Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar O-S)   >   Stora Lundby   >  
Jonas Johansson, född 1852 (?)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1731) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annalena Lidenskog (Annalena) - Måndag den 03 november 2008 kl. 15.31
Hej!
Min gammelfarfar ska vara född i St Lundby, Älvsborg 1852 17/10. Jag hittar honom inte där. Han avled 1898 17/2 i Göteborgs Dk.förs. Finns det någon som kan hjälpa mej att hitta hans föräldrar?
Mvh Annalena
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1733) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 03 november 2008 kl. 15.48
Hej Annalena

Ändring och tillägg:
Förlåt, jag missade namnet i rubriken.
Var hittar du honom tidigast?

Den ende pojken som föds i Stora Lundby nämnda datum är Zacharias, föräldrar är åbon August Larsson och hans hustru Annica Andersdotter bosatta i Ytterstad Margretegården.

Mvh//
Lotta

Tillägg:

(Ändrat av Lotta den 03 november 2008 kl. 16.38.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1740) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annalena Lidenskog (Annalena) - Måndag den 03 november 2008 kl. 19.18
Hej Lotta!
Han heter Jonas Johansson och är far till Carl Viktor f. 1889 28/1 i Göteborgs Dk.förs.
Mvh Annalena
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1743) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 03 november 2008 kl. 20.07
Hej Annalena, igen

Jag har lyckats spåra honom en bit bakåt.

SCB Göteborgs Gustavi (domkyrkoförsamligen):
Död 1898-02-17 Johansson, Jonas, kajarbetare, bosatt 8 Qv.B, född -52 17/10
Göteborg Domkyrkoförsamlingen, AIa:55, 1891-99, sidan 146:
Jonas Johansson med familj, inflyttade från Masth. -85
Göteborgs Gustavi (domkyrkoförsamlingen, AIa:32, 1883-1890, sidan 181:
Jonas Johansson med familj, inflyttade från Masth. -85
Göteborgs Gustavi (domkyrkoförsamlingen) AIa:15, 1878-1883, sidan 572:
Jonas Johansson med familj inflyttad från Landvetter 1881-12-05

SCB Skallsjö, vigda 1880:
Jonas Johansson dräng från Västra Vibo och Sofia Eriksdotter från L Hyltan, vigda 1880-04-08

Skallsjö AI:13, 1878-1887, sidan 107:
Västra Vibo, dräng Jonas Johansson, inflyttad från Nödinge 1879-12-10

Nödinge AI:12 1874-1884, sidan 4:
Backa, Jonas Johansson, inflyttad från Starrkärr sidan 75, 1876.

Starrkärr, AI:24 1873-1891, sidan 75:
Hälltorp, dräng Jonas Johansson, född 1852-10-17 i Lundby W H, inflyttad från Lundby 187(1)-11-09. (osäkert årtal, hittar honom inte i Hälltorp i hfl före).

Så långt har jag lyckats följa honom. Så nu är det bara frågan om det är Lundby i Vättle härad eller i Valle härad. Jag har dock inte funnit honom i någon av deras födelseböcker. Det kan ju hända att han "fått med sig" fel födelseförsamling när han flyttat från t ex Lundby, Stora eller något annat, och sedan har det följt med. Han har hela tiden samma födelsedata i alla böckerna.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1748) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 03 november 2008 kl. 20.51
Jag tror nog att "W H" ska vara Vättle härad (alltså Stora Lundby), eftersom det är granne med Starrkärrs pastorat (dit också Nödinge hör). Det finns ju annars ett Lundby på Hisingen också (bara Lundby, utan 'förnamn') lite längre nedefter älven.

Inflyttningsåret till Starrkärr är 1875. Han finns i inflyttningslängden (Starrkärr B:2), som nummer 37 det året. Men där står bara Lundby som utflyttningsort, utan närmare precisering.

Men jag hittar honom inte i utflyttningslängden under hela 1875, varken i Stora Lundby eller dess annex Skallsjö och Lerum. Jag kollade 1874 också - ibland tog det ju lång tid innan attesten lämnades till den nye prästen - men icke. Men han kanske har skrivits in i inflyttningslängden av misstag? Det är ju lätt hänt; de skrivs ju på samma uppslag, inflyttade till vänster och utflyttade till höger.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1750) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annalena Lidenskog (Annalena) - Måndag den 03 november 2008 kl. 22.19
Tack Lotta och Jörgen för arbetet Ni lagt ner. En "vacker dag" kanske han dyker upp!
Mvh Annalena
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1757) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 04 november 2008 kl. 19.31
Jag litar inte på att gammelfarfar dyker upp av sig själv en "vacker dag", :) så jag satte igång "Jakten på den försvunna gammelfarfar'n". Om jag lyckats vet jag inte, men jag har hittat en Jonas Johansson som "försvinner" samtidigt som vi tappar spåret efter gammelfarfar Jonas Johansson. "Min" Jonas försvinner efter utflyttning från Stora Lundby bara 16 dagar innan Annalenas Jonas Johansson dyker upp i Starrkärr.
I Stora Lundbys husförhörslängder som täcker in 1875, som var Starrkärrs-Jonas inflyttningsår från "Lundby", finns det inte någon Jonas med rätt födelsedata. Men jag hittade en passande som jag beslöt mig för att syna lite närmare i sömmarna. :)
Så här ligger det till:

1851-11-14 föds i Ramberg, Stora Lundby en Jonas. Föräldrarna heter Johannes Hansson och Maria Jonsdotter (St Lundby C:4).
1853-10-09 dör Maria och Johannes flyttar till Lekstorp och samtidigt blir Jonas fosterson hos Sven Olsson i Ramberg (St Lundby AI:10, 1846-54, sid 26, 37).
185(8?) flyttar Jonas från Ramberg till Stannum Gården och bor som fosterson hos inhyses Anna Jonsdotter (St Lundby AI:11, 1855-62, sid 37, 38).
1865 flyttar Jonas från Stannum Gården till Gråbo Enkesäte där han står som fattighjon med födelseår 1757, och därifrån 1867 till Hjälsnäs Höggården, återigen som fosterson, och nu är födelseåret 1757 struket och 52 ditskrivet! (St Lundby, AI:12, 1863-69 sid 70, 126, 192).
1871-11-02 flyttar Jonas till Torp Nohlgården i Lerum, och här "tappar" han födelsedatum och har bara året 52 noterat. (St Lundby AI:13, 1869-75, sid 99; Lerum, AI:13, 1867-73, sid 183).
1872-11-07 flyttar Jonas till Lerum Skattegården med ? istället för födelsedatum, och 1874-11-09 flyttar han till Kärret, Lerum och har även här bara ett ? istället för datum. (Lerum AI:13, 1873-78, sid 45, 121).
1875-10-24 flyttar Jonas från Kärret, Lerum till "Hisingön", och det är nu han försvinner.

Jag har letat igenom in- och utflyttningslängder 1875-76 för både Lundby (utan "förnamn) och Tuve (som väl är Hisingsförsamlingarna 1875?) utan att hitta någon Jonas Johansson. Vart tog han vägen? Är det samma Jonas som skrivs in i Starrkärr 1875-11-09, alltså 16 dagar efter "försvinnandet"?
14/11 kan lätt bli ändrat/felläst som 17/10, särskilt med den "trevliga" handstil som vissa av prästerna hade.
Jag har också gått igenom Lerums, Skallsjös, Stora Lundbys, Nödinges, Starrkärrs, Lundbys (utan ”förnamn”) och Nya Älvsborgs födelseböcker utan att hitta någon Jonas född 1852-10-17. Kilandas födelsebok har jag inte tillgång till för aktuellt år, annars tror jag att jag har tittat i alla pastoratens böcker.

Finns någon som kan "knyta ihop" Jonas född i Stora Lundby 1851-11-14 med Jonas som uppges vara född i Lundby "W H" 1852-10-17 och dyker upp i Starrkärr, så att det bara blir en Jonas? Det fattas, som sagt, bara 16 dagar. :)

Mvh//
Lotta

(Ändrat av Lotta den 04 november 2008 kl. 19.36.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1773) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annalena Lidenskog (Annalena) - Onsdag den 05 november 2008 kl. 23.48
Hej Lotta!
Ett STORT TACK för allt arbete Du lagt ner i sökandet efter Jonas Johansson!
Mvh Annalena
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)