|
|
|
|
Av Carin Olofsson - Måndag den 30 september 2024 kl. 10.49
|
|
Heter det inte DDSS? Det "långa" namnet är ju Demografisk Databas Södra Sverige.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 02 oktober 2024 kl. 20.47
|
Hur vad det nu var. Databasen byggs inte op med nytt material från Riksarkivets sida? Vad hindrar de andra aktörerna från att bygga på databasen med nytt material?
|
|
|
Av Carin Olofsson - Torsdag den 03 oktober 2024 kl. 10.55
|
|
ArkivDigital kommer att lägga in uppgifterna i deras register för födda, vigda och döda, och det byggs på kontinuerligt.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 03 oktober 2024 kl. 20.34
|
Det nog säkert så som du skriver. Arkiv Digital tar betald för användandet av registren om de ingår i Arkiv Digitas verksamhet. Man kan kringgå denna avgift för registren om de läggs in i Släktdatas databas. De tar inga anvifter för användandet av registren eller om man vill ladda hem dem till den egna datorn. DDSS:s databas ligger på båda ställene. Avgiften uddlös.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 03 oktober 2024 kl. 20.40
|
|
Arkiv Digital har ingen särskild avgift för registren. Registren ingår i abonnemanget, och då får man ju alla bilder av de registrerade kyrkoboksoriginalen också - plus alla andra typer av handlingar.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 04 oktober 2024 kl. 13.37
|
Kostanden för abonnemnget betraktar jag som en avgift för att komma åt registren hos Arkiv Digital. Sedan att det ingår en del annat hos Arkiv Digital må så vara. Släktdata har inget sådant. = Gratis
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 04 oktober 2024 kl. 14.53
|
Nu är det ju mer än "en del" annat än registren man får med ett AD-abonnemang. Det är ju framför allt alla bilder av kyrkoböcker och många andra typer av arkivhandlingar. Register kan vara till stor hjälp för att hitta personer i kyrkoböcker, bouppteckningar, soldatrullor m.m., och det är ju det som är syftet med registren (och i AD:s register länkas dessutom direkt till bilden som uppgifterna kommer ifrån). Men det går ju inte att forska med enbart register; registrens uppgifter måste alltid jämföras med originalen, annars blir det "forskning". Och det är ju för att komma åt bilderna av originalen som man tecknar ett AD-abonnemang. Och när man ändå redan har betalt AD:s abonnemangsavgift för att få tillgång till bilderna, så betalar man inget extra för registren. Att använda AD:s bilder tillsammans med AD:s register kostar alltså inte mer än att använda AD:s bilder tillsammans med Släktdatas register. För egen del kan jag säga att jag använder båda. De kompletterar varandra.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 05 oktober 2024 kl. 21.02
|
|
Jag har klarat mig alldeles utmärkt utan AD:s material när jag släktforskade och upprättade register samt AD:s abonnemang. Det var dock på senare som jag använde AD. Källhänvisningar kan underlätta för att hitta i källmaterialet och då nehövs inte AD:s bilder.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 05 oktober 2024 kl. 21.44
|
Det är naturligtvis en smaksak om man vill använda SVAR/RA:s gamla raspiga mormonbilder (där många bilder är för mörka eller för ljusa för att kunna läsas) eller AD:s tydliga färgbilder. Dessutom saknas ofta husförhörslängdernas gårdsregister på mormonbilderna, liksom de nystämplade sidnumren som används i registren, för att landsarkiven har upprättat resp. stämplat dem efter att mormonerna fotograferade böckerna. Men dessa är med på AD:s nytagna bilder. Sedan har ju AD mycket annat är kyrkoböcker, också sådant som saknas hos SVAR/RA. Men nu har vi kommit en bit bort från DDSS...
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 05 oktober 2024 kl. 23.27
|
Och orginalen finns på Landsarkiv. Och registren är fortfarande gratis utan Arkiv Digital.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 06 oktober 2024 kl. 00.10
|
För att skydda originalen från slitage, så får du inte läsa dem i landsarkivens läsesalar om de är digitaliserade. I stället får du läsa bilderna på arkivens datorer. Och är det bara Arkiv Digital som har digitaliserat/fotograferat dem, så är det deras bilder du får läsa där - avgiftsfritt... (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 oktober 2024 kl. 00.12.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 06 oktober 2024 kl. 02.29
|
|
Det Skiter jag i. Registren är gratis oavsett Arkiv Figital och allt annat
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 26 oktober 2024 kl. 15.42
|
I släktdatas registerförteckning lite lite beteckningar antecknade. "Vad innebär beteckningarna? Helsingborgs finns sådana betecknigar. , land och stad-F1 Skåne (M) 1687-1894 32 906 124894, 127230, A0004623, C0073723, C0073725, C0073726, Födelseregister - Skåne, Blekinge och Hallands län, Riksarkivet i Lund
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 26 oktober 2024 kl. 17.09
|
|
De som börjar på A och C ser ut som SVAR:s bildnummer.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 27 oktober 2024 kl. 13.39
|
|
Om jag försått det rätt har Landsarkivet i Lund lagt ner sitt arbete med SSDD likaledes Malmö stadsarkiv. Ingen som kan tänkas ta vid?
|
|
|
Av Carin Olofsson - Söndag den 27 oktober 2024 kl. 13.53
|
|
Håkan, det heter DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige, inte Södra Sverige Demografisk Databas.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 27 oktober 2024 kl. 14.11
|
|
Okej. Du har rätt. Namnet var fel. Det var Demogratisk Databas Södra Sverige som avses.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 27 oktober 2024 kl. 14.19
|
|
En annan kanske kring registerhanteringen i Blekinge och med risk för dubbelarbete kanske man kan tänka sig att PLF i Oskarshamn fortsätter med Blekinge. Kommer inte ihåg om tanken varit på tapeten förut.
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 29 oktober 2024 kl. 05.20
|
Du har haft frågan uppe tidigare och svaret är detsamma. Det är ingen som är intresserad av att göra jobbet efter vad jag kan förstå. Han som har registrerat blekingesocknar åt PLF finns inte längre bland oss. Vad är nyttan med alla dessa register. Är det att vi ska slippa forska själva? Slå i register och skriva av varandras antavlor? är det vad du vill? Jag har förstått att du ägnar en stor del av din tid till registrering. Men det kan du inte begära av andra. Vad vore släktforskningen utan Ancestry, MyHeritage, FamilySearch, DisByt, Geni och inte minst FaceBook? Och ArkivDigital? Mer än hälften bakom lyckta dörrar. Hur ser det ut på Anbytarforum? Några eldsjälar som håller forumet flytande. Jag vet inte hur det är på Scangen. I det här forumet är det stiltje. Kanske för att det ställs krav på både den som ställer frågan och den som ger svaret. Att förlita sig till register är inte forskning enligt mitt förmenande. En till mig närstående har alltid varit skeptisk till alla som påstår att de är vallonättlingar. Men rätta vill jag nu påstå. Men för några månader sedan upptäckte hon att hon härstammade från valloner på sin mor sida. Smedskivan finns i huset och det var lite av en ny värld som öppnade sig. Smedskivan innehåller inga som helst källhänvisningar men kan vara en bra ingång. Hur som helst. Nu har hon rett ut det mesta och lite till. Källförteckning är två "A4-sidor" lång. En kusin på fädernet påstod att de skulle härstamma från valloner. Det var något med utseende och andra släktdrag. Det finns inte en tillstymmelse till valloner på den sidan. Lite kuriosa. I båtsmansforskningen hade jag kommit i kontakt med samma 'smedsläkt'. Och upptäckte att jag känner en del av de efterkommande. Deras utseende och släktdrag är inget jag vill ta upp här och nu.
|
|
|
|
|
|
|