|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 02 december 2009 kl. 19.48
|
|
Ser att två av aktörerna här på forumet utöver mig forskar i Jämjö och har även sina rötter i denna församling. Så om Christer Ljung och Linda Simonsson observerar denna lilla notis skulle det vara intressant att få veta vilka gårdar ni har anknytning till om nyfikenheten tillåts. Kanske släktskap finnes.
|
|
|
Av Linda Simonsson - Torsdag den 03 december 2009 kl. 19.20
|
Både farfar och mormor härstammar från Zachris Bengtsson Rot som kom från Torsås till Häljarum. Mormor från dottern Annika Zachrisdotter och hennes man Ofre Nilsson och farfar från sonen Zachris Zachrisson och hans hustru Sissa Andersdotter Mormor härstammar dessutom bonden Olof Trulsson Hallarum nr 5 (död 1769) samt Jon Svensson Hammarby/Mahren/Binga 10 född 1762 mer hittar du på min hemsida http://lisopasi.com/LindasAnor/
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 03 december 2009 kl. 20.05
|
Ja du Håkan. Mina förfäder består av båtsmän, torpare, inhyses och fattighjon här i Blekinge. Bönder på Hisingen och i Båhuslän. Och adel och annat fint folk i Stockholm och Sörmland. Ingen väster om Fridlevstad och ingen öster om Ramdala här i Blekinge. Utom två, han hette Spel-Olle och hon hette Kjerstin Jonasdotter och var jordemora. Dom bodde på Jämjö. Det kan för all del vara en hel del smålänningar också. Jag misstänker starkt att min farfars far kom från det hållet över gränsen till Danskefly. Sedan gick han nog hem igen. Och så finns det en Sven Nilsson Pipare som ska vara född omkring 1693 i Halland enligt rullan. Var där går väl aldrig att reda ut. En minst sagt brokig samling. Jag tror att jag trivs bäst bland båtsmännen. Christian (Ändrat av kontoinnehavaren den 03 december 2009 kl. 20.17.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 03 december 2009 kl. 20.52
|
Linda. Intressant läsning på din hemsida. Skall kolla Hallarum lite närmare. Christian Inga bönder i Blekinge om jag förstått dig rätt. Är själv av jordbrukarsläkt. Ingen adel. Tyngdpunkten ligger i Söderåkra, Torsås, Halltorp, Jämjö och Kristianopel på min pappas sida.
|
|
|
|
|
|
|