|
|
Av Kenth Johansson - Måndag den 03 november 2008 kl. 11.15
|
1) I boken "Amiraler och andra" nämner Sven-Öjvind Swahn en gård. Det ska vara tomt nummer 30 i g:a kvarteret Sparre där Andreas Spegel flyttade in. Är det någon som känner till mer om gården (som numera lär vara riven). Kanske finns det kort? Vem var Andreas Spegel och varifrån kom han? Hans son lär ha varit Andreas Spegel j:r och står antecknad som ägare 1718 och vars son föddes samma år 1718 med namnet Engel Spegel? 2) I samma bok står att läsa att: Pehr Spegel ägde tomt nr 42 i kvarteret Stuart och båtkarlen Andreas Spegel ägde tomt nr 59. Vet någon något mer om dessa Speglar och deras gårdar? undrar Kenth
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 03 november 2008 kl. 14.35
|
Sven-Öjvind Swahns arbetsmaterial finns numera på Blekinge Museum, men jag tror inte hans registerkort har så mycket att tillföra i sak. På Ostkantens karlskronasida hittar du en hel del information om staden. Där finns en länk till historiska kartor med bland annat en karta över kvarteret Sparre 1788. Den kartan är mycket intressant med tanke på den stora stadsbranden 1790 som ödelade nästan hela Karlskrona. Amiralitetskyrkan klarade sig och således även den församlingens kyrkoböcker. Stadsbilden förändrades radikalt vid återuppbyggnaden. Kvarteret Sparre finns dock kvar och hyser numera Lantmäteriet och Boverket. (Ändrat av kontoinnehavaren den 03 november 2008 kl. 15.47.)
|
|
|
Av Kenth Johansson - Måndag den 03 november 2008 kl. 19.33
|
Tack för upplysningen om arbetsmaterialet på Blekinge läns. Det visste jag inte. Jag har annars skaffat mig ett flertal av bröderna Swahns böcker och är intresserad av hans teori om att Speglarna i Karlskrona skulle kunna ha ett ursprung från Ronneby och Haquin Spegels föräldrar som insjuknade och avled där. Jag ska också med glädje gå in på historiska kartor men söker fortfarande någon form av bilddokument, eftersom jag antar att de hus som nu ligger på tomt 30 byggdes (som jag antar) någon gång kring 1950-70, vilket skulle kunna ge möjligheten till att någon fotograferat av den ursprungliga bebyggelsen. Kenth
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 03 november 2008 kl. 21.15
|
Om jag tolkar kartan "Karlskrona stad Karlskrona stad Avmätning 1788" rätt så ligger tomt 30 i kvarteret Sparre. Denna tomt ödelades vid branden 1790 och nuvarande bebyggelse har uppfört i etapper sedan dess. Det är inte helt lätt att orientera sig på kartan eftersom strandlinjen har förändrats genom utfyllnad. Bron (33) leder till Stumholmen och den del av Bredgatan som syns till vänster finns inte längre kvar. Kasernbyggnaden längs med Kyrkogatan renoverades i slutet av 1960-talet. När jag gjorde mina sex veckor på Bataljon Sparre hade vi torrdass och enbart kallt vatten i duscharna. Varifrån kommer uppgiften att det förekom nybyggnation i kvarteret Sparre under perioden 1950-1970?
|
|
|
Av Kenth Johansson - Tisdag den 04 november 2008 kl. 09.29
|
Det är fullt möjligt att jag misstolkar Swahns beskrivning, i ovan angivna bok. Hursomhelst är det utifrån hans beskrivning och ett eget besök på platsen som jag dragit slutsatsen. Gården ska enligt Swahn ligga i hörnet av Vallgatan och Drottninggatan. Boken är utgiven 1963 och han skriver då: "I hörnet av Drottninggatan och Vallgatan på tomten nr 30 i gamla 8:e kvarteret ligger sålunda en av vår stads äldsta gårdar. Den ägs nu av lagerföreståndaren ... och har av honom på ett synnerligen lyckat och förnnämligt sätt restaurerats till ett fullt modern bostadshus, men likväl så att man gott och väl kan urskilja den äldre bebyggelsens karaktär och detaljer" (s.121) Detta gör att jag drog slutsatsen att i slutet av 1950 till början av 1960 borde gården fortfarande ha existerat. När jag nu besökte hörnet 2007 var det i samma hörn uppfört nyare hus som föreföll vara byggda under 1960-70talet. Vid sidan (en bit in på Vallgatan fanns några äldre byggnader kvar - men det var inte i hörnet). Swahn skriver också att det ska finnas bevarat samtliga "gårdshandlingar angående köp, arrenden och brandförsäkringar" från 1700-talets mitt, hos den nuvarande ägaren (dvs kring 1960). Det är riktigt att mycket har förändrats i Karlskrona geografi genom utfyllnad. Men vi har tyckt det var ett trevlig sysselsättning att följa Swahns böcker på vandringar i Karlskrona, när vi är där på semester. Den här gården skulle också kunna vara intressant utifrån min frus släkthistoria, om hans antaganden med kopplingar till Ronneby är riktiga... men det är ju obekräftat. Jag har tyvärr inte hunnit gå in och jämföra med din intressanta hänvisning till historiska kartor, men ska göra det senare under dagen.
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 04 november 2008 kl. 21.01
|
Du har nog tolkat Sven-Öjvind rätt. Tomten som han beskriver bör ha legat norr om Vallgatan och öster om Drottningatan. Den låg således i södra änden av "gamla kvarteret" Sparre. Och utanför det område förhärjades av branden 1790. Så på den tomten kan det mycket väl ha funnits bebyggelse från 1700-talet, kanske till och med äldre än så. Däremot förändrade man tomterna efter branden. Man vill ha lite bättre ordning och passa på att bredda gatorna. Om jag inte har helt fel så förändrades tomtnumreringen också, åtminstone till en viss del. Uppsplittringen av de stora kvarteren till fler och mindre enheter skedde betydligt senare. Fotografier? Det kan tänkas att Föreningen Gamla Carlskrona har något i sina gömmor. Konstnären Erik Langemark fotograferade av en hel del att ha som förlagor till sina akvareller. Jag tror att det var den föreningen som tog hand om hans bilder.
|
|
|
Av Kenth Johansson - Tisdag den 04 november 2008 kl. 21.09
|
|
Stort tack Xian för ditt engagemang och kunnande. Jag har tittat igenom Langemarks böcker, men visste inget om fotografierna. Jag har också sökt lite lätt bland vykort (det finns en duktig vykortssamlare kring Karlskronamotiv på internet, men har inte hunnit kontakta). Historiska kartor var precis som du sa inte alldeles lätt att tolka, men jag förstod genom dem var gården hade de odlingslotter som Swahn berättar om. Föreningen Gamla Carlskrona har vi inte hunnit bli medlemmar i ännu, men vi borde. Ha en bra kväll.
|
|
|
|
|
|
|