mvh// Lotta
|
|
|
Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Fredag den 05 oktober 2012 kl. 20.16
|
Hej Lotta. Tusen tack för din hjälp. Snabb du! Misstänkte att det var som du sa. Det var ordet "för" som gjorde mig konfys. Skönt när man kan få bekräftelse. Det kommer snart mer. Hoppas du eller någon annan kan hjälpa mig åter. Mvh Sari
|
|
|
|
|
|
|