Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Sturkö   >  
Felsorterade uppslag i husförhörslängd (AI:4)
De 10 första inläggen (t.o.m. den 11/6 2024 kl. 0.22) har flyttats hit från Forskningsprojekt: Namn åt de döda (NÅDD) och Sveriges dödbok.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21110) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 07 juni 2024 kl. 10.22
Har är något skumt:

1845-09-02
Ingri Maria
Sanda Nr 49
Död 14/7 1854.
Kyrkobokförd i Sturkö (Blekinge län, Blekinge).
Född 2/9 1845 i Lösen (Blekinge län, Blekinge).
Flicka under 18 år.
Anm:
Moder Anna Månsdotter, Står inte i DB, Sidan via HFL AI:4
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Sturkö, Karlskrona kn (Blekinge län, Blekinge)
Källor:
HFL (sida: 147)
Post-ID:
SDB7_15034082

jämför

1845-09-02
Bonicalzi f. Månsdotter, Ingrid Maria
Ingerdahöj
Död 21/4 1920.
Kyrkobokförd i Asarum (Blekinge län, Blekinge).
Född 2/9 1845 i Lösen (Blekinge län, Blekinge).
Gift kvinna (20/11 1896).
--------------
Asarum, Karlshamns kn (Blekinge län, Blekinge)
Källor:
DB, FS (sida: 1358)
Post-ID:
SDB7_07541975

Jämför: Sturkö (K) AI:6 (1861-1866) Bild 126 / sid 236 (AID: v96754.b126.s236, NAD: SE/LLA/13378)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21111) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 07 juni 2024 kl. 23.45
Sidor/blad har blivit omkastade i husförhörslängden:

Sturkö (K) AI:4 (1851-1857) Bild 141 / sid 136 (AID: v96752.b141.s136, NAD: SE/LLA/13378)

Jämför:

1829-01-18
Andersdotter, Bothil
Sanda Nr 50
Död 8/7 1854.
Född 18/1 1829 i Sturkö (Blekinge län, Blekinge).
Gift kvinna (24/9 1853).
Anm:
Sidan via HFL AI:4
--------------
Källor:
DB, HFL (sida: 136)
Post-ID:
SDB7_14529436

1854-06-18
Andersson, Ola
Sanda Nr 50
Död 14/7 1854.
Född 18/6 1854 i Sturkö (Blekinge län, Blekinge).
Pojke under 18 år.
Anm:
Sidan via HFL AI:4
--------------
Källor:
DB, HFL (sida: 136)
Post-ID:
SDB7_15302976
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21112) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 07 juni 2024 kl. 23.54
Jag har skickat epost till Sveriges dödbok och anmält att två poster ska raderas. Vart skriver man när det gäller en husförhörslängd där sidorna bör sorteras om så de blir rätt? Riksarkivet och/eller Arkiv Digital?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21114) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carin Olofsson - Lördag den 08 juni 2024 kl. 10.07
Det beror på var de är omkastade. Är det både på Riksarkivet och ArkivDigital så får du skriva till bägge, annars bara till den där sidorna är omkastade.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21115) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 08 juni 2024 kl. 13.45
Det verkar vara korrekt i Digitala forskarsalen:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0058683_00142

Troligtvis har ett eller flera blad blivit omkastade vid ombindning. Alternativt så har ett blad lossnat och lagts tillbaka på fel ställe. Sidorna i AD:s avfotografering är paginerade. De är inte paginerade i mormonernas avfotografering.

Jag informerade Arkiv Digital i ett liknande fall i en annan husförhörslängd i en annan socken. Det var innan deras avfotografering. Jag tror inte de använde den informationen när de la ut volymen på sin sajt. I det fallet fanns felet i boken.

Det är boken som är originalet. En avfotografering är andrahandskälla särskilt om man har sorterat rätt.

Jag anser att de bästa vore att de som har hand om Sveriges Dödbok kontrollerar uppgifterna och kontaktar de berörda arkiven. I bägge fallen är det både Riksarkivet och Arkiv Digital som måste uppmärksammas på felet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21116) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 10 juni 2024 kl. 08.05
"Jag informerade Arkiv Digital i ett liknande fall i en annan husförhörslängd i en annan socken. Det var innan deras avfotografering. Jag tror inte de använde den informationen när de la ut volymen på sin sajt. I det fallet fanns felet i boken."

Jag kontrollerade kopian av den aktuella församlingsboken (inte husförhörslängden) hos AD Online och Digitala forsarsalen. Bladen låg i rätt ordning på båda ställena. Det gjorde de inte när boken lämnades in till landsarkivet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21117) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 10 juni 2024 kl. 12.24
Bilden en andrahanskälla trots att informationen är hämtad är orginalboken?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21119) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 10 juni 2024 kl. 14.37
"Informationen är hämtad är orginalboken".

Hur menar du? Skulle mina avskrifter av dokument vara originalkällor? Är det AD:s och Digitala forskarsalens kopior av bilder eller min avfotografering som är original är det du syftsr på? Varken det ena eller det andra är original vill jag påstå.

Hur är det med ovanstående exempel från Sturkö husförhörslängd? Är det med Digitala Forskarsalens som kopia överensstämmer med originalet eller är det AD:s bild? Det vet vi inte förrän vi har tittat i själva boken. I AD:s kopia har det tillkommit paginering. Vem har gjort den och stämmer den?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21120) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 10 juni 2024 kl. 20.56
Tänkte på det du skrev den 8 juni klockan 13:45

Näst sist raden i inlägget.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21121) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 11 juni 2024 kl. 00.22
Som jag ser det är det boken som är originalet. En avfotografering är en andrahandskälla oavsett om den är rättad eller ej. När jag fotograferade församlingsboken jag nämner ovan låg bladen i 'fel' ordning. I Arkiv Digitals och Digitala Forskarsalens kopior ligger bladen i 'rätt' ordning. Hur det ser ut i boken i dag vet jag inte. Uppslagen är numrerade. Samma nummer till vänster som till höger. Utom där bladen hamnat fel. Jag vill inte gå in på vilken bok det gäller eftersom felet är rättat.

Att jag skriver 'blad' bero på att det varken är sidor, folio eller uppslag. Snarare halva uppslag som hamnat fel.

Det är mera märkligt med husförhörslängden för Sturkö. Att skanningen av mormonernas gamla filmer blir 'rätt' men inte Arki Digitals avsevärt nyare avfotograferingar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21123) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 11 juni 2024 kl. 15.01
I Sturkö AI:4 har uppslagen numrerats med blyerts i arkivet efter att mormonerna fotograferade boken. Därefter har en bunt med ihopbunda blad lossnat och fallit ur boken, och sedan stoppats in på fel plats. Och senare har Arkiv Digital fotograferat boken med sidorna i den ordning som de låg då.

Bunten omfattar högersidan av uppslag 137 t.o.m. vänstersidan av uppslag 147. Den skulle alltså ha stoppats in efter vänstersidan av uppslag 137, men stoppades i stället in efter vänstersidan av 136.

Det betyder att det som hos AD ser ut att vara...
· 136 höger egentligen är 137 höger;
· 137 höger egentligen är 147 höger;
· 147 höger egentligen är 136 höger.

Eller annorlunda uttryckt:
· den korrekta 136 höger finns på bild 151 (och ser felaktigt ut att vara 147 höger);
· den korrekta 137 höger finns på bild 141 (och ser felaktigt ut att vara 136 höger);
· den korrekta 147 höger finns på bild 152 (och ser felaktigt ut att vara 137 höger).

Hos SVAR/RA ligger sidorna i korrekt ordning, men är onumrerade (eftersom man använder mormonbilderna).

(Ändrat av kontoinnehavaren den 11 juni 2024 kl. 15.23.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)