|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 22 juli 2009 kl. 11.56
|
Christian! Du får berätta hur man får tag på dessa för dem som är intresserade! Det finns fler härader i Blekinge är ovanstående nämnda. Är dessa också på gång? Kommer fler ingresser att skrivas av och tidsperioderna därigenom förlängas till ovanstående redan befintliga skivor? Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 22 juli 2009 kl. 23.33
|
Hej Håkan Jag kan inte svara på dina frågor eftersom jag inte vet. Du får ställa dem till upphovsmannen när du kommer till Falköping. Jag har bara hjälpt till med designen. Christian
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 25 augusti 2009 kl. 22.00
|
Blekinges Bouppteckningsingresser Del 1 Östra härad 1737-1840 Del 2 Karlskrona stad 1790-1828 Del 3 Medelstad härad 1699-1799 Avskrifter på nutida svenska med goda sökmöjligheter på byar, arvlåtare och arvingar. Avskrifterna finns som HTML, Word, RichTextFormat och TXT för att om möjligt passa olika operativsystem. Pris per del 300:- Beställes av: Björn-Åke Petersson peterssonkallinge(a)yahoo.se Får jag lov att presentera Björn-Åke för er? (Ändrat av Xian den 25 augusti 2009 kl. 23.27.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 31 augusti 2011 kl. 09.53
|
Björn-Åke Petersson i Kallinge har nu kommit med en fjärde skiva i sin serie med avskrifter av bouppteckningsingresser för Blekinge. Den nya skivan omfattar bouppteckningarna för Medelstads härad 1800-1815. Björn-Åkes skivor är ovärderliga för oss som forskar i Blekinge. En utomordentlig genväg till de riktiga källorna. Skivan beställs direkt av Björn-Åke på epostadressen peterssonkallinge(a)yahoo.se
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 31 augusti 2011 kl. 15.08
|
Björn-Åke låter hälsa att det inte finns någon färdig skiva ännu. Ovanstående material finns tillgängligt enbart på SVAR-enheten i Kallinge tills vidare. Jag hoppas att det snart kan bli en skiva av hans material. Det finns efterfrågan.
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 26 november 2011 kl. 23.07
|
|
En fråga lite av allmänkaraktär. Hur stor efterfrågan är det på skivor av ovanstående information. Om man själv skulle få för sig att bearbeta ett annat geografiskt område...
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 26 november 2011 kl. 23.42
|
En kvalificerad gissning är att det rör sig om tiotals snarare än hundratals. Det är inget du kan göra dig en förmögenhet på. Men du gör ju en stor insats för forskningen. Och det är väl inte så illa? Det är ingen efterfrågan på lokalproducerat. Men produkterna måste ju för all del ut till konsumenterna. Inte bli liggande som hyllvärmare någonstans. Det är det ingen som tjänar på.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 27 november 2011 kl. 11.16
|
|
Har själv funderingar på att med tiden gå över till att renskriva ingresser till bouppteckningar. Fast det börjar jag bearbeta om en handfull år. Har ett antal församlngar kvar att bearbeta innan jag är klar.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 22 april 2020 kl. 21.57
|
|
Ingresserna är bra men finns personregister som hjälpmedel till de olika häradrättens bouppteckningsar. Och i förekommande fall rådhusrättens bouppteckningar.
|
|
|
|
|
|
|