|
|
Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Måndag den 12 november 2012 kl. 20.19
|
Hej, behöver återigen hjälp med att tyda texten. Hoppas jag inte begär för mycket, då den är ganska lång. Tydning av hela är egentligen inte nödvändigt. Men en förklaring av det hela skulle vara till hjälp. Vem är fullmäktig för vem??? MvH Sari
|
|
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 13 november 2012 kl. 12.13
|
Hej Sari, här kommer en tolkning med lite moderniserad "stavning". Det verkar som om detta ärende varit uppe tidigare, "de fyra domar utgivne", och där kanske det framgår bättre vad det egentligen handlar om. Vad jag kan förstå så är salig Jöns Månsson skyldig pengar till flera kreditorer, och det beslutas att dom som har hand om hans egendom ska lämna denna till rådhuset där kreditorerna får sin betalning. Dom kreditorer som inte kom till rätten efter stämningen (citation) utfärdad vid Kyndelsmässo, "som sig absenterade", blir utan ersättning. Blev det begripligt? Inte lätt att förklara som sagt tidigare... "Samma dag presenterade sig än vidare för rätt- ta S: Jöns Månssons efterlåtne egendoms redare, som var Joon Hansson den äldre och Lars Månssons den yngres fullmäktige Daniel Månsson, tillika med mestedeles av kreditorerna eller deras fullmäktige, då Redarna presentera vilja dess under händer ha- vande egendom ifrån sig leverera, och uppå Rådhu- set bära låta, där kreditorerna icke vilja bemälte Egendom efter kvotam sig betalte göra, då blev för- den skull dem alla av rätten tillfrågat, om de voro till freds med de fyra domar utgivne, som då upplästes på samma sak, var till de samtligen bejakade. Enär de domarna för gode erkände, blev redar- na pålagt att de dagen där efter som var den 21 Maj, skulle all dess egendom uti S: Jöns Månssons gård de tillstädes varande kreditorerna, var efter kvotam leverera låta, och de som sig absente- rade, och intet hade efter förledne Kyndelsmässos ci- tation komparerat skulle hava sin fordran förlorat, som utdelnings skriften vidare utvisandes varder. Blev alltså detta alltsammans efterkommit som följer". Mvh// Lotta
|
|
|
Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Tisdag den 13 november 2012 kl. 15.00
|
Hej Lotta, du är en juvel bland släktforskare, så tacksam för din hjälp. Har hittat de föregående domarna, iallafall två tidigare. Nu kanske jag kan luska ut vilka de inblandade är och vad allt sammantaget handlar om. Ska försöka anstränga mig lite mer att tolka och läsa själv, måste ju lära mig någon gång. Men bli inte förvånad om jag kommer med fler frågor angående läshjälp. MvH Sari
|
|
|
|
|
|
|