|
|
Av Elin Bildsten - Onsdag den 12 september 2012 kl. 23.13
|
|
Min mormors far var fødd i Nås 1863.Han hette Jonas Justinus Olsson Ahlback.Jag har fått fram att hans førældrar hette Olof Abrahamsson och Anna Jonsdotter,men vad hette deras førældrar?Kom de från Nås?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 17 september 2012 kl. 16.28
|
I den andra diskussionen där Jonas Justinus förekommer (Värmland: Färnebo: Anna Wilhelmina Thor, född 1863) hänvisar jag till hans utflyttning från Nås till Järna 1897 (Nås B:4, uppslag 19, nummer 72). Och i den längden hänvisas i sin tur till uppslag 79 i församlingsboken. Församlingsboken för den aktuella perioden är uppdelad i flera volymer. Det här gäller AI:18d. Och där finns han med föräldrar och syskon: (Bara vänstersidan av uppslaget är med på bilden här.) Som synes har fadern två noteringar i spalten Gift: Först den 16/7 56, och sedan den 13/7 59. Och han blev änkling den 20(26?)/9 58. Den äldste sonen Mauritz är född 1856, och alltså från det första giftet; övriga barn är m.a.o. Annas. Här står inte föräldrarnas födelseorter, bara datum. Man får alltså följa dem bakåt i tidigare längder - eller se om det finns några med rätt namn på de dagarna i Nås födelsebok, och sedan följa dem framåt i husförhören. (Man bör alltid följa personerna i alla husförhörslängder för säkerhets skull. Det förekommer många fel i husförhörslängder som har uppstått vid överföring av uppgifter från en längd till en annan, inte minst i samband med flyttningar.) Olof och Anna gifte sig alltså den 13/7 1859. Och så här ser det ut i vigselboken (Nås EI:2, inget sidnummer, AD-bild 30): (Bilderna från Arkiv Digital.)
|
|
|
|
|
|
|