Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Karlskrona   >  
Carl J Hörholdt, född 1801
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2302) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 29 december 2008 kl. 16.15
Hej

Jag hittar inte Carl J Hörholdt i amiralitetsförsamlingens födelsebok.

Här är hans födelsenotering i Familysearch - Vital Records:

Carl Johan HOROLDT
Sex: M
Event(s):
Birth: 28 Jan 1801 Place: <karlskrona,>
Christening: 30 Jan 1801 Place: Karlskrona, Blekinge, Sweden
Parents:
Father: Peter Joh. HOROLDT
Mother: Lovisa
Source Information:
Batch Number: C431193
Source Dates: 1768 - 1808
Film or Fiche Number: 86222
Collection Details: Amiralitetsforsamling; Svenska Kyrkan

Födelsedatum stämmer på dagen med den åldersuppgift som finns i dödnotisen: DDSS

Finns det flera volymer som innehåller födda 1801 för amiralitetsförsamlingen? Jag använder mig av AD Online.

Tacksam för hjälp.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2303) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 29 december 2008 kl. 16.47
Det här är väl egentligen din avdelning - jag trodde att du kunde allt om Karlskrona... :)

Födelseböckerna är tydligen uppdelade i två serier, CIa (Huvudserien) och CIb (Sjökastellen). Och 1801 ingår i CIa:10 och CIb:2.

Men ännu så länge finns bara den sistnämnda hos Arkiv Digital, och ingen av dem finns hos SVAR (digitalt alltså, men däremot finns båda på mikrokort). Vad som finns hos Genline är ju aldrig lätt att veta, eftersom de envisas med att numrera volymerna enligt de föråldrade förteckningarna på mormonfilmerna - när volymerna alls har några nummer hos Genline, vilket de inte har i det här fallet, enligt deras lista; men det finns åtminstone en födelsebok som omfattar samma år som CIa:10, 1796-1812.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2305) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 29 december 2008 kl. 16.59
I Genline finns födelse- och dopnotisen i en onumrerad (som sagt :)) volym under Karlskrona Amiralitetsförsamling.
Födda 1796-1812, sidan 253 (jag hoppar över GID-nummer):

karlskrona

Ha de'!
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2306) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 29 december 2008 kl. 17.05
Man gör väl allt för att hålla antalet inlägg uppe

Då borde de finnas på KL2527 och/eller KL2531. Det blir till att låna hem ett par rullar från biblioteket. En aning förvirrande att bara den ena boken finns med på AD Oline. Genline har jag i vilket fall som helst inte någon nytta av.

Tack för hjälpen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2307) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 29 december 2008 kl. 17.19
Tack Lotta.

Då behöver jag inte gå till biblioteket för den sakens skull

Det är fler gubbar som jag inte hittar. Flera av de som strök med vid korvetten Carlskronas undergång borde rimligtvis vara födda i amiralitetsförsamlingen. De få som överlevde är svårare att hitta i böckerna.

Jag kanske kan få återkomma.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2308) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 29 december 2008 kl. 20.05
Christian

Det här med att hålla antalet inlägg uppe. Om man skall spinna på det lite.

Ostkanten är ju en hemsida för oss som forskar i Södra Möre och Blekinge. En fin hemsida som är utvecklingsbar. Skulle man inte kunna slå samman den del av den hemsidan som kallas Osthyveln med detta forum till ett gemensamt. Dels för att få fler inlägg i ett och samma forum och kanske fler läsare också.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)