Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Bräkne-Hoby   >  
Ingebor(g) Svensdotter, född i Raskamåla 1719
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6216) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Onsdag den 03 februari 2010 kl. 20.27
Läshjälp tack!
Bräkne-Hoby, C:2, 1703-1720, sid 343.
Vänster sida, näst sista Bap.
4 Juni?? ....... hustru Ingers barn af Raskamåla.... osv
Tacksam för tydning, tror att det är min fm mf fm mor.
Hälsningar
Mari-Ann Nyman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6226) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 04 februari 2010 kl. 11.51
Det här borde väl en bleking tyda, så att faddrarnas hemorter blir rätt...

B Hoby C:2, sidan 342

(Bilden från Arkiv Digital.)

Dopet var i varje fall den 21 juni, fadern heter Swän Månss[on], och Ingeborg föddes den 12 juni.

Och det är väl inte osannolikt att det är den samme Sven Månsson som återfinns som Sven Nilssons avlidne (27/4 1751) svärfader i Hobys första husförhörslängd, 1750-1754 (AI:1, sidan 289), och i dödboken 1751 (C:4, sidan 415).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6228) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Torsdag den 04 februari 2010 kl. 16.23
Min tolkning:

Dcas 4 post Trinitat den 21 juni
Bapt Swän Måns: och hust: Ingers barn af Raskemåla [Raskamåla] Nom: Ingeborg
Nat: fred om 12 Inhys: Magnel Per Nils i Sjunerbo [gård i Evaryd] bar det.
Testes: Börje Carlsson i Raskemåla, Per Bengts: i Harknifven, Hilliger
Måns på Grepen [Stengrepen], Kerstin Månses i Svartsjömåle [måla]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6239) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Fredag den 05 februari 2010 kl. 09.47
Tack Jörgen och Annika!
Jag håller nog med dig Jörgen, att Ingebors far, Sven Månsson, är svärfar till Sven Nilsson. Jag har födelseår på Månsson - 1672 och dödsår 1751 och det blir ju ca 80 år vid dödsfallet. Jag undrar om det inte skall vara den 28 april, som är dödsdag eller???
Tror inte heller att jag har släktskap med Sven Nilsson, men jag fortsätter att söka. Ibland blir det lite väl snurrigt i skallen på en!
Sven Månsson är i varje fall min fm mf fm mf
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6241) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 05 februari 2010 kl. 14.10
I husförhörslängden står att Sven dog den 27/4. I kyrkoboken (FVD) är det bara begravningsdagen som är angiven för de döda ("Sep[ultus]" = begraven). Men i det här fallet står inget datum, men det är ett streck ovanför Svens notering; det är alltså en annan dag än föregående noteringar.

Ett barn som döps samma dag som Svens begravning är fött den 1 maj, så det är alltså efter det. Det är något inklämt på strecket ovanför Svens notering; förmodligen står det "Dominica [Söndag]..." någonting. I så fall måste det vara den 5 maj, alltså söndagen mellan den 28/4 (noteringarna ovanför strecket) och den 12/5 (på nästa sida).

Om det är 'din' Sven Månsson som är svärfar till Sven Nilsson, så är ju Sven Nilsson i varje fall en ingift släkting. Hans hustru Karin är ju i så fall Ingeborgs syster.

När det gäller Ingeborgs födelsenotis, så vill jag nog ha det till "den" i stället för "om" före 12, och "Junij [Iunij]" i stället för "Inhys." därefter.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)