|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 06 januari 2009 kl. 14.49
|
Jag lyfter över en fråga som ställts under Mjällby i Anbytarforum I den diskussionen efterfrågas födelsetid och födelseplats för Kersta Jöransdotter som avlider i Lörby i Mjällby socken 1797-11-10 76 år gammal. DDSS Jag är ganska så övertygad om att nedanstående Kersta är rätt person. 1. Jons JORANSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 29 Aug 1716 Ysane, Blekinge, Sweden 2. Nils JORANSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 30 Aug 1721 Ysane, Blekinge, Sweden 3. Kersta JORANSDOTTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 25 Jan 1724 Ysane, Blekinge, Sweden 4. Karna JORANSDOTTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 22 May 1729 Ysane, Blekinge, Sweden 5. Ola JORENSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 04 May 1736 Ysane, Blekinge, Sweden Tyvärr så saknas vigselbok för Ysane 1738-1751. Lysningshandlingar finns för 1738 - 1858. De ingår i Gammalstorp H V b:1-6. Jag vet inte om de finns att läsa på Geneline. Kerstas syskon får sammanlagt åtminstone 14 barn. Kersta i Lörby borde vara med bland vittnena åtminstone vid några tillfällen. Om det nu är den rätta Kersta som jag har hittat. Uppgifterna från FamilySearch måste kontrolleras mot kyrkböckerna.
|
|
|
Av Carina Månsson - Tisdag den 06 januari 2009 kl. 15.49
|
Hej Christian. Tack för ditt svar. Eventuellt kan det vara rätt Kersta du har hittat. Kersta Jöransdotter som avlider i Lörby, Mjällby 1797, kan vi inte hitta som gift i Mjällby. Så hon skulle kunna vara från Ysane och vigd i den församlingen. Även om det fanns undantag så var det vanligast de gifte sig i brudens hemförsamling. Synd att det inte finns några vigselböcker för 1738-1751, det kan ju vara troligt att hon gift sig just då. Tusen tack för dina uppgifter. Har tyvärr inte tillgång till Ysane böcker och kan kontrollera just nu, men sparar uppgifterna till ett senare tillfälle. mvh Carina
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 06 januari 2009 kl. 16.08
|
Hej Det är som du skriver, vigseln brukade vara i brudens hemförsamling. När Per och Kerstas son Jöns döptes 1755 så var det "Hust: Carna Jörans d-r ifrå Ysana" som bar barnet. Det passar bra, Carna gifte sig med sin Per 1753 enl. Vital Records. Mvh - Christian
|
|
|
Av Carina Månsson - Tisdag den 06 januari 2009 kl. 16.35
|
Vad bra, Christian. Tack för att du hittade detta. Då är Carna Jöransdotter syster till Kersta och kom från Ysane för att bära sin systers son Jöns till dopet. Det bevisar ju en hel del att detta eventuellt kan vara Kersta från Ysane som dör i Lörby, Mjällby, ja jag skulle vilja säga att det verkligen är så, att du hittade "rätt" Kersta åt oss. Tusen tack för detta. Vänligen Carina
|
|
|
|
|
|
|