|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 02 december 2009 kl. 19.50
|
|
Ser att Linda har kopplingar till Kristianopel. Det skulle vara intessant att få veta vilka gårdar som hon hr kopplingar till. Detta för att se om släktskap finnes. Om nyfikenheten tillåts.
|
|
|
Av Linda Simonsson - Torsdag den 03 december 2009 kl. 19.28
|
Morfar härsammar från bm Olaus Chritiansson Frisk, kyrkovaktmästaren Isak Persson Fager, Mormor från Anna Göransdotter d1764 i Flyeryd Farmor från Anders Eskilsson död 1748 i Skäggeryd, genom dess barnbarn bm Bonde Ernstsson Glasmästare i Tombäck mfl som jag skrev innan lättast är att du tittar på min hemsida http://lisopasi.com/LindasAnor/
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 03 december 2009 kl. 20.43
|
Linda! En fundering som jag fick när jag tittade på släktträdet som du lagt ut på nätet. Såg att du hade en Ernst Persson som skulle vara född ungefär 1709 i Klepparemåla i Kristianopel. Sitter och funderar på om han kan vara son till Per Andersson (1656-1728) och hans hustru Kerstin Arvidsdotter (1665-1737). De har nämligen barn som är födda i slutet av 1600-talet och några år in på 1700-talet. Nu har jag ingen Ernst med i barnaskaran men jag gör inte anspråk på att jag fått med alla barn till nämnda föräldrar. Annars kan jag följa min släkt på Klepparemåla sedan den danska tiden i Blekinge fram till 1870-talet då de sista av min släkt sålde gården och flyttade till Amerika med sin familj. Har träffat barnbarn till köparen som berättat om mina gamla släktingar på Kläpparemåla som han i sin tur fått berättat för sig. (Ändrat av kontoinnehavaren den 03 december 2009 kl. 20.45.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 13 november 2025 kl. 00.27
|
|
Finns gårdsgenealogier rörande Kristianopel att tillgå?
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 15 november 2025 kl. 17.36
|
|
Det borde finnas en hembygdsförening på orten också.
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 15 november 2025 kl. 22.29
|
|
Håkan! Hembygdsföreningen heter Östra Blekinge Hembygdsförening. Nämnde Roland Andersson är utan tvekan den som känner till Kristianopel socken allra bäst. Han är född, uppvuxen och bosatt 'på orten'. Och han har huset fullt med pärmar.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 16 november 2025 kl. 02.47
|
|
Detta material skulle jag vilja titta på....
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 16 november 2025 kl. 05.34
|
Hittade en tidningsartikel på nätet: https://www.barometern.se/torsas/bygdens-historia-riskerar-att-bli-kvar-bakom-stangda-dorrar/ Satt och funderade på vad som händer när ett sådant forskningsresultat när han (eller hon i förekommande fall) faller bort. Borde publiceras på något sätt. Blekinge släktforskarförening kan göra en insats. De har en hemsida för ändamålet
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 16 november 2025 kl. 12.28
|
|
Blekinge släktforskarförening är knappast aktuellt. Hur tänker du där? För övrigt är Roland ett gränsfall. Han står med ena benet i Östra härad och det andra i Södra Möre.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 16 november 2025 kl. 19.38
|
Måste ha en aktör där man kan publicera resultatet som har med bygden att göra. Släktforskarföreningen kunde vara lämpligt. Detta för att Kristianopel finns inom deras geografiska Område. Har även mina ben på pappas sida på placerade i Södra Möre och Östra härad. Sedan ingen roll om man står med sina ben emellan olika härader. Kristianoel ligger i Blekinge mig veterligen
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 20 november 2025 kl. 16.24
|
|
Spelar egentligen inte någon roll om man vänder en släktforskarförening eller hembygdsförenigen för ändamålet. Inriktningen är närbesläktdad som jag ser det
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 20 november 2025 kl. 17.42
|
|
Vill man ha hjälp så söker man där kunskapen finns. Men det var uppenbarligen inte det du efterfrågade. Jag är medlem i såväl hembygdsföreningen som släktsforsksarföreningen men inte aktiv i någondera. Har du krav på inriktning så måste du vända dig till respektive förening. Förutsatt att du är medlem. Jag ville bara tipsa dig. Jag känner Roland i Brömsebro och vet vad han har i gömmorna. Det var det jag tipsade dig om. Inget annat.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 22 november 2025 kl. 07.42
|
|
Det var ingen kritik från min sida och var nöjd över uppgiften
|
|
|
|
|