|
|
Av Christer Ljung - Tisdag den 22 september 2009 kl. 18.54
|
Hej! När dog Anna Johnsdotter som föddes i hålan, Sturkö 18450221? Någon som vet? Tänkte begära bouppteckning efter henne, men då underlättar det om man har dödsdatum! Hur långt tillbaka finns bouppteckningar? När upphörde husförhören? Tacksam för svar! Mvh. Christer (Ändrat av kontoinnehavaren den 22 september 2009 kl. 18.58.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 22 september 2009 kl. 19.30
|
De flesta tingsrätter borde ha bouppteckningar tillbaka till 1700-talet, om arkivet inte har brunnit eller råkat ut för någon annan olycka. Husförhörslängden bytte namn till församlingsbok 1895, och församlingsböcker fortsatte att föras tills kyrkan upphörde med folkbokföringen 1991. För att hitta hennes bouppteckning behöver man också veta var hon dog. Det bästa tipset är att följa henne framåt genom åren från husförhörslängd till husförhörslängd. Till slut kommer du till den sista... Om hennes sista längder är för unga för att finnas på nätet, så får du kontakta den som förvarar originalet. Det är landsarkivet eller pastorsexpeditionen (beroende på om den församling hon bor i då har lämnat sina böcker till landsarkivet eller inte).
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 22 september 2009 kl. 19.44
|
Jag har kikat i den s.k. "folkräkningen" 1900 (som bygger på SCB-utdragen av församlingsböckerna). Där finns bara en Anna som är född 1845 i Sturkö socken. Det är Anna Johnsdotter, inhyses änka i Sanda n:r 1 i Sturkö. Där finns också hennes dotter Edla Ulrika, född i Sturkö 1886. Men det är ju inte säkert att det är rätt Anna. Det är ju möjligt att 'din' Anna dog före den 31/12 1900 (när SCB-utdraget gjordes). (Ändrat av kontoinnehavaren den 22 september 2009 kl. 19.48.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 22 september 2009 kl. 22.13
|
En lista över vilka år bouppteckningarna för Blekinge omspänner finns på den här sidan: Var förvaras bouppteckningarna? Klickar du på länkarna [årtalen] får du fram var och i vilket arkiv bouppteckningarna förvaras. Sturkö tillhör Östra härad. Enligt CD:n Sveriges Befolkning 1890 bor en Sven Andersson f. 1833 och Anna Johansdotter f. 1843 i Sanda. Edla Ulrika f. 1886 finns med i hushållet. Stämmer det sånär som på Annas efternamn och födelseår tycker jag att du ska skriva till landsarkivet i Lund och be dem titta i Sturkös församlingsbok under Sanda.
|
|
|
Av Christer Ljung - Onsdag den 23 september 2009 kl. 12.32
|
|
Hej Jörgen och Christian! Tack för er hjälp! Mvh. Christer
|
|
|
Av Christer Ljung - Torsdag den 24 september 2009 kl. 20.36
|
|
Hej Jörgen! Anna Johnsdotter född 1845 i Sturkö socken, inhyses änka i Sanda n:r 1 i Sturkö. Hennes dotter heter Edla Ulrika, född i Sturkö 1886. Dom är rätt släkt! Edla dog i Segerstad på Öland 19610202! Modern kanske följde med dit? Mvh, Christer
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 25 september 2009 kl. 17.34
|
Jo, det är naturligtvis möjligt att Anna flyttade med till Öland. Men det är ju också möjligt att hon inte gjorde det. Det bästa sättet att få veta säkert är som sagt att följa henne i församlingsböckerna. Om hon har flyttat, så står det där vart hon tog vägen, och sedan är det bara att följa henne vidare i den nya församlingens böcker. Och i hennes sista församlingsbok står det när hon dog; och den uppgiften bör man då för säkerhets skull jämföra med uppgiften i samma församlings dödbok. Om man bara chansar på att hon dog i en viss församling, så kan man få leta igenom många år i dödboken innan man hittar henne - om hon alls finns där. 'Församlingsboksvägen' rekommenderas alltså.
|
|
|
Av Christer Ljung - Lördag den 26 september 2009 kl. 16.23
|
|
Hej Jörgen! Tack för upplysningen! Men förlåt en novis, men var hittar man församlingsböckerna? Har till nu tittat i hfl, men dom finns ej på 1900-talet! Vänliga hälsningar och trevlig helg! Christer
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 26 september 2009 kl. 19.11
|
Hej Christer, församlingsböckerna för Sturkö finns inte på nätet såvitt jag känner till. Böckerna förvaras i Sturkö kyrkoarkiv på landsarkivet i Lund. Serien heter SE/LLA/13378/A II a Skicka ett epostbrev till landsarkivet[snabel-a]landsarkivet-lund.ra.se och be att de tittar under Sanda i församlingsboken 1900-1913. När det gäller Blekinge har du god hjälp av att titta på sockensidorna i Ostkanten, till exempel Sturkö socken. Dät finns bland annat länkar till de förteckningar över kyrkoarkiven som finns i Nationella Arkivdatabasen. Christian
|
|
|
Av Christer Ljung - Lördag den 26 september 2009 kl. 19.16
|
|
Hej Christian! Tack för ditt snabba svar! Du är verkligen en tillgång! Trevlig helg! Christer
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 28 september 2009 kl. 13.58
|
Christer och Christian! Det finns digitaliserad kyrkobokföring från Sturkö församling hos Arkiv digital. Födda, vigda och döda från 1700-talets början och husförhörslängder med mera från 1800-talets början fram till 1800-talets slut. Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 28 september 2009 kl. 14.09
|
|
Fast när jag tänker efter. Det kommer an på om Christian skiljer på husförhörslängder och församlingsböcker. Upplägget är så vitt jag vet detsamma men tidsperioderna då begreppet användes är olika. Om jag förstått det rätt så fram till 1895 - husförhörslängder - och efter 1895 - församlingsböcker.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 28 september 2009 kl. 14.25
|
Hej Håkan Vad jag vet så finns det inga digitaliserade kyrkböcker på nätet för Sturkö för tiden efter 1899. Inte hos Genline eller AD Online. Hur det är med SVAR vet jag inte. Det går givetvis att söka igenom SCB-utdragen och hoppas på att man hittar något. Men det är enklare och säkrare att vända sig till Landsarkivet och be dem titta i församlimgsboken. Då kan man få en eventuell flyttning verifierad. Christian
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 28 september 2009 kl. 14.27
|
Okej. Christian. Då är jag med. Hittade inget själv efter 1899 för Sturkö. (Ändrat av kontoinnehavaren den 28 september 2009 kl. 14.32.) (Ändrat av kontoinnehavaren den 28 september 2009 kl. 14.34.)
|
|
|
Av Christer Ljung - Torsdag den 01 oktober 2009 kl. 18.43
|
Hej Håkan och Christian! Tack för ert engagemang! Har varit i kontakt med Arkiv Digital och dom ska i framtiden fota av och lägga ut församlingsböckerna! Men när är oklart! Har nu vänt mej till landsarkivet i Lund och dom behandlar min fråga ang. Anna! Allt kyrkomtrl från Sturkö m.fl. är lämnat till Lund! PS. I dag 1/10 var det stora flyttardagen för statarna förr i tiden! DS. Vänliga hälsningar Christer
|
|
|
|
|
|
|