Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Jämjö   >  
Gårdsgenealogier
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21905) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 04 december 2025 kl. 09.40
Undrar bara om Jämjö är utforskad på något vis. Tänker på gårdsgenealogier eller något liknande.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21906) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 04 december 2025 kl. 21.27
Kontakta Östra Blekinge Hembygdsförening. Roland Andersson kan säkerligen slussa dig vidare till någon Jämjökännare. Han är expert när det gäller Kristianopel. Och Torsås.

Kontakta Östra Blekinge Hembygdsförening: https://www.hembygd.se/ostra-blekinge
. Utforska platsen: https://www.hembygd.se/ostra-blekinge/utforska-platsen

Hembygdsföreningen har gett ut en samling skrifter som rör de aktuella socknarna i häradet.

För ganska länge sedan var jag med och gjorde en utställning om Gustaf Robé. Han var 'gåramålare' Det vill säga han målade av utsidan på gårdarna. Det var beställningsarbeten. Det var främst gårdarna i Ramdala och Jämjö. Han var verksam i början på 1900-talen. Femtio år senare gjorde vi utställningen. Det gick till så att vi samlade ihop målningarna ute i bygden. Och så fotograferade gårdarna i någorlunda utsnitt som målningarna. Fotografierna var i svart-vitt. 60x80 cm jag minns rätt. Producerade i vårt mörkrum. Vi bör ha fotograferat av tavlorna. Jag minns inte. Det borde bli en bok. De flesta medlemmarna i den dåtida fotogruppen är borta.

Jag är inte längre aktiv i hembygdsföreningen. Är det någon du ska fråga så är det Roland.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 05 december 2025 kl. 06.55.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21909) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 05 december 2025 kl. 09.55
Tackar för tipset. När det gäller Torsås så finns/finns det em släktforskare som heter/hette Tomas Alriksson som gav ut ett antal häften med gårdshenealogier över rotarna i Torsås men det känner du säkert till. Har dem alla.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21910) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 05 december 2025 kl. 09.57
Vet inte om man kan köpa dem idag. Kamske man man få tag på dem via KLGF. Vet inte säker

(Ändrat av kontoinnehavaren den 05 december 2025 kl. 09.58.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21911) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 05 december 2025 kl. 10.21
Jag har köpt eller troligen fått några böcker Tomas Alriksson. I form av papperskopior. De böckerna var slutsålda om jag minns rätt. Tomas Alriksson har varit bosatt i Stockholm men jag tror att han har flyttat hem. Det kan vara han som bor i Nybrotrakten. Hans böcker är mycket tillförlitliga men uppgifterna måste så långt det går kontrolleras i källorna. Hans häften pryder sin plats i min bokhylla. Så kontakta honom.

Hans parhäst Jan-Christer Strahlert var också bosatt i Stockholm och han flyttade hem efter pensioneringen. Jan-Christer gick bort för fem år sedan.

https://www.barometern.se/familj/jan-christer-strahlert/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21912) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 05 december 2025 kl. 14.04
Var i kontakt med Tomas för att köpa en del av häftena men det var många år sedan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21913) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 05 december 2025 kl. 14.21
Har för mig att jag var inne på ett Ställe i Torsås och köpte några andra om hans häften. Kanske kan vara på biblioteket i Torsås men är inte säker.

Vet inte om de går att köpa idag. Om nu inte Tomas kan ombesörja detta. Nyproduktion av häften till exempel. Har för mig att man kunde köpa dem genom KLGF ochså. Men är inte säker att jag kom ihåg detta rätt. Men har i alla fall samtliga häften som han har gjort(ett av varje)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21914) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 05 december 2025 kl. 17.29
Jag vet inte om häftena finns att köpa på biblioteket i Torsås. Jag har inte varit på biblioteket efter att jag flyttade från Torsås och det är många år sedan. Jag minns att de hade en liten släkforskarhörna. Jag också vill minnas att jag lånade hem mikrofilm.

Jag tror att Tomas är aktiv i KLGF. Du kan väl höra med föreningen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21916) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 06 december 2025 kl. 12.56
Jag har för mig att Jan-Christer Jan-Christer Strahlert gav ut oer alster också. Har även dem
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)