|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 18 februari 2015 kl. 15.50
|
Kan man varumärkesskydda ett kulturav? Amiralitetsförsamlingen har varumärkesskyddat Gubben Rosenbom och kyrkorådet anser att figuren inte ska användas i kommersiellt syfte. Lasse Carlsson, som producerar och säljer figuriner av Rosenbom, har blivit kontaktad av kyrkans advokat som säger att han måste sluta med det. Radio P4 Blekinge 2015-02-17 Den riktiga Rosenbom finns i två upplagor. Originalet från 1700-talet framställd av okänd snidare. Och Hästö-Kalles replik från 1956 Wikipedia. Kan man varumärkesskydda båda gubbarna eller bara den den senare eller ingendera? Gubben på bilden härovanför är min alldeles egen. Snidad och signerad av Hästö-Kalle. Är det tillåtet att kopiera den gubben? Det är ju inte alldeles säkert att han är en modell gjord efter Rosenbom m/56. Det kan ju vara en förlaga. Gubben min är arvegods och odaterad. Ska jag behöva varumärkesskydda min utsikt? Jag tänker närmast på den gamla mastkranen. Får man spöka ut sig till Gubben Rosenbom och vandra omkring på stan vid speciella tillfällen? Till exempel på lövmarknaden? Måste man ha licens? Frågan är högst aktuell eftersom originalet gick bort för ett antal år sedan. Jag tror inte han hade särskilt tillstånd. Det är dags att någon annan tar på sig rock och hatt.
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 22 februari 2015 kl. 13.22
|
Rosenbom kan kyrkan aldrig stoppa någon att tillverka om de inte har designskydd för figuren, säger Benjamin Winsner, jurist på PRV. Sydöstran igår 06.00
|
|
|
|
|
|
|
|
|