Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Allmänt om Blekinge   >  
Blomlöfs Rökeri
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20134) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 21 februari 2022 kl. 19.23
Det här står att läsa i dagen utgåva av Blekinge Läns Tidning. Bakom betalvägg:

Nästan hundra år i Blekinge – nu har deras satsning i Kalmar fått en kanonstart

Nästan hundra år i Brömsebro. Men nu har den fjärde generationen Blomlöf
expanderat sin fiskerestaurang plus butik både 50 kilometer norr- och söderut.

Blomlöfs Rökeri

Men det stämmer inte fullt ut.

Blomlöfs Rökeri ligger på adressen Rökerivägen 3, 37379 Fågelmara.

Fastigheten heter Korpavik 1:49 och ligger i Torsås kommun, Kalmar län.

Inlägget skulle kanske ligga under Småland?

Blomlöfs har öppnat restaurang på Saltö inne i Karlskrona. I Blekinge. Trevligt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20135) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 21 februari 2022 kl. 20.41
Den kyrkliga indelningen stämmer inte alltid med postens indelning. Fågelmara som anges som postort ligger i Karlskrona kommun. Fastigheten som sagt i Torsås kommun. Om jag inte misstar mig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20136) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 21 februari 2022 kl. 23.14
Postens indelning? Den har väl inget att göra med sockenindelningen att göra? Att Fågelmara blev postort hänger ihop med järnvägens uppgång och fall. Att posten koncentrerades till Fågelmara när järnvägen lades ned är inte så konstigt. Fågelmara hade vuxit från enbart stationshuset till ett litet industrisamhälle. Större än själva kyrkbyn Kristianopel. Som har ett förflutet både som stad och köping!

Telefonstationerna - de manuella - var ofta inhysta i järnvägens stationsbyggnad. Blomlöfs Rökeri har telefon 0455-365007. Alltså ett karlskronanummer. Vad det nu kan betyda i sammanhanget. Mer än att invånarna i Korpavik var tvungna ringa rikssamtal när de skulle ringa kommunkontoret i Torsås eller pastorsämbetet i Söderåkra. Numera vet man knappt varifrån samtalen kommer eller vem som ringer. Inte alla gånger vart man ringer själv. Numera är det ingen ordning alls.

Det här var mycket väsen för ingenting. Blomlöfs Rökeri ligger inte i Blekinge. Det var bara det jag ville ha sagt.

Håkan har jag frågat dig varför järnvägsstationen i Emmaboda hamnade i Emmaboda? Annars gör jag det nu: Järnvägskarta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20137) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 21 februari 2022 kl. 23.35
Det är inte bara Postens indelning som är ett kapitel för sig. Det värsta är att det inte är någon ordning på utdelningen heller...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20138) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 22 februari 2022 kl. 06.20
Nog är det så. Sedan Post Nord införde varannandagsutdelning har antalet felutdelningar fördubblats.

Det var annat på Post-Olles tid. Min lillebror berättade härförleden att han ibland fick åka med en bit på rundan. Det var höjden av lycka. Han satt förmodligen på tanken eftersom Olle hade packväskor bakpå motorcykeln.

Post-Olle fick alltid en julklapp till jul i de flesta av stugorna. Det var oftast ett ofrankerat kuvert med välkänt innehåll. Jag vet inte om det var mot reglementet. Det var i alla fall inte något man rekommenderade.

Den tänkande tantbrevbäraren
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20144) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 26 mars 2022 kl. 04.02
'Postnord stoppar ryska brev'

Det tycker jag är bra. Redan som barn tyckte jag rysligt illa om ryska posten. En gång fick jag ett anonymt friarbrev från en av min faster. I februari 1960 vill jag minnas. Men det kom inte från Ryssland för det var poststämplat i Alvesta och osade parfym.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20145) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 27 mars 2022 kl. 11.57
Ryska posten?
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)