|
|
Av Lennart Blomqvist (Trannel) - Måndag den 09 februari 2009 kl. 22.41
|
Hej! Jag har försökt att följa upp min farfarsmors Lotta Olofsdotter Ekroths liv från hennes födelse 1829-12-21 i Stenums socken i Västergötland till dess hon dör i Kyrkefalla 1912-01-21.Jag tror att jag så här långt har lyckats ganska bra men har en lucka som jag inte lyckats fylla mellan åren 1847-1857. År 1846 flyttar Lotta 16 år gammal från sin hemsocken till Skara Stadsförsamling kvarteret Oxbacken hf.AI:9 1844-1849 sid 141 där hon arbetar som piga hos postilion Anders Petersson. Året därpå flyttar hon enligt husförhörslängden till något som jag tolkar till Stora Horn. Det är nu jag börjar få problem då det inte tycks finnas något som heter Stora Horn. Jag tycker att det finns anledning att tro att det gäller Horns socken i Skaraborg men där sitter jag fast då det inte tycks finnas vare sig inflyttnings eller husförhörshandlingar för den aktuella tiden.Så nu är min fråga! Finns det möjligen någon som skulle kunna ge mig en hjälpande hand så vore jag innerligt tacksam. Varma hälsningar.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 09.18
|
Hej Hon återfinns i Skara Landsförsamling AI:9 s.141 på Oxbacken. Inte stadsförsamlingen. Tolkar det också till St Horn. Det finns en församling som heter Horn i Skaraborgs län men husförhörslängderna saknas för perioden 1820-1859 av någon anledning. Hittar heller inga flyttningslängder vare sig i Horn församling eller i Skara landsförsamling som täcker in år 1847. Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 09.39
|
Hej, Jag såg på CD-skivan sv. befolkn. 1890 att hon gifte sig med soldat Fyr och hade det namnet när hon dog. Ibland skriver prästen gårdsnamnet vid en flyttning och inte socknen. Kan det vara en gård? Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 20.08
|
Nog står det "St. Horn". Jag har kikat på gamla lantmäterikartor, och där kallades Horns socken ofta Stora Horns socken. Var finns hon när hon dyker upp igen efter 1857? Det kanske finns någon tråd att börja nysta i från det hållet.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 20.29
|
|
Jo nog finns det en tråd att nysta i. Hon avlider i Kyrkefalla 1912. Man kan börja där och gå bakåt i tiden för någon gång flyttar hon ut från Horn socken. När man ringat in perioden hon bott i Horn så kanske en notering i mantalslängd eller motsvarande kan ange var i Horn hon bodde.
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 20.33
|
Jag fick mail från Lennart och jag föreslog precis att man kan försöka att följa henne bakåt från Kyrkefalla. Vigsel, barnfödslar m.m. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 20.39
|
Visst kan man börja att nysta 1912, men tråden är ju lite kortare om man börjar 1857...
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 20.44
|
Jo. Men var skall du hitta henne 1857? Såvida Lennart inte vet..... (Ändrat av Lufsen den 10 februari 2009 kl. 20.45.)
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 20.49
|
|
Förvisso. Men för en annan som inte har information om var personen bor 1857 så skulle nog jag börja 1912 i Kyrkefalla. Men om man förutsätter att Lennart har information om var hon bodde 1857 så är det sistnämnda året ett utmärkt årtal att börja med.
|
|
|
Av Lennart Blomqvist (Trannel) - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 17.28
|
Hej på er! Eivor, Håkan och Jörgen och hjärtligt tack för att ni engagerar er i mitt problem med Lotta. Jag har som ni förstår försökt följa Lotta från det hon föddes i Stenum till dess hon dog i Kyrkefalla och jag tror att jag lyckats fylla i det mesta om henne. Hon gifter sig 1858 i Värsås med soldaten Johan Gustaf Fyr som är min farfarsfar. se. Skaraborg, Värsås AI:7 husförhör 1850-1860 sid 170. Enligt samma husförhörslängd flyttar Lotta in till Storegårdens soldattorp år 1857 från Stora Horn så det förefaller som att hon vistats i Horns socken från det att hon flyttade från Skara år 1847 till dess jag återfinner henne i Värsås år 1857. Så det är tyvärr dom här åren i Horn som är bortsuddade. Min avsikt är att sedan försöka bilda mig en uppfattning om hur man levde vid dom tidpunkter och på dom platser som varit viktiga i hennes liv t.ex Hennes födelseort Stenum och den ort där hennes barn föddes och växte upp Spännefalla soldattorp i Kyrkefalla socken.Ja det sista är inte riktigt sant, ty Johan Gustaf Fyr dog ung och den lilla familjen fick flytta till ett annat torp. Ja det finns mycket att berätta om henne och hennes efterkommande. Jag hoppas att jag inte tröttar ut er med min svada. Vänliga hälsningar. Lennart
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 22.25
|
Hej Lennart, I Varola B:3, som omfattar Värsås, står Lotta som inflyttad 11/11 1858 och gift. Jag tittade på vigde i Värsås 1858 och där fanns dom inte med? Hon står som infl. från St.Horn. Hälsn. Eivor
|
|
|
|
|
|
|