|
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 25 juni 2020 kl. 20.41
|
Ett exempel är Blekinge släktforskarförenings "attestregister". Här är ett exempel från Anbytarforum: Anders Johansson f.1817 Inte en enda av de sex träffarna leder till någon attest. Varför kan man inte kalla saker och ting vid sina rätta namn? Det är inget attestregister utan snarare ett flyttregister.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 26 juni 2020 kl. 18.37
|
|
Om flyttattester ligger till grund kan det väl bli ett flyttregister. Rent innehållsmässigt. Flyttattesterna kan ju vara bilagor till flyttningslängder. Nu kanske det är lite om om men i det jag skriver.
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 27 juni 2020 kl. 00.02
|
Om enbart flyttattester legat till grund för registret hade det varit helt rätt att kalla det attestregister. Men så är inte fallet. Uppgifterna i registret är hämtade från flyttlängder, husförhörslängder och i viss mån flyttattester. Ett vilseledande namn gagnar inte någon. Jag tycker man ska kalla saker och ting för sina rätta namn. Attestregister låter fint men är inte med innehållet överensstämmande. Jag har inget emot register som sådant. Jag har full respekt för Björn-Åke Petersson som här har gjort ett hästjobb. Som så mycket annat han hann med under sin levnad. Men Björn-Åke som bestämde vad registret skulle ha för namn. Jag tyckte det skulle hetat flyttregister men det var ingen som brydde sig om. För inte så länge sedan hade jag lite utbyte med en annan släktforskare om gårdsköp i Rödeby socken. "Det finns med på Björn-Åkes Rödebyskiva, har du inte den?" Det var jag tillverkade skivorna. Ridå !!!
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 27 juni 2020 kl. 01.37
|
|
Att kalla ett register för attestregister säger ingenting om inriktningen på registret. Bara varifrån det blivit hämtat. I detta fall attester.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 27 juni 2020 kl. 07.57
|
· Ett attestregister är ett register över attester, oavsett deras innehåll. · Ett flyttregister är ett register över flyttningar, oavsett från vilka källor uppgifterna har hämtats. "Attestregistret" är alltså ett flyttregister, eftersom det är ett register över flyttningar som hämtats ur olika källor. En del kommer från attester, medan andra kommer från flytt- och husförhörslängder. Detta bekräftas också på Blekinge Släktforskarförenings sida med information om registret, där det står att registret är "kompletterat med uppgifter från inflyttningslängder och husförhörslängder, när attester saknats, för att få en mer heltäckande bild av all flyttning till och inom länet". Men hur många läser det? De flesta söker säkert direkt i "attestregistret", som man naturligtvis tror bara innehåller uppgifter från flyttattester. Ett exempel på hur vilseledande det blir när man kallar registret för "attestregister" finns i en diskussion i Anbytarforum (som Christian också länkar till i ett tidigare inlägg, i diskussionen om dödskivan). (Ändrat av kontoinnehavaren den 27 juni 2020 kl. 08.25.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 27 juni 2020 kl. 08.21
|
Rättelse av inlägg från lördagen den 27 juni 2020 kl. 00.02 "Men Björn-Åke som bestämde vad registret skulle ha för namn." skall vara "Men det var inte Björn-Åke som bestämde vad registret skulle ha för namn." Jag får väl skylla på den sena timmen.
|
|
|
|
|
|
|