|
|
Av Jessica Lundgren - Måndag den 19 september 2011 kl. 22.21
|
Hejsan. Jag har totalt kört fast i min släktforskning just nu. Detta inlägget kommer bli långt. Jag är just nu på en Jöran Gustaf Hoberg (ibland stavas Jöran med G i kyrkoböckerna). Vi kan börja med hans födelse. Han är alltså född olika datum enligt kyrkoböckerna. 1. 12/7 1799 (Karlskrona amiralitetsförsamling AI:23 (1836-1840) Bild 321 / sid 287) 2. 8/1 1800 (Karlskrona amiralitetsförsamling AI:13 (1825-1830) Bild 182 / sid 159) 3. Men när jag kollar själv i födelseboken så hittar jag ingen "Jöran Gustav Hoberg" har letat åren 1778, 79, 80. Men jag hittar en "Jöran Gustaf" född 6/1 1799 (Karlskrona amiralitetsförsamling CIa:10 (1796-1812) Bild 84 / sid 159). Jag är så osäker på om det verkligen är han i födelsenotisen. Föräldrarna i födelsenotisen är Christina Mathesdotter och pappan sägs vara Cancellist Jör: Smith. Barnet är oäkta. Kan det vara den "Jöran Gustaf". Och var ifrån kommer Hoberg isåfall undrar jag? Nu till resten av hans liv. Jag hittar ingen Mathesdotter eller någon Jöran Gustaf Hoberg i någon av husförhören förens i husförhöret 1830 där han har gift sig med sin andra fru Helena Almgren (Karlskrona amiralitetsförsamling AI:13 (1825-1830) Bild 182 / sid 159). Ändå hittar jag födelsenotiser innan 1830, vad jag tror är hans barn med sin första hustru Sara Christina. Födelsenotiserna på barnen med Sara Christina är på följande sidor: 1. Carl Gustaf (Karlskrona amiralitetsförsamling CIa:11 (1813-1832) Bild 165 / sid 319) OBS: Här står det Sara Stina? Inte samma mamma kanske? Här har även Göran en annan title än senare något med "Coopk". 2. Carolina Elisabet (Karlskrona amiralitetsförsamling CIa:11 (1813-1832) Bild 213 / sid 413) Här är Göran fortfarande "corpk" och under äktenskapslysning? På Carl Gustaf står det inget om att barnet är oäkta och därför förstår jag inte att det står under äktenskapslysning på Carolina då Carl verkar vara äkta. Är det ens samma pappa?? Mamman är iaf Sara Stina här också. År 1829 dör iaf Sara (Chri)stina (Karlskrona amiralitetsförsamling FIa:7 (1827-1861) Bild 30 / sid 51). Lägg märke till hennes ålder samt de olika åldern som det står att Sara är när hon föder ovanstående barn. De stämmer inte överens med varandra. Jag får ifrån all info att hon var född antingen 1783, 1778 eller 1787 (jag har inte kollat upp Saras födelsenotis). Så 1830 gifter sig Göran Gustaf Hoberg med Helena Almgren och han är numera Matros, kronomatros. Helena Almgren har en oäkta dotter Johanna Gustafva. (Det är Johanna som är min släkting) Johanna Gustava är född 10 nov 1826 (Karlskrona amiralitetsförsamling CIa:11 (1813-1832) Bild 313 / sid 613). Nu kommer min andra fråga. När man kollar på husförhöret 1830 (Karlskrona amiralitetsförsamling AI:13 (1825-1830) Bild 182 / sid 159) står det inte oäkta på Johanna. Kan det vara så att Göran Gustaf Hoberg är riktig pappa till Johanna? När sen Göran dör 1840(Karlskrona amiralitetsförsamling FIa:7 (1827-1861) Bild 137 / sid 263) så träffar Helena Hoberg, f Almgren en ny man. Magnus Nils Skonberg. Då blir Johanna "styfdotter Johanna Gustafva Hoberg". (Karlskrona amiralitetsförsamling AI:47 (1856-1860) Bild 373 / sid 339) Dessvärre finns det fortfarande många frågetecken runt Johanna också. Alla hennes barn var oäkta och hon var aldrig gift. Jag anar att jag aldrig kommer få reda på pappan till hennes son Adolf Fredrik (som är min släkting). Och jag tycker det är märkligt att hon fick så många oäkta. Kanske var hon prostituerad? Iaf, Johanna är ett annat kapitel. Så för att få det lite mer summerat: Min stora fråga, hur allt började va att jag skulle ta reda på om Göran var Johannas pappa, sen har allt bara eskalerat till oerhört mycket information. Kan jag säkert anta att Göran är Johannas pappa? Kan det vara den Jöran Gustaf jag hittat i födelsenotisen med mamma Mathesdotter jag är ute efter? Fanns det två olika Jörgen Gustaf Hoberg med tanke på barnen som Sara (Chri)stina fick? Kanske är jag inne på fel Hoberg? Och den största frågan varför finns ingen Jöran Gustaf Hoberg/Mathesdotter med i husförhören innan 1830? Och om han hette annat efternamn hur fick han Hoberg? Finns det någon som kan/orka hjälpa mig? Är oerhört tacksam för all hjälp. Tips på hur jag kan komma vidare etc. Mvh Jessica Lundgren
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 20 september 2011 kl. 16.41
|
Hej Jessica Det var mycket på en gång. Det gäller nog att försöka ta det lite lugnt och forska ut en generation i taget. Så fullständigt som möjligt. Karlskronas församlingar är inte att leka med, särskilt inte på 1700-talet. Jag har sökt lite på DDSS och hittat det här:
| | | Födde | | | | | | | | | 1819-10-02 | Carl Gustaf | Göran Hoberg | fader | Sara Stina | moder | Karlskrona Amiralitet | | | 1821-11-03 | Carolina Elisabeth | Jöran Gustaf Hoberg | fader | Sara Stina Moberg | moder | Karlskrona Amiralitet | | | 1826-11-10 | Johanna Gustafwa | | | Helena Almgren | moder | Karlskrona Amiralitet | | | 1832-04-28 | Sophia Wilhelmina | Hoberg | fader | Helena | moder | Karlskrona Amiralitet | | | 1835-09-08 | Carl Johan | Göran Gust. Hoborg | fader | Helena Almgren | moder | Karlskrona Amiralitet | | | 1838-08-24 | Gustaf Adolf | Göran Gustaf Hoberg | fader | Helena Almegren | moder | Karlskrona Amiralitet | | | | | | | | | | | Döde | | | | | | | | | 1821-02-04 | Carl Gustaf | J G Hoberg | fader | | | Karlskrona Amiralitet | | | 1825-08-31 | Carl Gustaf | Jöran Gustaf Hoberg | fader | | | Karlskrona Amiralitet | | | 1829-01-01 | Sara Christina | Jör. Gustaf Hoberg | make | | | Karlskrona Amiralitet | 16 Q-v. N-o 34 | | 1834-02-01 | Carolina | Göran Gust. Hoberg | fader | | | Karlskrona Amiralitet | | | 1840-11-22 | Göran Hoberg | | | | | Karlskrona Amiralitet | | | 1868-04-28 | Nils Magnus Skonberg | | | | | Karlskrona Amiralitet | | | 1874-05-09 | Helena Skonberg f. Almgren | | | | | Karlskrona Amiralitet | | | Jag vet inte om du har alla uppgifterna tidigare. I vilket fall som helst så måste DDSS uppgifter kontrolleras mot de riktiga böckerna. Men det finns en annan finess med DDSS. Det går att söka efter dopvittnen i en församling i taget. Då kanske du hittar Göran Hoberg och någon av hans hustrur som dopvittnen. I så fall kan jämföra med de vittnen som är med när Göran Hobergs barn döps. Dopvitten var ofta men långt ifrån alltid släkt med endera modern eller fadern. När Johanna Gustava döps verkar det som morföräldrarna var med som vittnen. Jag tror inte Göran Hoberg var far till Johanna Gustava. Det är för lång tid mellan barnfödsel och giftermål. Men man kan ju aldrig veta. Du har inte hittat någon vigsel mellan Göran Gustaf Hoberg och Sara Lisa Moberg? I vilka församingar har du letat? Samma sak när det gäller Göran Gustaf Hobergs födelse. Har du hittat någon uppgift om att han skulle vara född i amiralitetsförsamingen? Har du tittat i "Karlskrona amiralitetsförsamling CIa:8 (Sjökastellen)". I tyska församlingen och i stadsförsamlingen? En coopvaerdie karl eller kofferdikarl var en sjöman i första hand i handelsflottan. Men de kunde också vara "civilanställda" i örlogsflottan. Ett slags säsongsarbetare. De seglade i marinen under sommarhalvåret och seglade på värmen under vintern. Det kan förklara varför de var skrivna i amiralitetsförsamlingen. Slutligen, hur gör du när du letar i amiralitetsförsamlingens husförhörslängder? Christian
|
|
|
Av Jessica Lundgren - Lördag den 01 oktober 2011 kl. 00.34
|
Hejsan. Ja det var mycket info på så kort tid. Jag misstänker också att Hoberg inte är pappan till Johanna, men varför fick hon hans efternamn kan man ju undra då. I DDSS har jag redan kollat. Jag kollar såhär i husförlängderna. Jag kollar bara i registret i förstasidorna efter rätt efternamn. Jag vet inte om man kan lita 100 på de registerna? Men är det bara jag som tycker att datum på när folk föddes etc i amiralitetsförsamlingen inte stämmer? Mvh Jessica
|
|
|
|
|
|
|