Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga släktnamn   >   Malmstedt   >  
Malmstedt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8427) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Malmstedt (Amarillo) - Måndag den 13 december 2010 kl. 17.03
Söker kontakt med ättlingar och forskare till den släktgren Malmstedt, som (troligen) har sitt namnursprung från Stora Malm i Södermanland.
Släkten var under 1800-talet i huvudsak bosatt på Nacka/Värmdö/Ingarö, för att under 1900-talet sprida sig ut över landet.
Måhända någon som känner igen sin anfader bland följande led?

Swen Gustafsson/Horn f: (beräknat från DB ca 1694) d:1736 Stora Malm
Jonas Swensson/Malmstedt f:1731 Stora Malm d:1786 Nacka (tog sig namnet Malmstedt ca år 1763)
Sven Jonsson/Malmstedt f:1763 Tyresö d:1818 Nacka
Johan Svensson/Malmstedt f:1791 Nacka d:1834 Ingarö
Johan Erik Malmstedt f:1816 Nacka d:1889 Värmdö
Frans Gustaf Johan Malmstedt f:1852 Värmdö d:1888 Värmdö

Källor: FB, DB och HF.

M.v.h. Bengt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9831) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Rolf Christianson (Malmrolf) - Söndag den 10 juli 2011 kl. 02.22
Min farmors morfar hette Anders Gustaf Malmstedt (f 1820 Tatteby, Erstavik, Nacka) och var son t Johan Svensson/Malmstedt (f 1791 Tentorp, Nacka)
Jag trodde han var den som tog namnet Malmstedt eftersom jag inte stött på det tidigare, men du har tydligen hittat andra uppgifter. Var ligger Stora Malm?

Mvh Rolf
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10486) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Malmstedt (Amarillo) - Onsdag den 05 oktober 2011 kl. 01.18
Hej Rolf

Ursäkta att jag inte svarat tidigare.
Har haft en disccrach och sen glömt att bevaka mitt inlägg här.

Stora Malms socken gränsar (från söder) mot Katrineholm.

Har rotat länge i detta för att (om möjligt) reda ut var mitt efternamn kommer från.
Verkar som den förste (i Sverige) kände med namnet var Riddaren Dietrich Albrecht Malmstedt, född ca år 1683 i Malmö,
som följde Kung Karl XII i fältslaget vid Poltava. Ättlingar till denne person verkar fortfarande finnas i Sverige.
Utöver denna ätt finns några ”Malmstedt ätter” där ursprunget är någon som i senare tid ”tagit” namnet.
Ett exempel på detta är författarinnan Anna Maria Lenngren (född Malmstedt),
där hennes far (Brynolf) tog sig namnet Malmstedt i slutet på 1700-talet.
Min farfar trodde att han var släkt med författarinnan, men även om delar av den släkten hamnade i samma region (Lidingö, Stockholm),
så kan jag inte finna något samband med "min" Malmstedt-gren.

Jag kom som längst ner till Ryttaren Swen Gustafsson/Horn, som med hustru Brita Ericsdotter år 1731 i Stora Malm blev far till sonen Jonas.
Denne Jonas Swensson dyker år 1763 upp på Gimmersta i Tyresö utanför Stockholm, där han bildat familj och arbetade som Klädesvalk (naturullsstampare).
Kallade sig där för Jonas Malmstedt. Han flyttade sen med familj till Tentorp i Erstavik, Nacka utanför Stockholm, där han blev Bonde.
Jonas förstfödde barn (1763) i Tyresö var sonen Sven, som även han använde efternamnet Malmstedt. Sven blev Bonde på Tentorp i Erstavik, Nacka.
Han var gift 2 ggr. Fick med första frun sonen Johan (din farmors morfar). Verkar som att alla Johans åtta barn tog efternamnet Malmstedt.
Ja sen ynglade släkten Malmstedt vidare och spred sig under 1900-talet över landet. Finns idag enligt SCB totalt 359 personer med namnet i landet.

Andra forskare har funnit en Per Andersson/Malmstedt som föddes 1738 i Stora Malm.
Denne Per kan knappast vara son till Ryttaren Swen Gustafsson om han hette Andersson.
Min teori är då att namnet Malmstedt antingen syftar på orten Stora Malm, eller att "vår" Malmstedt gren går längre bak i tiden.
Ryttaren fick tillnamnet Horn p.g.a. yrket. Hans far hette antagligen Gustaf i förnamn och "möjligen" Malmstedt i efternamn.
I så fall är vi ju nere i tidsepoken då Riddaren Dietrich Malmstedt levde. Bara teorier givetvis. Ska ju bevisas också.

Avslutar med det jag har på släkten ovanför din farmors morfar.

Swen Gustafsson/Horn föddes beräknat enl. DB år 1694. Han var gift med Brita Ericsdotter.
Paret bodde på Björnmogen i Stora Malm, Södermanland, där de år 1731 fick sonen Jonas.
Swen Horn dog år 1736. Han blev ca 41 år gammal.
Källa: Husförhör Al:3 sid 143 Stora Malm.

Jonas Swensson föddes år 1731 på Björnmogen i Stora Malms församling, Södermanland.
Han vigdes år 1762 i Tyresö med Anna Olofsdotter.
Paret bodde åren 1763-1766 på Gimmersta i Tyresö utanför Stockholm, där Jonas arbetade som Klädesvalk (naturullsstampare).
Kallade sig där för Jonas Malmstedt. De fick två barn på Gimmersta. Sven 1763 och Brita Christina 1766.
Familjen flyttade år 1767 till Tentorp i Erstavik, Nacka utanför Stockholm, där Jonas blev bonde.
På Tentorp fick paret sex barn till, Anna Maja 1767, Jan Eric 1770, Olof 1772, Maria Helena 1775, Ullrica 1778 och Brita Christina 1783.
Jonas Malmstedt dog av lungsot år 1786 på Tentorp i Nacka. Han blev 55 år gammal.
Källa: Husförhör Al:2 sid 149 Tyresö. Husförhör Al:2 sid 54, Al:3 sid 36 Nacka.

Sven Jonsson/Malmstedt föddes år 1763 på Gimmersta i Tyresö utanför Stockholm. Han gifte sig i Nacka med Maria Forsberg.
Paret bodde sedan på Tentorp i Erstavik, Nacka, där Sven var bonde. Paret fick två barn, Jonas 1789 och Johan 1791.
Sen dog hustrun och Sven gifte om sig år 1808 i Nacka med Christina Maria Bergman.
Paret fick fyra barn, Ulrica 1808, Christina Charlotta 1810, Anders 1813 och Sven 1817.
Av barnen kan jag bara finna att Johan var den ende som använde namnet Malmstedt.
Sven Malmstedt dog på Tentorp år 1818. Han blev 55 år gammal.
Källa: Husförhör Al:4 sid 27+30, Al:5 sid 67+149 Nacka.

Johan Svensson/Malmstedt föddes år 1791 på Tentorp i Erstavik, Nacka, Stockholms län.
Han gifte sig i Nacka år 1816 med klockardottern Ulrica Sofia Fagerström, som var änka.
Paret bodde sedan på Tatteby i Nacka, där Johan var statardräng.
Paret fick på Tatteby fyra barn, Johan Erik 1816, Ullrica Johanna 1817, Carl Petter 1819 och Anders Gustaf 1820.
Familjen flyttade år 1821 till Pilhamn, Värmdö, där Johan blev rättare vid Säby gods hos Kapten Lachford och friherrinnan Beata Gyllenhök.
Familjen bodde då på Fågelvik, Säby i Värmdö församling. Familjen flyttade ca år 1828 till Lemshaga på Ingarö.
På Värmdö/Ingarö fick paret fyra barn till, Gustaf Axel 1822, Lars August 1823, Frans Theodor 1826 och Gustava Ullrika 1829.
Johan Malmstedt blev 42 år gammal. Dog av smittkoppor.
Källa: Husförhör Al:5 sid 176 Nacka. Husförhör Al:11C sid 64, Al:11A sid 171, Al:12C sid 2 Värmdö. Husförhör Al:2 sid 1 Ingarö.

M.v.h.
Bengt

(Ändrat av Amarillo den 05 oktober 2011 kl. 01.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13937) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Rolf Christianson (Malmrolf) - Fredag den 19 juli 2013 kl. 01.20
Hej Bengt!

Nu är det jag som ska be om ursäkt.
Hade helt glömt att jag var registrerad här också.
Om du nu är kvar här, så vill jag tacka så väldigt mycket för ditt utförliga svar/inlägg angående släkten Malmstedt från Stora Malm.
Jag lyckades också ta mig till Swen Gustafsson/Horn, men här fickl jag mycket ny och mer utförlig information.
Jag återkommer snart, då jag just återupptagit släktforskningen.

Mvh
Rolf
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14287) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Malmstedt (Amarillo) - Torsdag den 17 oktober 2013 kl. 21.01
Hej igen Rolf

Har kommit någon bit till sen sist med denna Malmstedt-gren.
Swen Gustafsson/Horn och hustrun Brita Ericksdotter hittade jag i Helgesta församling.
Paret vigdes där 17180928.
Paret fick sonen Gustaf 17190924 på Stafvängen, Helgesta, och dottern Maria 17230910 på Stafvängen, Helgesta.
Familjen bodde år 1728 på Gäversnäs i Helgesta och paret fick där dottern Christina 17280728.
Håller för troligt att Brita Ericksdotter var född i Helgesta (omkring år 1697), eftersom hon vigdes där.
Maken Swen blev enligt DB 41 år gammal och var således född ca år 1694.
Källa: Födelseboken Helgesta.

M.v.h.
Bengt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14550) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Rolf Christianson (Malmrolf) - Lördag den 07 december 2013 kl. 11.50
Tack Bengt!
Mitt nya operativsystem är inte kompatibelt med Riksarkivet, så jag har kommit av mig.
Tack för att du delgav mig ännu lite till om Malmstedtssläkten!

Mvh
Rolf
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)