Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga släktnamn   >   Marberg   >  
Marberg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1154) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lena Fihn (Bahia1) - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 09.49
Hej!
Jag undrar om det finns någon som känner till släkten Marberg?
Min morfar hette Helge Waldermar Marberg och min momor Hilma Marberg. Båda är döda.
Tror att min morfar härstammade från Orust och min mormor från Dalsland.
Dom bodde i Göteborg.
Tack för hjälp för en nybörjare.
Lena F
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1156) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 10.36
Hej Lena,
Detta är från CD:n sveriges dödbok 4 :
19041227-5125

Marberg, Hilma

Sägeng 32
422 58 Hisings Backa

Död 28/11 2001.

Folkbokförd i Backa, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Bohuslän).

Född 27/12 1904 i Ånimskog (Älvsborgs län, Dalsland).

Änka (19/11 1964).
--------------
Födelseförsamling i källan:
ÅNIMSKOG (Älvsborgs län)

Källor:
bef80 / man91 / RFV 06

18980828-509

Marberg, Helge Fritiof Valdemar

Jägareg 8 F

Död 19/11 1964.

Kyrkobokförd i Brämaregården, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Född 28/8 1898 i Fässberg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Gift man (18/10 1924).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Brämaregården, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)

Födelseförsamling i källan:
Fässberg (Göteborgs och Bohus län)

Källor:
DOR 64 / PA, DB

På CD-skivan sveriges befolkn. 1900 fanns föräldrarna:
Johan August Bengtsson-Marberg född 1873 i Hyssna, Älvsborg.
Bor 1900 Roten A n:o 11 i Fässberg, Mölndal.
Hustru: Anna Josefina Johansdotter f. 1875
född i Hajom.
Barn: Johannes f. 1894 i Fotskäl
Helge F.W. född 1898 i Fässberg
Bengt Ragnar Halfdan f. 1900 i Fässberg.
Du får kontrollera uppgifterna i kyrkoböckernaifall det insmugit sig några fel :)
Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1267) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lena Fihn (Bahia1) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 20.09
Har nu fått reda på att min morfar Helge Marberg hade åtta syskon, en halvbror som va äldst men sedan vet jag inte mer.
Någon som vet.
Hälsningar
Lena
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1809) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Camilla Marberg-Börjesson (Guldaggen) - Söndag den 09 november 2008 kl. 16.08
Hej Lena!
Jag är en Marbergare... Om jag inte är alldeles ute och cyklar så är Helge bror till min farmor Linnéa Marberg.
Min pappa har bra koll på släkten efter att ha forskat en hel del genom åren.
Du får gärna maila mig på guldaggen@yahoo.se, så kanske han kan hjälpa dig!
MVH, Camilla Marberg-Börjesson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2004) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Göran Rolf Marberg (Göran) - Fredag den 21 november 2008 kl. 09.02
Hej!
Jag är också en Marbergare som söker efter min släkt,
jag har pricis börgat att släktforska, så jag undrar
om det finns någon som har några tips på hur jag ska gå till väga!

Min släkt kommer ifån västkusten, bohuslän å dom trakterna!!

Jag tackar på förhand!
Göran

(Ändrat av Göran den 21 november 2008 kl. 09.04.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2005) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marita Persson (Marita) - Fredag den 21 november 2008 kl. 10.01
Hej Göran!

Jörgen Tollessons Arkivguiden som hör ihop med detta forum är väldigt bra att läsa igenom. Där finns bl.a. en länk till "Släktforska i kyrkoböcker".
På min hemsida har jag sidan "Svårt att läsa gammal text". Den är skriven för nybörjare i domboksforskning men många av tipsen går bra att använda när man läser vanliga kyrkböcker också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2007) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lena Fihn (Bahia1) - Fredag den 21 november 2008 kl. 10.35
Hej Göran!
Jag är ju också nybörjare inom Marbergssläkten. Vad jag fått fram ser du i tidigare disskusioner.
Vem är din Far och Mor?
Var bodde dom?

Hälsningar
Lena
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2634) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Marberg (Virus) - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 21.28
Jag är nybörjare på detta ämne. Så jag undar om det kan finnas någon där ute som känner till Ragnar Marberg (Bengtsson). Tack på för hand
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2638) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lena Fihn (Bahia1) - Torsdag den 15 januari 2009 kl. 10.22
Till Bengt Marberg (Virus)

Jag vet att det fanns en Bengt Ragnar Halvdan Marberg.
Född 1900-03-13 i Fässberg och död 1942.
Hoppas det kan hjälpa dig något.
Hälsningar
Lena
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2642) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Marberg (Virus) - Torsdag den 15 januari 2009 kl. 17.09
TACK Lena Fihn.
Det hjälpte mej MYCKET tack så mycket
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2648) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Torsdag den 15 januari 2009 kl. 22.43
Ett inlägg har flyttats till Närke: Örebro: Märta Eklund (Engberg), född 1925-12-12.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2735) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lena Fihn (Bahia1) - Torsdag den 22 januari 2009 kl. 15.39
Hej Göran!

Fick en fråga från dig ang. Bengt Ragnar Halvdan Marberg om jag visste vem han va gift med.
Han var gift med Anna Kristina Malm född i Hjärtums församling 7/4 1896 dog 23/2 1967 Mölndal Fässberg. Rune Marberg som jag tror va farbror till dig och Bengt skall ha en släktforskning som Thorsten Marberg gjorde till honom berättade Thorsten för mig idag.

Mvh
Lena
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3167) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Marberg (Virus) - Lördag den 14 februari 2009 kl. 11.17
Hej ni där ute
Kan någon hjälpa mej med min farmor. Hon Hette Anna Kristina Marberg Malm
född: 1896-04-07 Jag tror att hon dog 1967...? Hon föddes i Hjärtum-F101 (156207)
Och hon dog i Mölndal (Fässbergs församling) Tack på för hand
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3172) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 14 februari 2009 kl. 17.29
Det finns ännu inga kyrkoböcker från Hjärtum efter 1894 på internet. Men det finns SCB-utdrag*.

Och så här ser utdraget från födelseboken 1896 ut:

SCB Hjartum F 1896

(Bilden från SVAR.)

Det är en dålig bild, men Anna Kristina finns där som nummer 24. Det står alltså den 9 april, men det kan ju ha blivit fel vid avskriften*. Föräldrar: Karl Alexander Malm, soldat från Steröd, född den 30(?)/3 1874, och hans hustru Selma Olsson, född den 6/4 1873.

I Hjärtums husförhörslängd (AI:42, sidan 308) finns mycket riktig en soldat Karl Alexander under Steröd, men han heter Mynt, men födelsedatum stämmer (och där står det tydligt den 31/3). Den här längden går alltså bara till 1894, så han har ännu ingen familj här. Men man kan följa honom bakåt; det är noterat att han kom från sidan 75 (i samma längd) den 23/11 1893.

Sidan 75 är Hasteröd, och där finns drängen Carl Alexander Mynt, inflyttad från Grinneröds socken den 4/11 1892. Han är också född i Grinneröd.

Och här är de i Grinneröds vigselbok 1896 (Grinneröd E:1, sidan 2):

Grinneröd VB 1896

(Bilden från Arkiv Digital.)

Vigseldatum syns inte här, men det var den 20 mars (det står på högersidan utanför bild).

Här heter han alltså Malm med Mynt inom parentes. Han har med andra ord bytt namn. Malm var alltså hans soldatnamn; han står visserligen i Hjärtums husförhörslängd som soldat med namnet Mynt, men det hette han ju också när han tjänade som dräng. Kanske var hans far också soldat, med namnet Mynt?

Selma är alltså torparedotter från Backa, som är en gård i Grinneröds socken.

Summa summarum: Båda Anna Kristinas föräldrar var från Grinneröd.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

* SCB-utdragen är de utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböckerna som församlingarna varje år sände in till Statistiska Centralbyrån för att användas till befolkningsstatistiken. Eftersom de är avskrifter så finns alltid risken att något kan vara fel; de bör därför alltid kontrolleras mot originalböckerna. (Originalet av Hjärtums födelsebok 1896 finns inte i landsarkivets arkivföretckning, vilket troligen innebär att den är kvar på pastorsexpeditionen.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3184) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Marberg (Virus) - Söndag den 15 februari 2009 kl. 18.52
TACK Jörgen Tollesson

Tack det var mycket intresant...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10585) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Marberg (Xenalin) - Lördag den 22 oktober 2011 kl. 21.06
Jag är också en s k Marbergare. Min släkt härstammar såvitt jag vitt från Skaraborg med omnejd.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)