|
|
Av Lennart Blomqvist (Trannel) - Måndag den 09 februari 2009 kl. 22.41
|
Hej! Jag har försökt att följa upp min farfarsmors Lotta Olofsdotter Ekroths liv från hennes födelse 1829-12-21 i Stenums socken i Västergötland till dess hon dör i Kyrkefalla 1912-01-21.Jag tror att jag så här långt har lyckats ganska bra men har en lucka som jag inte lyckats fylla mellan åren 1847-1857. År 1846 flyttar Lotta 16 år gammal från sin hemsocken till Skara Stadsförsamling kvarteret Oxbacken hf.AI:9 1844-1849 sid 141 där hon arbetar som piga hos postilion Anders Petersson. Året därpå flyttar hon enligt husförhörslängden till något som jag tolkar till Stora Horn. Det är nu jag börjar få problem då det inte tycks finnas något som heter Stora Horn. Jag tycker att det finns anledning att tro att det gäller Horns socken i Skaraborg men där sitter jag fast då det inte tycks finnas vare sig inflyttnings eller husförhörshandlingar för den aktuella tiden.Så nu är min fråga! Finns det möjligen någon som skulle kunna ge mig en hjälpande hand så vore jag innerligt tacksam. Varma hälsningar.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 09.18
|
Hej Hon återfinns i Skara Landsförsamling AI:9 s.141 på Oxbacken. Inte stadsförsamlingen. Tolkar det också till St Horn. Det finns en församling som heter Horn i Skaraborgs län men husförhörslängderna saknas för perioden 1820-1859 av någon anledning. Hittar heller inga flyttningslängder vare sig i Horn församling eller i Skara landsförsamling som täcker in år 1847. Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 09.39
|
Hej, Jag såg på CD-skivan sv. befolkn. 1890 att hon gifte sig med soldat Fyr och hade det namnet när hon dog. Ibland skriver prästen gårdsnamnet vid en flyttning och inte socknen. Kan det vara en gård? Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 20.08
|