|
|
Av Christina Sylejmani - Fredag den 30 december 2022 kl. 14.53
|
Här är något av vad jag har i Blekinge. Jöns Persson, född 1779-02-25 i Jämshög (K), gift med Karin Johansdotter. Deras son Bengt, född 1815 i Tullanäs, Västra Torsås (G), är min mormors fars farfar. Jöns far var båtsman Per (Jönsson) Godman. ------------- Sven Eriksson Cederberg (Sederberg), född 1756-05-14 i Kräftemåla, Jämshög (K), död 1802-04-24 i Inlockahult, Almundsryd (G). Brukare i Inlockahult, Almundsryd (G). Denne Sven Ericsson Sederberg (Cederberg) är min mormors morfars farfars far. Min linje går via Carl Svensson född 1801-04-06 i Inlockahult, Almundsryd (G), vars föräldrar var Sven Eriksson Cederberg (Sederberg) och Karin (Catharina) Nilsdotter, född 1763-11-29 i Klasamåla Haraldsgd. Urshult (G). Källor: Jämshög (K) CI:3 (1764-1792) Bild: 109 Sida: 102. Västra Torsås (G) C:5 (1815-1848) Bild: 8 Sida: 9. Jämshög (K) CI:2 (1750-1764) Bild: 1010 Sida: 193. Almundsryd (G) CI:2 (1762-1832) Bild: 286 Sida: 565. Urshult (G) C:3 (1763-1827) Bild: 40 Sida: 71. Mvh, Christina.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 02 januari 2023 kl. 21.44
|
|
Hur stor del av släkten har du i Blekeinge? Och varnågonstans? Församlingar t.ex?
|
|
|
Av Christina Sylejmani - Tisdag den 03 januari 2023 kl. 19.03
|
Riktigt hur stor del av släkten jag har i Blekinge vet jag inte; Blekinge är tyvärr på eftersläpen i min släktforskning. Jämshög och Asarum är två orter som dykt upp i min forskning.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 03 januari 2023 kl. 22.56
|
|
Känner igen orterna. Det är dock inga orter som dyker i min släkt.
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 07 januari 2023 kl. 21.31
|
Hej Det kommer ju inga frågor om Blekinge så det finns inget att svara på. Jämshög är ett kapitel för sig. Jag har skrivit en del om forskning i Jämshög här i Arkivguidens forum: forum.arkivguiden.net/agf/disk/1825/49350.shtml Jag får inte länken att fungera i Google Chrome: Inte säker: Anslutningen är inte privat. En angripare kan försöka stjäla dina uppgifter från forum.arkivguiden.net (t.ex. lösenord, meddelanden eller kreditkortsuppgifter). Läs mer NET::ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID Firefox fungerar utmärkt, likaså en urgammal Internet Explorer. Datorn tycker att jag ska installera Microsoft Edge varje gång jag öppnar Internet Explorer men det tycker inte jag. Pandemin har ställt till mycket. Jag har inte tillgång till något lärarkonto hos Arkiv Digital. Svar är knöligt. Sen har vi inte fått komma ut verksamheten och underhålla andra gamlingar. Det kallas Träffpunkten. Vad det heter kommer jag aldrig ihåg. Så jag brukar säga öppna förskolan men det borde nog heta fortsättningsskolan. Vi som just hade köpt en sådan där kanon. Jag hade 'mobilt internet' med fem sim-kort från Tele2. Men behovet fanns inte längre så det blev fiber från Bahnhof. Ni vet väl att man har en smart phone så kan man dela med sig till en lapptopp eller platta. Nu har ingen smart phone så jag måste förlita sig på andra. Att det blev just Bahnhof har sina randiga skäl. Sen upptäckte jag att jag är släkt i släkten med han som startade företaget. Det gör ju inte saken sämre. Och uppkopplingen fungerar till belåtenhet. Så nu har vi tillgång till SVT Play, TV4 Play, DR Play och Netflix. Det tar nästan all min tid ska jag säga. Har ni tänkt på vad 'smart' blir om man läser baklänges?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 09 januari 2023 kl. 01.38
|
Det borde finnas släktforskare i Blekinge. Kanske Möre i Småland också men var de har blivit av vet jag ingenting om. Fanns det inget forum för genealoger som hette Ostkanten? (Ändrat av kontoinnehavaren den 09 januari 2023 kl. 01.40.)
|
|
|
|
|
|
|