Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Bräkne-Hoby   >  
Kerstin (cirka 1698-1780), gift med Nils Torstensson (1700-1768), Ebbamåla
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3670) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Måndag den 30 mars 2009 kl. 12.05
Hej,
behöver hjälp med att översätta (se rubriken) högra sidan, första stycket: Dom.ca 19 Trinitatis d. 30 Octobris.
Jag letar efter Kerstin, född i Ebbamåla 1698.
Hälsningar
Mari-Ann Nyman

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Rubriken är numera ändrad. Den tidigare rubriken hänvisade till Bräkne-Hoby C:1 (FVD 1677-1702), sid 373 (GID 1485.16.82300)

Jörgen Tollesson
Forumguide
31 mars 2009 kl. 17.35
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3673) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 30 mars 2009 kl. 13.28
1698

Dom:ca 19 trinitatis d 30 octobris

Johan Nilssons son på Gropan födt d. 20 octobris vid Ottemåll. Döbt nom Nils. Kirstin Måns Måns på Gropan bar det. Faddrar: Per Madtzon i Krokamåla, Jöns Oskridsson i Holleböcke, Brinta Olls Hindr i Hielmsö, Ällin Nils Svens i Svenstorp.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 30 mars 2009 kl. 13.43.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3680) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 30 mars 2009 kl. 15.52
Hej

Så här är min tolkning:

1698

Dom:ca 19 trinitatis d 30 octobris

Johan Nilssons sohn på Grepen
[Stengrepen] föd d. 20 Octobris vid Ottemåll. Döbt Nom Nils. Kirstin Måns Måns på Grepen [Stengrepen] bar det. Faddrar Per Madtzon i Raskamålla [Raskamåla], Jöns Ofridsson i Hollebeck [Hålabäck], Brinte Olle Hindr i Hielmsiö [Hjälmsa], Ällin Nils Swäns i Swänstorp [Svenstorp]

Christian

OSTKANTEN

SOFI
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3681) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 30 mars 2009 kl. 16.12
Hej igen Mari-Ann.

Nu som först såg jag att det är en Kerstin du söker.

Har din Kerstin något patronymikon? Hur har du kommit fram till att hon ska vara född i Ebbamåla? Kommer uppgiften om födelseår från någon husförhörslängd eller är det ett beräknat födelseår?

Christian

(Ändrat av kontoinnehavaren den 30 mars 2009 kl. 16.13.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3682) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Måndag den 30 mars 2009 kl. 19.05
Hej!
Jag trodde att det stod Ebbamåla när det var Ottemåll!
Nej, Christian, hon har inte något patronymikon. Uppgiften om födelseår och -ort har jag fått via Anbytarforum. Det kanske inte alls stämmer?

Kerstin dog 1780-02-04. Hon var gift med Nils Torstensson f 1700-10-01, d 1768-02-11. Jag har hela deras barnkull också, men det är alltså efternamn och föräldrar som jag är ute efter samt ev syskon.

Kerstin är min fm mm mm fm!
Hälsningar
Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3684) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Måndag den 30 mars 2009 kl. 20.31
(Ändrat av kontoinnehavaren den 30 mars 2009 kl. 20.33.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3685) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Måndag den 30 mars 2009 kl. 20.40
Mitt inlägg försvann. Jag gör ett nytt!
Jag tror att jag har hittat ett ställe där man kan läsa Kerstins efternamn. Det är äldste sonen Torsten Nilssons födelse, 1722-11-30.
Bräkne-Hoby, Födde,Vigsel,Död 1721-1739, sid 35. GID 1485.18.109600. Vänster sida, första Bap.

Tycker mig kunna läsa faderns namn. Nils Torstensson och moderns Kerstin samt Ebbamåla. Hoppas att Kerstins efternamn finns med där.

/Mari-Ann

PS. Varför funkar det inte när jag skall redigera? Det står att jag inte kan göra det.DS
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3690) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 31 mars 2009 kl. 00.32
Hej

Vad jag kan se så står Kerstin utan patronymikon i dopnotisen:

GID 1485.18.109600

[bilden kommer från Genline]

Det verkar vara lika illa när övriga barn döps och när hon själv dör.

Jag hittar inte någon vigsel i Hoby mellan Nils och Kerstin. Det borde finnas en sådan om nu Kerstin var född i socknen.

Dopvittnena när barnen föds skulle kunna ge en ledtråd när det gäller varifrån Kerstin kommer. Det gäller bara att tyda notiserna :-(

Jag hittar ingen Kerstin född i Ebbamåla 1698. En källa till de uppgifter du har fått via Anbytarforum skulle underlätta sökandet.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3691) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Tisdag den 31 mars 2009 kl. 11.25
Hej!
Tyvärr har personen på Anbytarforum inte angett några källor! Jag fick per e-post ca 11 sidor med ättlingar, men Kerstins saknas.
Det här är det jag har om Nils och Kerstin.
Jag ser nu att han har satt ? vid Ebbamåla ang Kerstin.

Utdrag ur mailet
-----------
4 Nils! Torstensson, född 1700-10-01 i Ebbamåla, Hoby K,
död 1768-02-11 i Ebbamåla, Hoby K. Bonde.
Gårdsman död 71 år gl. (67 år).
Född måndagen i dagningen döpt 1014.

Gift 172 - - med

5 Kerstin!, född 1698- - i Ebbamåla ?, Hoby ?, död 1780-02-04
i Ebbamåla, Hoby K. Änka död 81 år gl.
------------

Jag får väl försöka tyda dopvittnena, men det är inte lätt!

Hälsningar och tack för all hjälp
Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3693) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Tisdag den 31 mars 2009 kl. 13.15
Jag har tyvärr inget om Nils Torstensson och hans Kerstin, men däremot har jag en hel del bakåt i tiden. "Min" Ingeborg Toresdotter var nämligen faster till Nils! Jag skickar med det jag har, har "försvenskat" texten men följt den. Kan ha glömt någon källhänvisning nånstans... Domstolsutdragen kommer från CD angående Bräkne härad.

Anfäder
Nils Torstensson

1
Nils Torstensson. Född 1700-10-01 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 1). Den Dom 20 pT eller den 14 oktober döptes Torsten Torssons och Inger Persdotters i Ebbamåla deras son född måndagen den 1 oktober i dagningen, Nom Nils. Elin Nils Tors i Ebbamåla bar det. Faddrar: Löfving Trulsson i Ulfsmåla i Backaryd socken, Jöns Carlsson i Bäckasjögärde i Backaryd, Hillegär Per Svens i Betet, Tingsås socken, Magnil Börje Erengisels i Öljehult. Far: 2 Torsten Toresson. Mor: 3 Inger Persdotter.

Generation I

2 f
Torsten Toresson. Född beräknat 1661 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 2). Beräknat efter hans dödsålder. Död 1719-09-13 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 2). Begrofs Dom 16 pT eller den 13 september Torsten Thoresson i Ebbamåla och Hoby församling, gammal 58 år. Sjuk allenast 8 dagar. Med prosten Hr Larses i Hoby sedel och permission. Far: 4 Tore Nilsson. Mor: 5 Botil Jönsdotter.

Familj med Inger Persdotter (Född 1663 Betet, Tingsås (G) 3). Död 1734-03-13 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 4).)

Barn:

Magnild Torstensdotter. Född 1684-03 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 5). Död Öljehult, Bräkne-Hoby (K).
Gertrud Torstensdotter. Född 1688-04 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 6).
Sven Torstensson. Född 1695-06 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 7).
1 Nils Torstensson. Född 1700-10-01 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 1).

3 m
Inger Persdotter. Född 1663 Betet, Tingsås (G) 3). Enligt hennes dödsruna. Död 1734-03-13 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 4). Midfastosöndag eller den 24 mars begravdes änkan Inga sal. Torstens ifrån Ebbamåla, vid Backaryd. Sepult Dna Latare den 24 mars gamla sal. Torstens änka Inga ifrån Ebbamåla och Hoby socken, nata i Betet och Tingsås sn Ao 1663, dödde i Ebbamåla den 13 mars, aetas 71 år. Sedel om begravningen kom hit den 17 mars ifrån Hr Pastor Brock i Hoby.

Generation II

4 ff
Tore Nilsson. Bonde. Född beräknat 1636 8). Beräknat efter hans dödsålder. Bosatt 1659 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 9). Bor här tillsammans med sin hustru. Död 1706-01-02 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 8). Begravd Dom 2 Ephiphan eller 14 januari Tore Nilsson i Ebbamåla, consensu pastoris i Backaryd, död tisdagen 2 januari om aftonen atatis 70 år.

Familj med Botil Jönsdotter (Född Ulfsmåla, Backaryd (K). Död 1711-06 Bäckasjögärde, Backaryd (K) 10).) Inför domstol 1680-04-28 Bräkne härad (K) 11). Tor Nilsson i Ebbamåla och Löving Jönsson i Ulvsmåla erbjuder vittnen mot Börje Månssons fordran. Håkan Trulsson i Ulvsmåla vittnar att när Jöns Lövingsson låg på sitt yttersta och hustrun kved sa Jöns att det inte finns några skulder. Ingeborg Persdotter i Askaremåla vittnar lika, Ingeborg och Håkan har tjänat Jöns Lövingsson. Håkan Jönsson i Kroksjömåla vittnar skriftligt. Löving och Inger Trulsdotter i Ulvsmåla vittnar att förliden midsommar var Börjes hustru och hennes syster hos dem och betade hästar mot mat, något krav ställdes då inte. Jöns Lövingsson är nu död på tredje året. Tor och Löving frikänns från käromålet. Inför domstol 1680-05-01 Bräkne härad (K) 12). 4 ting. Börje Månsson i Ronneby kärar änkan Agnes salige Jöns Lövingssons och hennes medarvingar angående skuld. Löving Jönsson i Ulvsmåla och Tore Nilsson i Ebbamåla svarar att det är på tredje året sedan deras fader (står deras fader) med döden avgick, Börje har inte krävt något förrän nu. Börje har dessutom tillbringat en natt hos Löving för ett år sedan samt köpt pottaska av Tore utan att nämna något om någon skuld. Jöns låg på sitt yttersta och hustrun grät, Jöns sa då att han var skuldfri. Börje skall inkomma med sin bok till nästa ting.

Barn:

Magnil Toresdotter. Född 1654 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 13). Död 1736-08-01 Gökadal, Backaryd (K) 13).
2 Torsten Toresson. Född beräknat 1661 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 2). Död 1719-09-13 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 2).
Ingeborg Toresdotter. Född 1669 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K). Död 1751-08-27 Bäckasjögärde, Backaryd (K) 14).
Nils Toresson. Född 1672 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K). Död 1751-12 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 15).
Samuel Toresson. Född beräknat 1675 Ebbamåla, Bräkne-Hoby (K) 16). Död mellan 1740-01 och 1740-04 Dockemåla, Bräkne-Hoby (K) 16).

5 fm
Botil Jönsdotter. Född Ulfsmåla, Backaryd (K). Död 1711-06 Bäckasjögärde, Backaryd (K) 10). Begravdes den 1 juli från Bäckasjögärde, hustru Botil Toras, blev död hos sin dotter. Far: 10 Jöns Löfvingsson. Mor: 11 Agnes.

Generation III

10 fm f
Jöns Löfvingsson. Bonde. Död beräknat 1677 Ulfsmåla, Backaryd (K) 11). Står i detta domslut att han varit död på tredje året. Se dottern Botil Jönsdotters personakt.

Bosatt och död i Ulfsmåla, Backaryd.

Familj med Agnes

Barn:

Segrid Jönsdotter. Född beräknat 1634 Ulfsmåla, Backaryd (K) 2). Död 1719-10 Ulfsmåla, Backaryd (K) 2).
Löfving Jönsson. Född beräknat 1641 Ulfsmåla, Backaryd (K) 10). Död 1711-01 Ulfsmåla, Backaryd (K) 10).
5 Botil Jönsdotter. Född Ulfsmåla, Backaryd (K). Död 1711-06 Bäckasjögärde, Backaryd (K) 10).
Ingrid Jönsdotter. Född. Död Djurtorp, Åryd (K).

11 fm m
Agnes. Inför domstol 1680-05-01 Bräkne härad (K) 12). 4 ting. Börje Månsson i Ronneby kärar änkan Agnes salige Jöns Lövingssons och hennes medarvingar angående skuld. Löving Jönsson i Ulvsmåla och Tore Nilsson i Ebbamåla svarar att det är på tredje året sedan deras fader (står deras fader) med döden avgick, Börje har inte krävt något förrän nu. Börje har dessutom tillbringat en natt hos Löving för ett år sedan samt köpt pottaska av Tore utan att nämna något om någon skuld. Jöns låg på sitt yttersta och hustrun grät, Jöns sa då att han var skuldfri. Börje skall inkomma med sin bok till nästa ting.

Personer

, Agnes 11
Jönsdotter, Botil (- 1711) 5
Löfvingsson, Jöns (- ~1677) 10
Nilsson, Tore (~1636 - 1706) 4
Persdotter, Inger (1663 - 1734) 3
Toresson, Torsten (~1661 - 1719) 2
Torstensson, Nils (1700 - ) 1
Källor

1) Bräkne-Hoby C: 1 1700

2) Backaryd C: 1 F 1719

3) Backaryd C: 1 F 1734

4) Bräkne-Hoby C: 3 F 1734, Backaryd C: 1 F 1734

5) Bräkne-Hoby C: 1 1684

6) Bräkne-Hoby C: 1 1688

7) Bräkne-Hoby C: 1 1695

8) Bräkne-Hoby C: 2 F 1706

9) Mantalslängd 1659 Ebbamåla, Hoby Bräkne härad (K)

10) Backaryd C: 1 F 1711

11) Bräkne härads dombok 16800428

12) Bräkne härads dombok 16800501

13) Backaryd C: 1 F 1736

14) Backaryd C: 2 F 1751

15) Bräkne-Hoby C: 4 F 1751

16) Bräkne-Hoby C: 4 F 1740
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3695) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Tisdag den 31 mars 2009 kl. 13.28
Om du har tillgång till Tingsås, så finner du att en Nils Torstensson gifter sig med Kerstin Nilsdotter, bägge från Ebbamåla, "In Festo Trinit" 1721. Tolkar det som den 4 juni 1721, trefaldighetsdagen. Vi är i gränstrakterna mellan Blekinge och Småland, så jag tänkte jag tar ett kik "over there"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3700) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 31 mars 2009 kl. 17.31
Rubriken har ändrats från

Bräkne-Hoby C:1 (FVD 1677-1702), sid 373 (GID 1485.16.82300)

eftersom diskussionen inte längre bara handlar om den ursprungliga läshjälpen på en specifik sida.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3709) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Onsdag den 01 april 2009 kl. 09.33
Tack Annika,
för Nils Torstenssons anfäder. Jag hade de flesta utom "Generation III - Jöns Löfvingsson". Jag kan nu komplettera, för jag saknar en del uppgifter om Nils anfäder. Dessutom har jag fått en del andra födelse- och dödsdatum från min "källa" på Anbytarforum, än vad du har. Skall kolla och jämföra i kyrkböckerna.

Nils och Kerstins vigsel har jag också hittat, det var dock väldigt svårtytt.
Hälsningar
Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3749) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Fredag den 03 april 2009 kl. 10.01
Annika!
Har en liten fundering ang Generation III - Jöns Löfvingsson ovan.
Hette han tidigare Jöns Persson? Dessutom har jag fått uppgift om att en Marit var hans hustru. Har inga uppgifter när hon föddes eller dog, men har tydligen bott i Ulfsmåla, Backaryd.
Agnes är tydligen hans hustru, men kan Marit vara nr 2?
Känner du till något om detta?
/Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3751) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Fredag den 03 april 2009 kl. 11.48
Nä, det känner jag faktiskt inte till. Har inte heller sett uppgiften om att han skulle ha hetat Persson i efternamn. Just namnet Löfving, Löfvingsson, Löfvingsdotter är starkt förknippat med just orten Ulfsmåla i Backaryd socken, speciellt 1600-tal och in på 1700-talet.
Likaså har jag inte heller uppgift om den andra hustrun. Kan du berätta mera om henne?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3754) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Fredag den 03 april 2009 kl. 13.00
Jag vet faktiskt inget mer. Skall kolla upp med min "källa", vad han har för källhänvisning.
/Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3779) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 05 april 2009 kl. 11.00
Annika!
Nedantående uppgifter har jag fått ang Jöns Persson:

"Uppgifterna kommer från Ronneby C:1, där backaryd ingår (1646-1677),
dottern Signil född/döpt 16530731. Samt fritexten för dottern Ingrid:
Lever 1702. Dopvittne i Ebbamåla Hoby sn 1684.
Dombok Bräkne härad Nr 26 17020519.
Ingrid Jönsdr fodrar arv efter sin salige man Måns Persson i
Djurtorp Åryd sn, son Carl Månsson Bonde i Djurtorp. Håkan
Trulsson i Skörje o. Bengt Trulsson i Sörby fodrar på moderns vägnar av
sina halvsyskon i Djurtorp moderns arv.
Vittne: Ingrid Jönsdotters bror Löving Jönsson i Ulfsmåla."

Hälsningar
Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3783) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Söndag den 05 april 2009 kl. 14.50
Enligt Bräkne härads dombok 16800501,"4 ting. Börje Månsson i Ronneby kärar änkan Agnes salige Jöns Löfvingssons och hennes medarvingar angående skuld. Löfving Jönsson i Ulvsmåla och Tore Nilsson i Ebbamåla svarar att det är på tredje året sedan deras fader (står deras fader) med döden avgick, Börje har inte krävt något förrän nu. Börje har dessutom tillbringat en natt hos Löfving för ett år sedan samt köpt pottaska av Tore utan att nämna något om någon skuld. Jöns låg på sitt yttersta och hustrun grät, Jöns sa då att han var skuldfri. Börje skall inkomma med sin bok till nästa ting."
[Tore Nilsson var gift med Löfvings syster Botil Jönsdotter, därav att skrivaren även tillskrivit Tore, Jöns Löfvingsson som sin fader, fast han menade hustru, som Tore var så att säga förmyndare för]

I familjen fanns också två "kända" systrar, Segrid som dog 1719 i Ulfsmåla, 85 år gammal, alltså född omkring 1634, Ingrid Jönsdotter som dog i Djurtorp, Åryd. Hon hade tidigare varit gift med Truls Bengtsson och gifte sedan om sig med bonden Måns Persson från Åryd. Dessa uppgifter kommer från Bräkne härad domböcker.
Jag tror att Jöns Persson är en helt annan person, som kom efter Jöns Löfvingsson. Jöns Löfvingsson dog omkring året 1677 och då kan man tolka det som att han var till åren kommen.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)