|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 28 december 2008 kl. 21.01
|
|
Fridlevstads församlingsbok 1900-1910 finns att läsa här!
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 16 februari 2011 kl. 11.55
|
I Blekinge Släktforskarförenings senaste nummer av medlemstidningen Släkt-Eken kan man läsa att Fridlevstads kyrkoböcker ännu finns kvar ute på pastorsämbetet. Dessa böcker levererades till landsarkivet i Lund för ungefär ett och ett halvt år sedan, någon gång under år 2009. Vi på Ostkanten kan hjälpa dig om du har forskarfrågor som berör slutet av 1800-talet och en bit in på 1900-talet. Ställ dina frågor i vårt forum Osthyveln eller här i Arkivguidens Froum. Epost: sydostran@yahoo.se
|
|
|
Av Annika Otfors - Onsdag den 16 februari 2011 kl. 19.21
|
|
Det var konstigt för enligt http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=9284&refid=1194 så finns inte dessa tre församlingar levererade till Lunds landsarkiv. När jag berättade om detta i Släkt-Eken var datumet den 13 januari 2011 och nu är sidan uppdaterad idag och de är fortfarande inte med.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 16 februari 2011 kl. 20.09
|
Såsom jag tolkar NAD så finns böckerna i Lunds landsarkiv. Se länk: http://nad.ra.se/archive_index.aspx?ref=SE/LLA/13538/A II b&a=3&s=Balder Eller så får folk rätta mig om jag har fel.
|
|
|
Av Annika Otfors - Onsdag den 16 februari 2011 kl. 20.29
|
|
Ja, det är verkligen konstigt! Då vet vi nu att den sidan från Lunds landsarkiv inte kan vara riktig. Ska kolla igenom alla de blekingska församlingarna och så får det bli en uppdatering på http://www.blekingesf.se
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 17 februari 2011 kl. 11.58
|
Det blev fel i mitt första inlägg. Böckerna gick iväg till Lund redan 2008: Osthyveln Tänk vad tiden går.
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 18 februari 2011 kl. 08.15
|
För fyra, fem dagar sedan uppdaterade jag sidan om Fridlevstad som finns på Ostkanten. Jag lade till en förteckning över roteindelningen i socknen. Något som jag hoppas ska vara till nytta för de som letar i de tidiga husförhörslängderna. De är minsann inte lätta att hitta i. Samtidigt passade jag på att ta bort länken till sidan som nämns i ett tidigare inlägg i den här diskussionen. Vi har alltsedan starten länkar till Nationella Arklivdatabasen (NAD) på alla sockensidor och det får räcka med det. Vi vill inte vara med och sprida desinformation, tvärtom vill vi att våra läsare ska hitta fram till de riktiga källorna.
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 20 februari 2011 kl. 19.18
|
Jag har tittat lite närmre på dokumentet Har utgått ifrån arkiverade församlingsböcker AII som finns att läsa på Blekinge Släktforskarförenings hemsida. Jag har ett par undringar. Givetvis vem som har författat dokumentet. Och så vad som menas med "listan nerskickat". Vilken lista rör det sig om och vart har den blivit skickad? I övrigt tolkar jag dokumentet så att de församligar som nämns längst ned i dokumentet har sina böcker kvar på pastorsämbetet. Det gäller emellertid inte Bräkne-Hobys kyrkoarkiv 1895-1991 som förvaras hos Folkrörelsearkivet i Bräkne-Hoby. Varför denna information har utelämnats förstår jag inte. Den är naturligtvis viktig för den som forskar i den socknen. Kanske också för landsarkivet, de verkar vara lite dåligt uppdaterade.
|
|
|
|
|
|
|
|
|