|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 11.09
|
Jag undrar om det alltid är modern eller fadern, som är giftoman vid en vigsel. Jag har en anmoder - Cajsa Andersdotter som gifter sig med Jacob Magnusson Dalin, 1845. Vid vigseln står att giftoman är enkan Catharina Andersdotter i Hohl? Där fanns vid denna tid endast en Catharina A, som var gift med en Peter Mogol, så det stämde inte. Jag vet att det inte är mannens moder., Problemet är att denna Cajsa står som född 1819 i Tunhem i alla husförhör och utflyttningslängder, men inte födelsedatum. Det finns 3 stycken Cajsa A födda 1818-1820 i samma bygd och jag kan inte få fram vem av dem det är. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 11.28
|
En allmän kommentar, utan att ha studerat det här fallet, är att om giftomannen är en släkting, så måste det vara till bruden; det kan alltså inte vara en släkting till brudgummen. Och är det en änka, så borde det vara hennes mor. En änka var myndig och kunde alltså vara giftoman för sin dotter. Har du kontrollerat om det finns någon attest som bilaga till vigselboken?
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 11.39
|
Var hittar jag attesterna? Jag har ju AD online, så jag kan kolla där om den finns. Jag har försökt att utesluta några av Cajsorna, men Tunem och Väne Åsaka har bitvis samma kyrkoböcker och hon verkar komma från Lerum Västergård i Väne Å, men kan ju också varit piga där. Har försökt att följa henne i utflyttningarna , men där är många med samma namn. Jag vill vara säker på att jag får rätt Cajsa innan jag går vidare där. Om t.ex modern var död, kan det ha varit en arbetsgivare (Catharina A.?) Undrar varför hennes födelsedatum inte står när alla andra har fullt födelsedatum i husförhören. Det står bara 19. Ibland fastnar man tidigt på en ana. Tack för svaret - Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 12.05
|
Attesterna ligger som bilagor till vigselboken, i serie HV. Men de börjar först 1851 ser jag i förteckningen... Om båda föräldrarna var döda, så var väl det vanliga att giftomannen var en bror eller farbror - om det nu fanns någon i live. Om en arbetsgivare kunde vara giftoman vet jag inte. Jag kikade som hastigast i husförhörslängden för Hol i Västra Tunhem. Den var ju inte välskriven precis... Är du helt säker på att Catharina inte gömmer sig någonstans bland alla överstrukna kråkfötter?
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 16.19
|
Hej igen, Nej, det fanns ingen mer Catharina Andersdotter i Hfl än denna som var gift med Peter Mogol. Fanns ingen som födde barn 1819 med det namnet i Tunhem eller Åsaka heller. Här är ett urklipp från vigseln 1845 i AD online Väne Åsaka, kan det stå något annat än Hohl?
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 16.22
|
PS ibland står det in loco i Hfl och ibland ibidem. Är det någon skillnad på detta? DS Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 16.27
|
Hej Eivor Det står ju Modern och inte änkan, som du skrev tidigare.
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 16.33
|
Hej, Efter modern, står det väl enck. Catharina Andersdotter? Eller står det något annat? Eivor
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 16.43
|
Ja, det kanske det gör, ett märkligt E och ett stort K. Det är så svag skrift så jag har svårt att se vad det egentligen står, så jag läste det som Hust. Då gäller det alltså att hitta varifrån Cajsa kommer före Lerum Västergården, om det går... Mvh// Lotta (Ändrat av Lotta den 06 oktober 2008 kl. 16.46.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 17.44
|
In loco = på platsen. Det är alltså den plats som hon bor på då när det skrivs i hfl. Ibidem = på samma plats (som föregående). Det är alltså på samma plats som personen på raden ovanför, om det står i en hfl.
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 18.24
|
Tack för svaret, Jörgen. Jag hade för mig att ibidem var infödd i den socknen det står i Hfl. In loco har jag aldrig sett i Bohuslän, bara i Västergötland. Det är underbart när det finns hur många Catharinor och Cajsor som helst Jag får söka vidare. Eivor
|
|
|
Av Tomas GH Johansson (Tgh) - Lördag den 25 oktober 2008 kl. 15.04
|
Eivor! Skall vi gå tillbaka till vad som gällde för val av giftoman? Det blir till att ta fram den, som jag tycker, oumbärliga faksimilutgåvan av Sveriges Rikes Lag med tryckår 1780. Min faksimil är utgiven av Gidlunds 1981. Följande står att läsa i Giftermålsbalken 1 kapitlet 2. §. Fader är sine dotters giftoman, och moder må ther til råd gifva. Är fader död; tå är moder med skyldasta fränders råd. Lefver ej fader, eller moder; vare tå then, som fader munteliga, eller skrifteliga, eller moder med nästa fränders råd, til giftoman nämndt hafver. 3. §. Äro ej the til; tå är sambroder; thernäst halfbroder af fäderne; sedan halfbroder af möderne; och tagen the fadersfaders, eller moderfaders råd ther til. Lefver ej sambroder, eller halfbroder; tå är faderfader giftoman, och näst honom moderfader; thernäst faderbroder, sedan moderbroder. Är ej han til; tå är then, som henne skyldast är å fäderne, eller möderne. Äro the båda jämnskylde; vare tå then närmast, som å fäderne är, man och ej qvinna, och tage han nästa skyldemans af mödernet och laga förmyndares råd. Lefva ej skyldemän, utan förmyndare allena; tå skal han hennes giftoman vara. Vänligen Tomas GH
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 25 oktober 2008 kl. 15.59
|
Hej Tomas, Tack för Din förklaring. Det kan vara bra att känna till i många sammanhang. Nu står det modern (enck) Catharina Andersdotter och jag har hittat en familj: Anders Carlund med hustru Anna Andersdotter, som fick en dotter Cajsa 1818 i Lerum VG. Mannen dog före Cajsas giftermål och modern levde och var änka. Det skulle kunna vara fel datum i husförhören, men jag vill vara säker Tack igen - hälsn. Eivor
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 16 mars 2010 kl. 12.07
|
Jag återknyter till detta, men undrar vad den lila anteckningen "alg" ? betyder. Födelsedatumet som saknas följer henne hela livet. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 16 mars 2010 kl. 13.48
|
Tydligen står "alg" intill en kommentar om kristendomskunskapen, men det är ju inte samma spalt, så det behöver ju inte ha något med det att göra... Det skulle vara bra om man kunde se lite mer av sidan. Var finns den?
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 16 mars 2010 kl. 15.00
|
Det är hfl i Väne-Åsaka soldatstommen Lerum Västergård, men jag tittade igen och det är nog en signatur under nattvarden. Den fanns under flera. Klippte bilden för tidigt. Det finns inga bouppteckningar avfotograferade där, men visst är det konstigt att inte hennes födelsedatum står någonstans? Bara 1819. Åldern när hon får barn varierar också om man skall räkna bakåt. Hon hamnade bland försvarslösa innan hon dog. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 16 mars 2010 kl. 22.26
|
Jag kan bara se två tänkbara förklaringar till att det bara står födelseåret och ingen dag. Antingen har prästen slarvat och inte noterat henne i Tunhems födelsebok, eller så är hon född utanför pastoratet och det stod bara året i attesten när hon flyttade in. Har du letat i grannsocknarna och sett om någon av de Cajsor Andersdöttrar som föds där 1819 flyttar till Åsaka? Det lär ju finnas några att välja på, antar jag...
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 16 mars 2010 kl. 23.17
|
Det gör det säkert Vet du om det finns några andra socknar i samma pastorat? Jag har tittat i östra och västra Tunhem, Gärdhem och VäneÅsaka. Inflyttningar och utflyttningar. Husförhörslängder och uteslutit alla tänkbara Cajsor som dött eller gift sig med andra. Retfullt att fastna på en ana så tidigt. De andra i pappas släkt har jag så det räcker ett tag. Tänkte få det lite mer komplett. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 16 mars 2010 kl. 23.25
|
|
Förutom Västra Tunhem, Gärdhem och Väne-Åsaka ingick också Norra Björke i pastoratet.
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 16 mars 2010 kl. 23.57
|
Tack för svaret, Jörgen. Jag har tittat där nu men hon fanns inte där heller. Jag gick vidare till VassNaglum med Vänersborg och detta är ju lite märkligt. Inget datum, bara 1819 i kyrkoboken. Modern står här som Elin Andersdotter och skall enligt Cajsas vigsel heta Catharina Andersdotter, men jag skall följa denna Cajsa ifall ifall.. Och fadern här hette Anders och var skutskeppare, lustigt. Hoppas det är hon. Eivor
|
|
|
Av Kaj Andersson (Kajan) - Onsdag den 17 mars 2010 kl. 00.00
|
|
Eivor, det finns flera församlingar som du borde kolla - Trökörna, Flo, Tengene.. Alla ligger väldigt nära ditt pastorat.
|
|
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 17 mars 2010 kl. 10.38
|
Tack Kaj, jag skall titta där också. Jörgen, där finns ingen punkt emellan 18 och 19 och 18 borde inte komma mellan 1:e och 8:de. Jag skall kolla upp det lite. Jag har en annan som föddes i Larv när föräldrarna var skrivna i Edsvära och en släktforskare i Larv berättade att han (min ana) blivit född hemma hos svärföräldrarna i Larv och skrevs in där därför. Därför kollade jag Vänersborg ifall hon hade åkt dit och fött Cajsa. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 17 mars 2010 kl. 13.16
|
Barnet efter är född den 8:e i nästa månad (november). Och det är många andra datum på sidan som saknar punkt. Så hon är säkert född den 18:e och döpt den 19:e. Men denna Cajsas mor heter ju Elin, så det är knappast 'din' Cajsa.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 17 mars 2010 kl. 13.47
|
Här är en karta hos Riksantikvarieämbetet där sockengränserna är utsatta, så att du kan se vilka socknar det finns omkring Väne-Åsaka. Du kan ta bort textfälten till vänster och zooma ut för att få bättre överblick. Fornsök: Väne-Åsaka
|
|
|
|
|
|
|