Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Öljehult   >  
Håkan Svensson, född 1835
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4128) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Fredag den 08 maj 2009 kl. 13.21
Hej!
Nu behöver jag hjälp med texten i:

Öljehult, Husförhörsl. 1866-1870, sid 92 (GID 1782.10.77100.

Rad nr 8, Håkan Svensson, f 1835. Vad står det i kolumnen "Frägd"? Till vilken sida flyttar han?

Hälsningar
Mari-Ann Nyman

(Ändrat av kontoinnehavaren den 08 maj 2009 kl. 13.27.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4132) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Johansson - Fredag den 08 maj 2009 kl. 22.10
Han flyttar till sidan 289.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4133) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Lördag den 09 maj 2009 kl. 08.26
Tack Bengt!
Jag måste ha letat dåligt på sidan, för jag hittade honom inte där tidigare. Slarvigt!

1: Min fråga var också vad det står i Frägd-kolumnen, sid 92

2: Ny fråga - vad står det i Frägd-kolumnen sid 289?

3: Ny fråga - vad står det i Frägd-kolumnen sid 327, Öljehult Hfl 1871-1875. Lysningen kan jag tyda, men resten?

Hälsningar
Mari-Ann Nyman

(Ändrat av kontoinnehavaren den 09 maj 2009 kl. 08.49.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4159) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 10 maj 2009 kl. 19.29
Hej!
Jag borde kanske förtydliga mig.
Ovanstående gäller alltså Öljehult, Husförhörsl. 1866-1870, sid 92 och 289
samt Öljehult Hfl 1871-1875, sid 327.
Ber om ursäkt!
/Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4160) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 10 maj 2009 kl. 19.58
Hej Mari-Ann,
det är inte lätt att tyda dom där krumelurerna på Genlines bilder, men jag ska försöka. :)

Bild 1, Öljehult 1866-1870 sid 92:
ö92

"Bo (hos?) Per Olsson 150 ? 259
+ Inga Jonsd 62 Tingsås
"
Det finns en Per Olsson på sidan 259.

Bild 2, Öljehult 18660-1870 sid 289:
ö289

"Sammanlefver med IJD infra 69(?), 70" efter Håkan och
"Sammanlefver med HS supra 69, 70" efter Ingrid
Sedan står det något mer efter Ingrid som jag inte kan tyda.

Bild 3, Öljehult 1871-1875 sidan 327:
ö327

"Lysn. Nr 15 22(?)/7 71 p 315
Obs sammalef. med Ingri infra
" efter Håkan.

"Obs supra" efter Ingrid.

Knepigt är det, och jag hoppas att någon som har tillgång till Arkiv Digitals bilder kan tyda det lite bättre. Det verkar iallafall som om Håkan och Ingrid har bott ihop innan han gifter sig med en annan.

Mvh//
Lotta

Ändring: ett sidnummer hade blivit fel.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 10 maj 2009 kl. 20.03.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4161) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 10 maj 2009 kl. 20.00
Och så ett litet tillägg.... :)

Supra betyder ovan och infra betyder nedan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4162) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 10 maj 2009 kl. 20.37
Tack för hjälpen, Lotta!
Nej, det var verkligen inte lätt att tyda.
Hälsningar
Mari-Ann
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)