|
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 22.23
|
Inte för att denna Grotte Erik Andersson har med mig att göra, men Karl XII:s officerare igen. Källhänvisning är. Om hans släkt se Settergren Slägtbok, manuskripts Riksarkivet.Så här står det i K.XII:s off. Grotte Erik son till Anders G och Karin dotter till biskop Sven i Skara f, 1643 kornett vid Vestgöta kav-reg; avsked major vid en frikår av Väne härads allmoge 1713.G.m Catharina Clooot, dotter av borgmästaren i Vänersborg.Claudius C. Samma källhängivelser i Kungliga Västgöta reg 1540-1723 av Nils Belfrage.samt att modern tiil Catharina ska vara Barbara Smidt och att Erik ska ha/vara död 1722. Men det är ju inte första gången sådana här böcker har fel. Kan själv åberopa lite småfel i ovannämnda böcker. Har Settergren gjort fel så är kanske mycket fel, alla åberopar ju den tryckta källan. Lotta vi hade ju en liknande diskussion under Hök/Höök.
|
|
|
Av Anders Berg (Zzz) - Lördag den 10 mars 2012 kl. 12.56
|
Jag tror du har fått det rätt, Lotta. Catharina Grotte d 1723 är väl då en dotter till Erik Grotte. Christoffer Bergqvists skyldeman Erik Peter Grotte måste vara Erik Andersson Grottes son Bengts (f ca 1682) son klockaren Erik Peter Grotte (f 1718/19 i Göteborg, d 1772 i Bösarp) i Norra Rörum och Bösarp i Skåne. Jag tror detta är behandlat ganska ingående i diskussionen på Anbytarforum. Detta tyder väl på att det är rätt Erik Grotte i Västra Tunhem i alla fall. (Ändrat av Zzz den 10 mars 2012 kl. 13.07.)
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 11 mars 2012 kl. 14.49
|
Erik Petter Grotte som var "skyldman" med Christopher Bergqvist enligt hans bouppteckning, är nog inte klockaren i Bösarp. Det står i bou att han är löjtnant, och jag har hittat en kapten Erik Peter Grotte som var - enl. Härlunda AI:4 sid. 17 - född i Flo 1724. När han dör står det i Härlunda C:4 sid. 183 att hans föräldrar var Herman Grotte och Gunla Rhodin. Enligt mtl i Flo 1724 fanns där regementspastorn Herman Grotte, och enligt Skara stifts herdaminne blev han kyrkoherde i Källby 1726 och dog där 1732. Tyvärr saknas dödböcker där just det året. Men enligt mtl så stämmer det nog. 1733 finns hans döttrar Anna Cajsa och Lisa i Prästebolet, Källby, men dom är borta året efter. I herdaminnet står att Herman föddes 1686-10-04 och är son till "major Erik Grotte och Cathr. Clodt". När det gäller Erik Andersson Grotte, så tycker jag det verkar som om han får sina barn ganska sent. Och att barnen i sin tur gifter sig väldigt tidigt. Jag tror det ligger en och annan gravad hund här någonstans. Och jag tycker inte att diskussionen i Anbytarforum behandlar detta ganska ingående. Det verkar mest vara en enda röra på alla Grottar där, men det är inte lätt att reda ut dom, det har jag märkt. "Ädel och manhaftig löjtnanten" Erik Grotte i Hol förekommer i Västra Tunhems kyrkoräkenskaper mellan 1693 och 1705 (C:1). Jag tog mig en titt på Bengt Grotte som dog i Södra Mellby 1748 (Södra Mellby C:2 sid. 82). Där står enbart kapten Grotte, utan förnamn, men det är med all säkerhet Bengt, eftersom det finns en bou (Albo häradsrätt FIIa:2 sid. 92). Bou är undertecknad av Anna Grotte, Erik P. Grotte och L. Grotte. Var är sonen Johan Emanuel Grotte som enl. Anbytarforum och Sveriges släktforskarförbunds årsbok 2002 sidan 55 hade permission för sin fars begravning? http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=576&post=264578#POST264578 En yngsta dotter nämns också i bou, Elsa Gretha Grotte. Enligt Generalmönstringsrullorna för Smålands tre- och femmänningsregemente 1716-1722 var Bengt kapten vid Vadstena kompani. I Meritförteckningen 1720-1722 står följande om Bengt Grotte: 1701 blivit volontär och underofficer vid hennes högt sal. änkedrottningens livregemente. 1703-03-06 blivit fänrik vid Smålands femmänningsregemente. 1706-03-21 avancerat till löjtnant vid samma regemente. 1709 avancerat till regementskvartersmästare. 1710 bevistat utfallet från Malmö till Klagstorp. 1712-03-17 bleven benådad med kaptens fullmakt här vid regementet. 1716 varit med i Norska kampanjen och Fredrikshall. 1718 varit med i Norska kampanjen och gjort även väl sjökommendering och nu tjänt i 20 år. Född i Västergötland. I GMR 1710, Smålands femmänningsreg. finns han under regementsstaben som reg.kvartersmästare och där står "tillförne varit löjtnant vid kapten Roos kompani". Samma år är kapten Anton Joh. Roos kapten i Sunnerbo kompani. Jag har också letat i Göteborg för att finna någon son Erik Petter, men misslyckats med det. Däremot hittade jag en son Laurentius, född 1721-04-24 i Göteborgs Garnisonsförsamling (CI:4 sid. 7). Bengts fru kallas då Catharina Grotte. Fru Catharina Grotte är gudmor 1719-05-19 i samma församling (CI:2 sid. 275). Herr kapten N. Grotte är dopvittne 1719-07-06 (CI:2 sid 279). "N" står troligen för ett - för prästen - okänt förnamn. Det enda spår jag har efter en Claudius Cloot är mantalslängden 1675 för Vänersborgs stad, där det står "Kongl. borgmästaren Claud. Kloot". Längder saknas 1676-1699. Det var lite till...
|
|
|
Av Anders Berg (Zzz) - Söndag den 11 mars 2012 kl. 17.23
|
Där ser man, då fanns det två sonsöner med den ganska ovanliga namnkombinationen Erik Peter. I och med att tydligen Herman också är en son till Erik Grotte så torde slutsatsen att det är rätt Erik Grotte i Västra Tunhem i alla fall stämma. Ser att diskussionen om klockaren i Bösarp mest skedde under "Gotland » Efterlysningar (stängd för nya rubriker) » Low och Weisner" och inte under Grotte.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 11 mars 2012 kl. 20.34
|
Dom här Grottarna verkar föröka sig genom delning. Ju fler man hittar desto fler dyker upp. I Västra Tunhems kyräk. i C:1 sidan 53, 1699 ger "Ädel och manhaftig löjtnant Erik Grotte för sin sons korpralen under Adelsfanan sal. Anders Grottes grifteplats på gången i kyrkan, näst framför södre dörren" sex daler. När jag med hjälp av lite "googlande" och irrande runt i kyrkböckerna letade efter denne Anders, så hittade jag en annan Anders Grotte. I Uvered vigs 1697-04-25 fältväbeln Anders Svensson Grotte med jungfru Anna Stina Dreffensköld, "hemma på Uvereds Herregård, och blevo där sedan boandes, på sal. Ollonbergs säteri". (Järpås C:3 sidan 267) 1698-08-05 föds Lars, son till ovan nämnda par, på Uvered. (Järpås C:2 sidan 73). Enligt en hemsida på nätet står att en Erik Andersson Grotte föddes i "Ulvared, Skaraborg" 1698, men jag hittade bara Lars i Uvered det året. Erik Grotte på Öckerö dör 1770-12-14 och det står då att han är 72 år gammal. (Öckerö C:2 sidan 205) Av bara farten så fortsatte jag leta i Järpås födelseböcker, och hittade två Grottor/-ar till. 1705-06-09 föds Maria, dotter till Svante Grotte och Helena Papegoja på Vedum. (C:4 sidan 561). En av faddrarna är jungfru Magdalena Grotte. 1706-12-21(el. 27) döptes Ulric Johan, son till samma par. Så då var han funnen även i en födelsebok. (Ändrat av Lotta den 11 mars 2012 kl. 20.37.)
|
|
|
Av Henrik Lindahl (Ha_lindahl) - Söndag den 06 juli 2014 kl. 10.11
|
Hoppar på denna Grotte diskussion litet i efterhand, då den ligger nära frågor som uppkommer i mina efterforskningar. Jag har bland mina anor Christina Grotte (på ett ställe skrivs hon Anna Christina) i Stora Mellby, gift i andra äktenskapet den 28/5 1707 (Mellby C:1 p.263) med löjtnanten Anders Holst/Holtz vid Västgöta tremännings kavalleriregemente (min anfader) och i första äktenskapet med Gustav Papegoja. I andra äktenskapet har hon bl.a. barnen Christina (f. 1723), Friedrich (f. 1724), Peter (f. 1728) (alla i Mellby C:1). Gissningsvis finns fler barn tidigare. Christina Grotte dör i Stora Mellby 1740, begravd den 26 oktober (Mellby C:1, p. 279). Enligt dödboken bör hon varit född 1688. Bland faddrarna till Christina Grottes barn återfinns (1723) korpralen Lars Grotte och dennes broder Erik Grotte, vilka väl skulle kunna vara syskon eller kusiner till Kristina. Min fråga är främst om någon (kanske efter tidigare diskussion) har uppgifter kring föräldrarna till denna (Anna) Kristina Grotte. Även jag har sett nätuppifterna där de nämns som Erik Andersson Grotte och Katarina Cloot. Inget källmaterial dock. Tacksam för hjälp.
|
|
|
Av Jonny Augustsson (Wya) - Fredag den 31 oktober 2014 kl. 22.29
|
Hej, Jag har en Catharina f 1723 av Christina Grotte o Anders Holst, Stora Mellby. En Catarina som gifter sig med Carl Bredberg, inspector på Ruus/Gräfsnäs
|
|
|
|
|
|
|