|
|
Av Ingemar Gollungberg - Onsdag den 22 oktober 2025 kl. 22.04
|
|
Den 11 augusti 1817 föddes på Sahlgrenska sjukhuset en flicka som i födelseboken i Kristine församling Göteborg fått namnet Anna Lena. Fadern är angiven som okänd. Mamman hette Anna Andersdotter och var född i Klövedal 1882. Eftersom s.k. lönskaläge var ett brott fram till mitten av 1800-talet så skulle jag vilja titta i domboken efter ev. utdömt straff och kanske på så sätt få faderns namn. Jag undrar om det finns någon plats på Riksarkivet där jag kan börja titta. Jag får väl börja med 1818 men var och hur? Någon som känner för att ge mig vägledning. Anna Lena finns på sidan 401 i Födelseboken C 11/2 Kristine, svenska avdelningen.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 22 oktober 2025 kl. 22.51
|
Göteborgs rådhusrätt var stadens motsvarighet till landsbygdens häradsrätt. I staden fanns det dessutom en lägre rätt, kämnersrätten. Om man ansåg att detta var ett lindrigare brott, så kan det eventuellt ha behandlats där. Men frågan är hur allvarligt man såg på lönskaläge i en storstad på 1800-talet. Gick det ens att hålla koll på folk? Brydde ordningsmakten sig? Arkivförteckningar: · Rådhusrätten. · Kämnersrätten.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 23 oktober 2025 kl. 00.57
|
|
Det var roligt att få se Ingemar här.
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Torsdag den 23 oktober 2025 kl. 09.39
|
|
Det verkar som det blir stopp för mig här. Tack i alla fall Jörgen för att du svarade. Det känns väldigt osäkert om det finns något mål om detta i Rådhusrätten och om jag förstått rätt så finns de endast i lässalen. Ev. att jag tar mig dit nästa år när jag är i Sverige, bara för att se hur det fungerar.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 27 oktober 2025 kl. 20.41
|
|
Får man se dig här i forumet igen?
|
|
|
|
|