|
|
Av Bo-Arne Stenqvist (Bas) - Tisdag den 21 oktober 2008 kl. 22.16
|
Hej, är det någon som känner till en kapten vid namn Henrik Opperman (Offerman) som enligt Vadstena stads protokoll 1634 uppges vara gift med Gabriel Jönsson Dubergs moder, fadern är gamle Jöns Larsson tidigare borgmästare i Vadstena. Gabriel Jönsson var tullinspektör i Göteborg och gift där med Maria Pedersdotter Giers (Giertz, Gerdes). I Olga Dahls Göteborgstomter finns en Didrik Offerman som kommit till staden några år senare än 1634. Kan Henrik vara en feltolkning? Kan inte hitta några uppgifter om en Henrik Offerman någonstans. Är tacksam för alla synpunkter och tips, VH BAS
|
|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Onsdag den 22 oktober 2008 kl. 22.38
|
Hej Bo-Arne. Enligt Vadstena stads protokoll, så köpte Henrik Opperman den 19/12 1631, den gamle Jöns Larssons gård. I samma stadsprotokoll, så står Henrik Opperman, som kapten, manhaftig, för en gård hans hustru sålt den 31/3 1634, till Håkan Arvidssons far. Bilaga 1e: VADSTENA. Det verkar till att vara svårt att finna uppgifter om Henrik Opperman, men han verkar till att ha funnits. Hoppas du kommer vidare med Opperman. Någon annan kanske vet mer. mvh Carina
|
|
|
Av Bo-Arne Stenqvist (Bas) - Onsdag den 22 oktober 2008 kl. 23.21
|
Hej Carina och tack för svaret. Ja, det stämmer. 1634 behandlas det bara med noteringen att Oppermans fru är moder till Gabriel. Eftersom hon inte är känd så kunde man kanske finna ett spår i den här kaptenen. Som jag förstår av andra utredningar så var ju Gamle Jöns Larssons första hustru släkt med Håkan Arvidsson och Gabriel processar flera gånger med denne. Att jag inte tror det skulle vara en och samma hustru är av den anledningen att de skulle varit gifta redan vid tiden han blev borgmästare. Hon skulle då kunna vara född runt 1560 och knappast bli omgift i 70-årsåldern. Gabriel borde vara född runt 1614? (bara ett antagande om han var vuxen när han processade). Jag tror det ska vara Offerman som efternamn, Någon Opperman släkt kan jag inte finna alls. Men det betyder ju inte att den inte finns Mvh BAS
|
|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 14.44
|
Hittade det här i af, landskap, Stockholm, efterlysningar: Jochum von Ahlstedt, bryggare, Stockholm, skrivit 18 dec 2006 ( sista inlägget ) Claes Westling framför i någon av sina böcker hypotesen att Gabriel Jönsson Dubergs moder möjligen hette Larsdotter och var syster till Barbro Larsdotter. Denna Barbro Larsdotter var gift med borgmästaren i Vadstena Mårten Ulfsson Swahn.
|
|
|
Av Bo-Arne Stenqvist (Bas) - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 16.49
|
Hej, ja, det är en teori. I själva verket är det nog så att det är Gamle Jöns själv som är broder. Det lutar mer åt det hållet. Det hela handlade om jag inte minns fel om någon arvsdel. Tids nog borde det komma fram något om denne. Tack för hjälpen, Mvh BAS
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 23.54
|
|
Kan det finnas något samband med de som heter Offerman i dag? När jag växte upp fanns det en komminister i grannsocknen som hette Offerman. Jag trodde det var ett nytaget efternamn men nu har jag följt hans anor på fädernesidan tillbaka till förra hälften av 1800-talet och de heter Offerman.
|
|
|
Av Bo-Arne Stenqvist (Bas) - Fredag den 24 oktober 2008 kl. 22.52
|
Hej Christian, Det är säkert ett släktnamn. Offerman fanns i Göteborg och blev adlade von Ofptern (tror det stavades så). Syskonen hette dock Offerman så det levde säkert kvar. Mvh BAS
|
|
|
|
|
|
|