|
|
Av Allan Sjöö - Onsdag den 26 juni 2024 kl. 19.48
|
Hej Jag har en syssling från Amerika, som kommer till Sverige i slutet av juli. De tror att de åkte från Småland via Blekinge till Amerika. Från vilka hamnar i Blekinge skedde utvandring till Amerika? Hur många åkte den vägen och när? mvh Allan
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 26 juni 2024 kl. 23.43
|
|
Har du inte hittat dina släktingar i Emibas?
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 27 juni 2024 kl. 04.45
|
Hej Allan Du måste lämna mer information om de här utvandrarna om jag ska kunna hjälpa dig och din syssling. Vilka var det som reste ut? Var kom de från i Småland och var hamnade de i Amerika? När emigrerade de? Karlshamn var den enda utresehamnen i Blekinge. Det var ett fåtal skepp som avgick till Amerika. Jag har inga siffror i huvudet men det var färre än tusen personer som reste den vägen. Att Vilhelm Moberg lät Karl-Oskar och Kristina resa ut den vägen har säkert bidragit till bilden av Karlshamn som en betydande utresehamn för emigranter.
|
|
|
Av Allan Sjöö - Torsdag den 27 juni 2024 kl. 07.54
|
Hej Christian Tack för uppgiften, det var detta jag ville veta. Enligt de uppgifter som jag har, så åkte de från Skepperstad via Göteborg i början av 1900-talet. Sysslingens morfar åkte år 1900 till Andover IL, det är de som tror att de åkte via Blekinge, de är kanske påverkade av Moberg's böcker. mvh Allan
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 27 juni 2024 kl. 21.38
|
Bengt Åkesson Drabant med familj ska ha rest ut från Karlshamn enligt efterkommande i USA. Finns det något som påminner om episoder i Vilhelm Mobergs emigrantsvit måste det bero på tillfälligheter. Eller? John Brown berättelse Klicka gärna på kartan från Eugenies jordomsegling: Jordomseglingen
|
|
|
|
|
|
|