|
|
Av Jimmy Magnusson - Onsdag den 04 januari 2012 kl. 17.06
|
Är det någon som vet varför det inte finns dödbok för Karlskrona Amiralitetsförsamling efter 1894? Detta gäller Arkiv Digital, någon som vet om det finns mikrofilm för tiden efter 1894? Söker dödsdatum för Edla Mathilda Lütz (född. Åhrberg i Nyköping), hon avled sannolikt i Karlskrona.Hennes make Wilhelm Fredrik Lütz avled 5 januari 1891.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 04 januari 2012 kl. 19.03
|
Hej Jimmy Visst finns det dödböcker efter 1894. På landsarkivet i Lund! Det är inte så länge sedan de levererades dit. De är inte avfotograferade eller skannade. Det går naturligtvis att leta i SCB-utdragen men eftersom du inte vet säkert eller när så kan det ta tid. Jag föreslår att du kontaktar Björn-Åke P. peterssonkallinge(a)yahoo.se så kanske han är snäll och hjälper dig. Ta med alla uppgifter du har lämnat här. Sedan får du återkomma när det gäller uppslag i SCB-utdragen Christian
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 04 januari 2012 kl. 19.25
|
|
Edla Mathilda levde åtminstone år 1900 enligt CD:n Sveriges befolkning 1900, och bodde då fortfarande i Amiralitetsförsamlingen tillsammans med sina två döttrar Hulda Maria Gustava f. 1881 och Edith Edla Margareta f. 1889.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 04 januari 2012 kl. 20.06
|
|
Jag tänkte inte så långt ;-) Då har vi ju ett födelseår 1847.
|
|
|
Av Hanne Berndtsson - Onsdag den 04 januari 2012 kl. 21.34
|
Hej Christian, källa: Karlskrona amiralitetsförsamling AI:69 (1881-1890) Bild 72 / sid 40 (AID: v96106.b72.s40, NAD: SE/LLA/13200) Edla Mathilda Åhrberg f. 14 juni 1847 i Nyköping
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 05 januari 2012 kl. 19.19
|
1927 jan 26 dog Lütz, Edla Matilda f. Åhrberg, änka efter Kronosmedsgesäll Wilh. F[...] Lütz, född 14/6 1847, 68 år. Marasmus. Mannens andranamn svårtytt. Karlskrona amiralitetsförsamling SCB döde 1927 SVAR Bildid: A0032417_00664
|
|
|
Av Jimmy Magnusson - Torsdag den 05 januari 2012 kl. 21.33
|
|
Tackar så mycket för hjälpen. Jag trodde i min enfald att Arkiv Digital var komplett.
|
|
|
Av Jimmy Magnusson - Torsdag den 05 januari 2012 kl. 21.34
|
|
Glömde nämna att jag själv är barnbarns barn till Edit Edla Margaretha Lütz (gift: Magnusson)
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 05 januari 2012 kl. 23.30
|
Hej Jimmy Nej, det är inte många av Blekinges kyrkböcker efter 1895/1900 som finns ute på nätet. De få som finns står Arkiv Digital för. Det beror på att Blekinges böcker var om inte sist så bland de sista som lämnades in till respektive landsarkiv. De sista för Blekinges del var Aspö församling och Karlskrona stadsförsamlings böcker som inlevererades 18/11 2011. I Nationella Arkivdatabasen ska alla kyrkoarkivalier vara förtecknade. När det gäller Blekinge är några få socknar inte uppdaterade ännu. (se lista) Vi kan ta Karlskrona amiralitetsförsamling som exempel på hur det kan se ut: Nationella Arkivdatabasen (NAD) Karlskrona amiralitetsförsamling Från sidan i NAD kan du länka dig vidare för att se vad som finns i SVARs digitala forskarsal. På Arkiv Digitals hemsida kan du se vilka arkivalier som är avfotograferade för respektive socken och som finns på CD/AD Online. På sidan finns också en länk till NAD. Du hittar samma länk när du är inloggad på AD Online. På motsvarande sida hos Genline kan du se vilka böcker de har i sitt utbud. Man bör vara observant på att deras volymbeteckningar kan vara föråldrade. När det gäller Karlskrona amiralitetsförsamling saknas dessutom åtskilliga volymbeteckningar i listan. Genline kommer sannolikt inte att komplettera med några kyrkböcker från 1900-talet när det gäller Blekinge. Utöver kyrkböckerna har SVAR och Genline i sitt utbud med de utdrag som skickades till Statistiska Centralbyrån (SCB-utdrag). SVAR har utdrag över födde, vigde och döde fram till och med 1941. Genline har till och med 1920. SVAR har också SCB-utdrag från husförhörslängderna för 1880, 1890, 1900 och 1930 när det gäller Blekinge. Forskar du i Blekinge och Södra Möre i Småland kan du ha god nytta av de tips och länkar som finns på Ostkantens sockensidor: Karlskrona Jag hoppas att jag inte blev alltför långrandig / Christian ------------------------------------------------- Tillägg: Enligt sin preliminära produktplan har Genline skannat SCB-utdrag över födde, vigde och döde fram till och med 1937. Genline tycks inte hålla sina sidor uppdaterade Se exempel: Karlskrona amiralitetsförsamling SVAR publicerade motsvarande utdrag för 1941 under natten som gick. / Christian (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 januari 2012 kl. 09.56.)
|
|
|
Av Jimmy Magnusson - Lördag den 14 januari 2012 kl. 12.29
|
Tack Christian, vi er ett antal personer som fått nytta av din information. Mvh / Jimmy Magnusson
|
|
|
|
|
|
|