Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga släktnamn   >   Hök / Höök   >  
Bengt Höök, ryttare vid Västgöta regemente
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7307) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 14 augusti 2010 kl. 22.22
Hej !
Som vanligt nål i en höstack.
Bengt Höök i Ryda Börjar som ryttare 1677, avsked 1710 med löjtnants karaktär (kort redovisning ur N. Belfrage Kungl Vstg regemente 1540-1723)
Det jag är intreserad är, av vem var mor till hans dotter Maria f. 1692 i Larv ( enligt Belfrage), Det är olika källor på hennes moders ursprung en anonym Margareta Håkansdotter eller som vissa uppger Elin Hjärta.
Och Lotta du brukar vara min hjälpare i nöden. Lägg inte ner något "hästarbete" på´detta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7312) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 15 augusti 2010 kl. 14.37
Hej Kenneth,
Inget "hästarbete" sa du? Nehej, då gör jag väl inte det då. :)

Maria döptes 1692-01-17 i Larv, dotter till korpral Bengt Höök i Kärrtorp. Ingen mor nämns där, men 1695-09-25 döptes sonen Abraham och då heter modern Margretha Håkansdotter. (Larv C:1 sidan 107 och 120)

Vilka källor uppger Elin Hjärta som mor?
Det jag hittat om henne i Riddarhusets CD är att hon gifte sig 1657 med löjtnanten vid Västgöta kavalleri Bengt Hök. Men jag undrar om det stämmer...?

I Barne härads dombok, 1654 i oktober och 1655 i juli, nämns att välborna hustru Elin Hiertas man heter Bengt Bengtsson "i Lekåsa", och dom var alltså gifta före 1657. Kan han verligen vara densamme som Bengt Höök i Larv?

Bengt Höök dör i Larv och begravs 1717-02-01 och kallas i dödboken (C:2 sid 431) "cornetten Bengt Bengtsson Höök". Tyvärr står inte hans ålder, det införde prästen åren efter.
Hans änka står med i mantalslängderna till 1744, eventuellt längre eftersom det saknas längder mellan 1745-1764. Och dödböcker verkar det vara lite si och så med i Larv, tyvärr.

Ha de'!
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7314) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 15 augusti 2010 kl. 15.09
Om Elin Hjärta nämns någonstans som Marias mor, så måste det i så fall bero på en sammanblandning av Hökarna.

Elins och löjtnant Bengt Höks vigsel ska ju ha ägt rum 20 år innan Marias far Bengt Hök blev ryttare. Det kan m.a.o. inte vara samme man.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7315) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 15 augusti 2010 kl. 15.12
Det finns en släktsida med bl. a. Elin Hierta och Höökarna: Hierta/Höök.
Där verkar det utrett att Elin Hierta är mor till Bengt Höök i Larv. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7316) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 15 augusti 2010 kl. 16.00
Så här ser det ut i generalmönsterrullan för Västgöta regemente till häst, Barne härads kompani, i augusti 1710 (folio 96v, AD-bild 102):

Vg reg, Barne komp, 1710

(Bilden från Arkiv Digital.)

Han hade alltså varit ryttare i 13 år, korpral i 12 år och kvartermästare i 9 år. I januari 1710 blev han befordrad från kvartermästare till kornett. Och vid mönstringen i augusti samma år söker och får han avsked.

Notera att löjtnanten vid samma kompani heter Hierta. En kusin?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7319) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 15 augusti 2010 kl. 16.19
Lars Jönsson Hierta, som blev kaptenlöjtnant 1710-01-28, var brorson till Elin Hierta, mor till Bengt Höök i Larv, så det stämmer att dom var kusiner.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7323) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Söndag den 15 augusti 2010 kl. 19.30
Man får tacka, för all hjälp. Någon gång kanske jag kan hjälpa dig Lotta. Du är en ängel och tack även du Jörgen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7324) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Söndag den 15 augusti 2010 kl. 19.39
Hej Lotta.
Kornetten Bengt Höök som avlider 1717 i Larv, är son till Bengt Höök och Margareta Håkansdotter. Inte underligt det blir fel
det finns ju några Bengt Bengtsson Höök
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7325) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 15 augusti 2010 kl. 20.09
Kenneth,
du har väl hjälpt mig förut nångång...att "låsa upp" bilen t. ex. ...

Var i Larv bor kornetten, löjtnantens son?
I mantalslängderna i Kärrtorp finns förlovade löjtnanten Höök till och med 1721 och från 1722 står Löjtnant Hööks änka. Jag fick för mig att han stod med "av bara farten" och att det var han som dog 1717. Jag hittar honom inte i dödboken 1717-1723.

Ha de'!
Lotta

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 augusti 2010 kl. 20.30.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7327) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Söndag den 15 augusti 2010 kl. 20.48
Lotta, cornetten Bengt Höök begravs 1 februari 1717 i Larvs församling,Ingen ålder anges, men det skrivs att bor på Kärtorp det borde väl menas Kärrtorp i Ryda.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7332) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Måndag den 16 augusti 2010 kl. 13.12
Lotta!
Ett vilt antagande från min sida Bengt Bengtsson g.m Elin Hierta, bor ju i Lekåsa i alla fall periodvis. Kyrkoherden i Främmestad
Elavus Benedicti kommer ju enligt herdaminnet från Lekåsa och är samtida. När jag läste domböckerna för Viste härad för c:a 20 år sedan anade jag ett samband på kyrkoherden och släkten Hierta som jag aldrig fick kläm på.
Mitt antagande är de är bröder, någon susning om mitt antagande. Du har ju läst domböcker i Barne härad, men det var ju länge sedan för dig oxå.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7334) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 16 augusti 2010 kl. 16.02
Kenneth,
finns det ett Kärrtorp i Ryda också? Jag har letat i mantalslängderna och hittar varken Kärrtorp eller någon kornett Bengt Hök där, inte i någon av pastoratets församlingar. Står det något i Belfrages bok om kornetten?

När det gäller Bengt Bengtsson gift med Elin Hierta, och Elavus Benedicti i Främmestad... Menar du att dom skulle vara söner till Bengt Ulfsson i Ånnestorp?

Jag har för tillfället inte tillgång till det jag skrivit in i datorn från Barne härad. Den gamla burken gav upp utan ens en enda liten suck för ett tag sedan. Men jag hoppas att jag ska få rätt på den så småningom. Avskrifter på papper har jag en del, men där hittar jag inte något alls om varken Bengt eller Elavus.
I Skara stifts herdaminne (Warholm) står att Elavus B. var född i "Anstorp i Lekåsa", och det bör ju vara Ånnestorp i Barne-Åsaka. Det står också att han var "måhända nog mycket begifven på processer med sina grannar". Du får gå igenom Viste härads domböcker igen! :)

Ha de'!
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7335) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Måndag den 16 augusti 2010 kl. 16.19
Hej Lotta angående Kärrtorp, jag rörde till det ursäkta.
Visst blir det att leta någonstans efter gamla anteckningar och kladdar om Viste härad. Elavus, är nog son till Bengt Ulfsson. Har bara ett minne om att i en del processer "backar" någon ur Hiertasläkten upp honom. Eftersom de båda hette Bengtsson och var samtida så detta är en vild chansning.
Och visst var han processbenägen denne pastor mest mot länsmannen Olof Jonsson som han nästan slåss med på krogen. Samt en del gamla grannar. Mycke handlar om gården Bäck.
Men det är en annan historia och bör nog inte stå under Höök möjligen Winbom eller dylikt.
Lägg inte ner någon tid på min chansning.
som vanligt Lotta du är en ängel
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15563) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Pär Nilsson - Lördag den 31 januari 2015 kl. 09.50
Hej Lotta och Kenneth!

Undrar om ni känner till maken till Maria Bengtsdotter Höök, fältväbeln Carl Berg?
Han dog 1768-03-23 i Almesåsen, Ryda sn, 88 år gammal enligt Ryda dödbok.
Varifrån kom han och vid vilket regemente tjänstgjorde han?

Hälsningar
Pär Nilsson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15564) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 31 januari 2015 kl. 19.27
Hej Pär,
jag vet inte så mycket om Höök-familjen, jag tror att Kenneth är betydligt mer insatt.
Hur mycket vet du redan själv om Maria Höök och Carl Berg?

Jag tittade lite i mantalslängderna för Ryda och Almesåsen och hittade lite där.
Första gången Berg dyker upp där är 1725, och redan då står han som förlovad fältväbel.
En rolig sak är att han i mantalslängderna kallas för Carlberg från 1725 varje år till och med 1755, då han kallas han Berg. Detta trots att han när han gifte sig med änkan Maria Bengtsdotter Höök i "Almänsåhsen" 1723-11-29 kallas för Carl Berg, Ryda B:1 (1736-1819) Bild 118/sid 227 (AID: v14235.b118.s227, NAD: SE/GLA/13436)

I mantalslängden 1723 står hustru Maria Höök, och 1724 fältväbeln Carbins änka. Det bör ju vara Maria som åsyftas även 1724.

Herr fältväbeln Carl Bergs hustru i "Almensåhsen" äreborna och dygdädla Maria Höök "blef wid döden af lungesoten" 44 år gammal, och begrovs 1739-05-09, Ryda F:2 (1713-1829) Bild 60/sid 111 (AID: v14269.b60.s111, NAD: SE/GLA/13436).
1742-04-02 vigdes fältväbeln herr Carl Berg med madam Brita Christina Sundberg på Almesåsen, lystes i Tengene församling, Ryda B:1 (1736-1819) Bild 130/sid 251 (AID: v14235.b130.s251, NAD: SE/GLA/13436).

Varifrån Carl Berg kom, eller vilket regemente han tillhörde, det överlämnar jag med varm hand åt dom som kan det bättre. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15565) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Pär Nilsson - Lördag den 31 januari 2015 kl. 22.54
Hej Lotta,
tack för snabbt svar.
Mina kunskaper om Maria Höök och Carl Berg är inte så fullständiga. Har dock hittat Carl Bergs bouppteckning 1768-04-08, Barne hr FII:2 s.663.
De hade barnen: Ulrika 1724-01-07, Bengt 1726-12-11, Inga Brita 1730-01-31, Greta Benedicta 1732-11-04.
Inte någon av barnens faddrar kan jag knyta till Carl Bergs släkt.
Har haft en förhoppning om att Carl Berg kanske är en ur fångenskapen i Ryssland återkommen, och därmed bärande en intressant historia.
Dottern Ulrika Berg är jag intresserad av, hon födde 1747-09-25 oäkta sonen Johan i Almesåsen. Enligt Ryda födelsebok har hon utpekat förridare ..?.. Per Hård som barnafader men under barnsnöden sagt att lötjnant Jean Daniel Möllerstierna är far till barnet.
Har inte lyckats utröna vilken som verkligen är far till Johan och inte heller lyckats finna var Ulrika Berg tog vägen. Hennes son Johan som senare tog sig namnet Rosenberg blev ostindiefarare och dog 1809-07-13 på Guldsmedstomten, Bjärby sn.
Jag får hoppas att Kenneth ser det här och hör av sig.

Med vänlig hälsning
Pär
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17458) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Mobärg - Måndag den 05 juni 2017 kl. 13.01
Hej!

Jag har med intresse läst ovanstående inlägg. På min frus mormors sida finns en intressant linje som via Maria Höök kan följas tillbaka till Lars Bengtsson Hierta (död 22 jun 1642), under förutsättning att den Johan Rosenberg som Pär nämner i det senaste inlägget ovan verkligen är identisk med Ulrika Bergs oä som Johan. Det finns en hel del indicier som stöder det förhållandet, men jag skulle vara mycket glad om jag kunde få ytterligare kött på benen, vad gäller Johan. T.ex. skiljer sig datumet i Johans födelsenotis från Johan Rosenbergs födelsetid enligt senare husförhörslängder med över ett år. Och varifrån kommer namnet Rosenberg? Uppgiften om att han blev ostindiefarare hade jag inte sett tidigare, varifrån kommer den?

Beträffande Ulrika Bergs öde kan man konstatera att hon vid tiden för sonen Johans koncipierande var "piga" (något slags kammarjungfru kanske) på Levene herrgård, som då ägdes och beboddes av modern till den Jean (Johan) Daniel Möllerstierna som Ulrika under födsloarbetet utpekade som barnets far. Tidigare hade hon sagt att det var Per Hård (af Torestorp) som var barnets far. Denne Per Hård var Ulrikas kusin, eftersom hans mor Brita Höök var syster till Ulrikas mor Maria Höök. Båda dessa faderskapspretendenter är rimliga, såväl geografiskt som socialt. Ulrika försvinner inte helt spårlöst. Under perioden 1755–1758 flyttar hon en gång om året i närområdet (Hyringa > Otterstad > Sunnersberg > Vadsbo härad), vilket låter som att hon byter plats som piga. Och så dyker hon, som Pär noterar, upp i faderns bouppteckning 1768. Men bortsett från det, är hennes vidare öden något av en gåta. Som fältväbelsdotter med adligt påbrå får hon väl betraktas som något av en överklasskvinna och man undrar i vad mån den oäkta sonens höga börd på fädernet hjälpte henne på traven (liksom sonen).

Jag är tacksam för all information.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17459) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 07 juni 2017 kl. 00.38
Som du säger flyttar Ulrica Berg mellan Hyringa, Otterstad, Sunnersberg och Vadsbo härad åren 1755-1758 - men...

1755 finns en Ulrica Berg i Hyringas inflyttningslängd (C:1, s. 241). Hon sägs komma från Båhus län (eller "Bohus", som är den besynnerliga stavningen här :-)), och där finns ju några socknar att välja på... Hur som helst flyttar hon in till Hedåker (som alltså ligger i Hyringa socken).

1756 finns Ulrica Berg från Hedåker i Hyringas utflyttningslängd (C:1, s. 258). Hon flyttar till Otterstad.

I Otterstad finns det ingen Ulrica Berg från Hyringa i inflyttningslängden 1756 (E:1, s. 82) - men däremot jungfrun Ulrica Carlberg (!) från Tengene. (Tengene är moderförsamling i det pastorat som Hyringa hör till.)

Hon står dock inte i utflyttningslängden 1757 (s. 83). Men det året finns Ulrica Berg från Otterstad i Sunnersbergs inflyttningslängd (B:1, s. 854, n:r 82).

Och 1758 finns Ulrica Berg i Sunnersbergs utflyttningslängd (B:1, s. 855, n:r 95). Hon ska till Vadsbo ("Wasbo").

Vadsbo är Skaraborgs största härad; så stort att det är delat i fyra tingslag - men det går hyfsat fort att hitta om man använder landsarkivets släktnamnsregister. Man bör dock kolla i originalböckerna också - annars kan man missa viktiga upplysningar... :-)

Hon finns i Bällefors inflyttningslängd 1759 (B:1, s. 722, n:r 11), kommer från Sunnersberg och flyttar in till Ryholm. Och i utflyttningslängden 1760 (s. 727, n:r 28) flyttar hon ut från Ryholm till Grevbäck. Vid både in- och utflyttningen har hon titeln hushållerska - och vid utflyttningen står hon dessutom som gift.

I Grevbäcks inflyttningslängd 1760 (B:1, s. 9, n:r 55) står hon som ryttare Königs hustru från Bällefors.

Och i Bällefors vigselbok 1760 (C:3, s. 277) finns den 6/10 ryttaren Christopher König från Grevbäck och Ulrica Berg.

Ulrica bor alltså på Ryholm och är hushållerska, enligt Bällefors flyttlängder. Det är ett säteri, ägt av greven och hovmarsalken Lagerberg. I 1758 års mantalslängd heter hushållerskan Anna, och 1761 Caisa - men 1759-1760 heter hon Carlberg, utan förnamn (landskontorets exemplar, s. 174 båda åren).

På två ställen (mantalslängden och Otterstads flyttlängd) är alltså Ulricas efternamn Carlberg. Har man skrivit fel p.g.a. att faderns namn är Carl Berg? Nej, det är inte så troligt - eftersom han heter Abraham... :-)

I varje fall om man ska tro vigselboken. Ulrica sägs nämligen där vara född 1730, och ha föräldrarna Abrah. Berg och Lisa Dahl.

Det är m.a.o. 'fel' Ulrica som flyttar runt i Skaraborg.

Vad blev det då av den 'rätta' Ulrica efter att sonen Johan fötts 1747? Jo, i Levenes födelsebok 1752 (C:3, s. 93) finns den 30/8 (längst ned på sidan) ett oäkta barn på Levene herrgård som "strax dött" odöpt. Moderns namn är Ulrica Berg. Någon fader nämns dock inte - men man kan ju ana... :-)

Om det nu var sonen i huset som Ulrica pekade ut som barnafadern 1747, så hade hon knappast fått stanna kvar där i fem år om det var en falsk angivelse...
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)