Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga släktnamn   >   Hallengren / Hallongren   >  
Beate Hallongren/Hallengren, död 1760, hustru till pastor Lars Laurell
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7099) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Tisdag den 25 maj 2010 kl. 22.30
Söker information om en pastor Lars Laurells hustru Beate Hallongren/Hallengrens förfäder, som dör i Ryda församling 1760. Vet inget mer om henne eller han, härstammar från hennes syster Annicka Hallongren död 1743 i Ryda. Gift med länsman Erik Rhydell /Rydel.
Har inte själv Skara stifts herdaminne dit Lars kan ha tillhört.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7106) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 26 maj 2010 kl. 19.37
Hej Kenneth,
jag tror att det står lite fel i herdaminnet. Där kallas Lars Laurells andra hustru för Ebba Hallengren. Enligt Österplana AI:1 sid 25, 1740-45, så heter hon dock Beata Hallongren.

Så här står det i herdaminnet:
"Laur. Laur. Laurell, född 1666, blef stud. i Ups. 1694, prestv. 1696 till v. kommin. i Flo; ordin. kommin. i Björke "öfver alla socknarne" 1697; underg. past.-ex. 1713 och befordrades till kyrkoh. här 1715. Död d. 18 juni 1741.
Han berömmes såsom en verksam pastor. Vid prestgården har han anlagt en ny trädgård på en sluttning mot förmiddagssolen.
Gift 1:o m. Margareta Månsdotter; 2:o m. Ebba Hallengren. Barn: Margareta f. 1699, g. 1:o m. kommin. P. Björkdahl i Lidköping, 2:o m. kommin. L. Wennerbland i Flistad. Anders, fadrens efterträdare. Annika, g. m. frälse-insp. Sam. Ek. Johan, målare".

Han var kyrkoherde i Österplana, som sagt. :)

Någon Hallengren/Hallongren finns inte med i herdaminnet, så troligen var dom inte döttrar till någon präst. Men man vet ju aldrig... :)

Ha de' gott!
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7107) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Onsdag den 26 maj 2010 kl. 20.56
Tack Lotta.
Enligt bouppteckning och Rydas dödebok heter hon Beata. Äktenskapet med Lars blir nog barnlöst för systerdottern ärver henne. för att hon skött och skaffat Beata som varit blind i 10 år. Detta som att leta efter den berömda nålen.
Ingen som helst aning om var systrarna Hallongren kommer ifrån, en svag indicie kan vara Råda utanför Lidköping.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7108) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 26 maj 2010 kl. 22.36
Landsarkivet har släktnamnsregister för kyrkoböckerna. För Skaraborg är de dessvärre uppdelade på en del (i några fall två delar) per härad; varje del innehåller flera register, ett per kyrkobokstyp.

Det blir alltså en del bläddrande, men det kan det ju vara värt om det blir napp... :)

Registren finns hos Arkiv Digital.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7109) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 27 maj 2010 kl. 11.40
Jag tar tillbaka det jag skrev förut att det står fel i herdaminnet. :)
Jag letade lite i släktnamnsregistret för Kinne härad, och där hittade jag Ebba Hallongren. Hon dog 1732-04-16 i Österplana och i dödnotisen (Österplana C:1 sid 256) står att hon var kyrkoherden Laurentii Laurells hustru. Hon var 56 år "på 11 d. när" vid dödsfallet. Det betyder alltså att han gift sig en tredje gång efter 1732, och då med Beata Hallongren.

Om alla tre är systrar, så borde det väl gå att hitta dom någonstans...?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7110) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 27 maj 2010 kl. 11.54
Lars Laurell och Beata Hallongren gifte sig i Österplana 1732-11-14 (C:1 sid 8). Beata kallas "Jungfrun Ehreborna och dygdiga".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7114) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Torsdag den 27 maj 2010 kl. 17.16
Tack Lotta och Jörgen

Hittade nedanstående sida inatt, där båda fruarna Hallongren nämns. Då är ju den stora frågan, med en inte så stor skillnad i ålder och med ett inte så vanligt efternamn. Kan de ha varit systrar ? Har nu i så fall tre systrar Hallongren Ebba, Beata och min anmoder Annika f 1667 död 1743 i Ryda, gift med länsman Erik Rydell i Ryda. Beata och Annika är bevisligen systrar.
Dessa sysytrar kanske får förbli "föräldralösa". Men skam den som ger sig.

http://www.kinnekullehembygd.nu/Uppsatser%20Arthur%20Andersson.pdf
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7122) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Torsdag den 27 maj 2010 kl. 23.01
Ursäkta Lotta, jag missade att du haft samma tankegångar med tre systrar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7130) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Fredag den 28 maj 2010 kl. 21.38
Kanske broder eller släkting Erik Hallongren född cirka 1680 miltära karriären vid Upplands femmäningsregemente. Död 1759 15/12 i Vadstena. Källa Karl XII:s officerare av Adam Lewenhaupt.
Kanske någon vet något om honom ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7133) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 29 maj 2010 kl. 12.37
Hej Kenneth,
står det någon mer om honom i Lewenhaupt? Årtal och var han bodde/föddes/vistades o.s.v.? SVAR har Upplands femmänningsregementes generalmönsterrullor, men det är lite svårt att leta när man inte vet när och var han hörde dit. :)

Vadstena Krigsmanshusförsamlings dödbok, C:1 sid 123:
1759-12-15 dog löjtnant och gratialisten Erik Hallongren och begrovs d. 20 ejusdem, över 75 år gammal.

I vilka av Vadstenas hfl man eventuellt kan hitta honom vet jag inte. Krigsmanshusförsamlingen har bara en längd i AD, C:1.

Ha de'!
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7134) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 29 maj 2010 kl. 20.31
Tack för hjälpen Lotta, har haft lite att göra men jag har kollat detta. Men året därefter 1760 dör löjtnanskan Hallongren (sedan något oläsligt) Bergman av upsalafeber, om du har tid lust kan du kolla vad står det före Bergman.
Oxå Lewenhaupt Erik Hallongren f.ca 1680 förare vid Upplands femmän. inf-reg 1706 sergeant därstädes s.å ?/12 fältväbel därst 1707 ?/9 adjutant därst. 1708 ?/8 fänrik därst 1709 23/11 löjt. därst, 1710 11/2 konfirm. 1716 8/12 avsked 1712 25/10 intagen å Vadstena krigsmannahus D. 1759 15/12 i Vadstena. Varit med i slaget vid Hälsingborg.
Som jag skrivit förut detta är kanske något som aldrig blir löst. Om Erik överhuvudtaget har något att göra med ovanstående systrar, han stämmer ju tidsmässigt i alla fall, och troligen drällde det inte av Hallongren i Sverige. Att han tillhör Upplannds Femmänings regemente, ser jag inte som något aber. Har flera förfäder som varit officerare vid denna tid som flyttat kors och tvärs i Sverige.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7138) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 30 maj 2010 kl. 11.19
Det står "nee de" före Bergman. Det var väl prästen som tänkte svänga sig med lite utrikiska, det betyder "född" på franska. Jag är lite osäker på om det där "de" ska vara där egentligen, men...det var några år sedan jag läste franska. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7140) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Söndag den 30 maj 2010 kl. 11.47
Tack Lotta, du är verkligen en hjälp i nöden. ska höra med min sambo som har läst franska. Fick det till samma när jag läste det
men fattade inte något.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7141) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Söndag den 30 maj 2010 kl. 12.01
Sambon tillfrågad, det betyder ungefär "född som", detta nee de. Och du hade rätt som vanligt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7143) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 30 maj 2010 kl. 12.58
Det var ju tur att hon höll med mig. :)

Nu ska vi se....
Upplands femmänningsregementes GMR:
Sala kompani, 11/6 1713:
Löjtnant Erik Hallongren - inga övriga noteringar

GMR 9/11 1716:
Sala kompani:
Äldste löjtnant Erik Hallongren, kommenderad

GMR 4/2 1718:
Sala kompani:
Äldste löjtnant Erik Hallongren - "Undfått hans Kongl: Maj:ts Nådigste avsked d. 25 oktober 1717. I stället hit transporterad samma dag Carl Ståhle, kommenderad till Norge." Det står kommenderad till Norge även på Erik Hallongren.

Och så tog jag till lite "googlande" och hittade följande:
En Jonas Hallongren föds 1727-01-15 i Varnhem. Fadern löjtnant Erik Hallongren på Nygården och modern fru Cajsa Bergman. Vittnen: herr Lars Billgren, Madam Sara Hesselia, h. Greta Hultenia i St. Hälltorp. (Varnhem C:1 sid 104)
Enligt hemsidan jag hittade det på dog Jonas i Säter (W) 1777-12-24.

Enligt mantalslängderna 1719-1727 finns förlovade löjtnant Hallongren i Nygården, Skarke/Varnhem.
1718 finns där en befallningsman Tuhn, och 1728 är inte Hallongren med längre.

Eftersom dom får en son 1727 i Varnhem, så är det väl inte otroligt att dom får fler barn där tidigare. Kanske en idé att leta lite där?

Ha de'!
Lotta
hälsa sambon och "vandalerna" (eller har dom lugnat ner sig? )
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7144) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Söndag den 30 maj 2010 kl. 13.21
Tack återigen Lotta får ta itu med detta när tid ges. Vandalen Johan Demolition boy försvann till kompis igår och Erik the terrible är hemma och knackar en hällristning. Lugnat ner sig har dom inte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12541) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Helena Johansson - Måndag den 27 augusti 2012 kl. 00.04
Hej,

Jag härstammar också från Annika Hallongren och hennes make Erik Rydell. En teori jag har är att släkten Hallongren ursprungligen var en prästsläkt från Halland. När jag var på landsarkivet för många år sedan bläddrade jag i några herdaminnen från Göteborg och hittade då en Hallongren som var präst. Jag kommer inte ihåg alla detaljer men från början var det en präst på 1600-talet som hette Anders Gammelskär i Halland. I efterföljande led tog de efternamn som Gellerodius (från Gällared) och senare också Hallongren. Tror att samtliga var präster i Lundby och Gällared eller trakterna däromkring.
Jag har tyvärr inte haft tid att knyta samman alla dessa personer och länka dem till min ana som ju hette Annika Hallongren född på 1600-talet.

Tyvärr antecknade jag inte vilka källor jag tittade i, var inte så rutinerad på den tiden....

Hälsningar Helena
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15153) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Helena Johansson - Lördag den 26 juli 2014 kl. 14.30
Hej alla Hallongren-letare. Såg en vigselnotis i Ryda B:1, bild 113, sid.217 där en Olof Pelican gifte sig den 1 juni 1718 med jungfru Ebba Bengtsdotter Hallongren. Detta är väl första gången vi ser faderns förnamn "Bengt" förekomma? Så nu får vi leta efter vem denne Bengt Hallongren var....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15154) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Helena Johansson - Lördag den 26 juli 2014 kl. 21.37
Hej igen, tittade vidare i dödboken för Ryda F:2, bild 103, sid.197. Där dör Ebba Hallongren, herr corporalen Olof Pelikans hustru i Els?lunda. Då hon dog var hon 72 år gammal, vilket borde göra att hon var född ca 1684. Som hennes föräldrar anges: Bengt Månsson och Elin Eriksdotter Hallongren.

Nu börjar det bli intressant...det måste alltså ha funnits en Erik Hallongren under första halvan av 1600-talet..
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17460) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annelie Camargo Jansson - Fredag den 09 juni 2017 kl. 01.09
Hej!
Rör om lite i grytan genom att slänga in ytterligare en Hallengren/Hallongren som var bosatt i Trävattna inte alltför långt bort från Ryda. Jag härstammar från kyrkomålaren Johan Laurell vars mor var Ebba Hallongren, död 1732 i Österplana. Förutom fruktlösa försök att kartlägga Ebbas anor så har jag i min forskning gällande Erik Ekeqvist och Maja Kruse, Larvs socken en Magdalena Hallengren som står fadder 1737 åt Erik och Majas dotter Greta, bland övriga faddrar fanns Anders Lindqvist.
1736 föddes Erik och Majas son Gabriel. Bland faddrarna var Johan Gabriel Gyllengrip med fru. I hopp om att hitta Majas anor har jag kartlagt barnens faddrar. Min slutsats är att förutom Lundborg och Bredberg som var präster i Larv samt Catharina Noring som var prästdotter från Larv så hade övriga vittnen ingen koppling till Larv. Samtliga kan knytas till Gyllengrip på Salaholm i Trävattna socken. Om jag inte minns helt fel så var Anders Lindqvist inspektör på Salaholm och gift med Magdalena Hallengren.
Någon som känner till om Magdalena var besläktad med övriga Hallengren.

Angående Ebba Hallongren så finns det två Ebba Hallongren. Se inlägg ovan.
Ebba, död 1732. Född ca 1676. Gift med Lars Laurell
Ebba, död 1756. Född ca 1684. Gift med Olof Pelican.
Ebba, död 1732 var bevisligen syster till Beata och Annika Hallongren. Detta enligt bouppteckning efter Beata. Ytterligare en syster, Catharina Hallongren gift med Petrus Kinnerus som var präst på Öland.
Ebba Hallongren gift med Olof Pelican har jag inte lyckats länka samman med systrarna Hallongren.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)