|
|
Av Ninnie Sandström - Söndag den 10 november 2013 kl. 17.13
|
Fick hjälp av min granne att forska på min farfars sida på Ancestry. Min FF FM FF FF FF hette Anders Larsson och var född i Dalarna 1545 och dog i Dalarna 1628. hans fru hette Elin Larsson och var född 1539 i Bayern i Tyskland 1539 och dog 12 april 1628 i Örebro. Nu undrar jag om man kan komma någonstans i Tyskland eller om det är stopp där.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 10 november 2013 kl. 17.58
|
Elin Larsdotter ska det väl vara, förmodar jag - om det nu inte är en amerikan som har publicerat uppgifterna och kallar Elin för Larsson för att hennes man heter det? Det vore i så fall inte första gången som någon där, utan kunskap om vårt namnskick, gör så... Om uppgifterna kommer från Ancestry, så lär det väl i varje fall vara från ett släktträd som någon annan släktforskare har lagt ut där. Födelseåren kommer hur som helst inte från någon kyrkobok, och när man ser exakta födelseår på gränsen till medeltiden, så ringer larmklockan... Finns det möjligen någon källa angiven?
|
|
|
Av Ninnie Sandström - Söndag den 10 november 2013 kl. 19.19
|
|
Nej, tyvärr inte någon källa angiven, det står bara att den kommer från ett släktträd, jag vet inte om dt är mitt eller någon annans.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 10 november 2013 kl. 21.06
|
Menar du att det är grannen som som hjälpte dig som bara skriver att uppgifterna kommer från ett släktträd? I så fall får du försöka att hitta det släktträdet och se om det står någon källa där. Om det inte gör det, så får du kontakta den som har publicerat det. Det är ju det enda sättet att få veta var uppgiftera kommer ifrån. Det är ju svårt nog att hitta några upplysningar om personer på 1500-talet - och det blir ju inte lättare om du inte vet vilka Elin och hennes man Anders är. Och det vet du ju inte om du bara har namn och årtal (som du bör sätta ett stort frågetecken efter) och inte ens vet var i Dalarna de bodde...
|
|
|
Av Mats Ahlgren - Söndag den 10 november 2013 kl. 21.49
|
Vid en snabbkoll på Ancestry så finns det 16 publika träd med en Elin Larsson , som dör den 12 april 1628 (de flesta säger i Grangärde). Hittar inte någon källa i något tråd. Alla har henne född 1539, många i Tyskland Tittar jag på Elin, född 1539 och död 12 april 1628 så finns det 48 träd med bara Elin, ett tiotal med Algutsson, några med andersdotter och de 16 med Larsson, totalt 75. Hittar ingen källa, men har inte lusläst alla träd Tittar jag på Elin död 12 april 1628 så kommer det upp 466 olika träd, och förutom de 75 ovan som har 1539, som födelseår 168 träd som har 1578 som födelseår, ett tjugotal 1615 och cirka femtio andra år och resten anger inget födelseår. För de som är intresserade av denna Elin så kan man börja att titta på Grangärde C:1 (1628-1684) Bild 148 / sid 138 (AID: v130183.b148.s138, NAD: SE/ULA/12220) datum 12 april (Ändrat av kontoinnehavaren den 10 november 2013 kl. 23.01.)
|
|
|
Av Mats Ahlgren - Söndag den 10 november 2013 kl. 22.02
|
Jag ska inte räkna upp alla tokigheter, men det är frapperande många träd som anger Elin född 1578 med barn födda 1561, 1565, 1576 etc. Kanske styvmor, men knappast egna barn
|
|
|
Av Ninnie Sandström - Måndag den 11 november 2013 kl. 00.46
|
|
Och hur ska jag göra nu då? Ska jag lita på trädet som min granne fick fram från Ancestry eller ska jag inte göra det?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 11 november 2013 kl. 01.32
|
Mats visar ju att det finns femtioelva olika varianter i olika släktträd, så varför skulle en av dem vara mer trovärdig än de andra när du inte vet källan? Har den som publicerat uppgifterna hittat dem i en trovärdig originalkälla - eller fått dem av någon annan som har en egen tolkning av uppgifter som han i sin tur har fått av någon annan som kanske bara spekulerar...? Och om han har hittat dem i en trovärdig originalkälla, vilken är då den källan och har han läst och tolkat den rätt? Grundregeln är: Lita aldrig på uppgifter om du inte vet källan, eftersom du då inte kan kontrollera uppgifterna själv. Lästips: "Modern" eller "gammaldags" släktforskning? Mats hänvisar också till en kyrkoboksnotis i Grangärde (inte Örebro) där det faktiskt är en Elin (utan patronymikon) som är änka efter en Anders Larsson och begravs (inte dör) den 12 april 1628. Men hon är "vid pass 50 år gammal" (inte närmare 90) när hon dör, och det sägs inget om var hon föddes. Kanske är det dessa uppgifter som har valsat runt och blandats ihop med annat innan de hamnade i det släktträd som din granne hittade. Vem vet? Hur långt bak har du kunnat följa senare generationer i kyrkoböcker och andra riktiga källor?
|
|
|
Av Lotta Nordin - Måndag den 11 november 2013 kl. 19.11
|
Ninnie, du har skrivit om din farfars farmors farfars släkt tidigare här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/126/39480.shtml?1325820147#post7595 Dessvärre är det nog en del som inte riktigt stämmer i den antavla som du skrivit där 2010-11-16. Och stämmer inte det så är det ju stor risk att ännu äldre generationer har blivit fel. Är det den antavlan som du (eller din granne) gått vidare bakåt ifrån? Martin Andersson skrev där också en antavla med källhänvisningar angående samma personer och den stämde inte överens med din.
|
|
|
Av Ninnie Sandström - Onsdag den 13 november 2013 kl. 21.33
|
Vad gör jag nu? Innan har jag fått hjälp av 2 andra släktforskare, dels Martin Andersson och dels Göran Ekberg. Jag har nu jämfört deras efterforskningar med den jag fick av grannen från Ancestry, och där är så mycket fel i den, så fungderar på att slänga den. Men varken Göran eller Martin har med föräldrarna till Anders Olofsson, som var pappa till Samuel Andersson. Men däremot har dom med föräldrarna till Anders Olofsson fru, Brita Arvidsdotter. Så jag vet inte hur jag ska göra nu. jag kommer aldrig att få reda på min bergmanssläkte.
|
|
|
Av Ninnie Sandström - Onsdag den 13 november 2013 kl. 21.40
|
|
Den forskningen du hänvisar till i den tråden har inte jag gjort, den har jag fått antingen från Martin eller Göran.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 14 november 2013 kl. 23.01
|
Uppgifter som andra forskare har publicerat utan att ange källan kan man ju alltid använda som tips eller ledtrådar för vidare forskning, men inte mer. För att man ska kunna lita på uppgifterna, så måste de gå att kontrollera, d.v.s källan måste vara angiven. Och om man inte kan finna någon som har utfört (eller åtminstone publicerat) sådan forskning, så får man göra det själv. Något tredje sätt finns inte. Att det inte finns någon forskning publicerad är alltså inte det samma som att det inte går att finna några uppgifter. När man har kommit så långt bak som det går att komma i kyrkoböckerna, så får man använda andra källor. Mantalslängder finns till början av 1600-talet, och före det de s.k. landskapshandlingarna. Domböcker finns oftast från 1600-talet, och i en del fall från 1500-talet. Men vad exakt som finns bevarat av olika typer av handlingar varierar från ort till ort. Nu är ju domböcker är inte precis några 'uppslagsböcker'. Det är inte som en husförhörs- eller mantalslängd där man kan slå upp en viss gård och se vad det står om de som bor där. Man kan få läsa sida upp och sida ned i protokoll från ting efter ting utan att hitta de egna förfäderna - men då är det desto roligare när man äntligen får napp. Och även om man inte finner just de egna förfäderna, så får man lära sig mycket om livet i bygden på den tiden som de levde där. Det är nämligen inte bara skurkar som man finner i domböckerna, en mycket stor del handlar om civila tvister av olika slag - ofta med intressanta släktupplysningar. Så ge inte upp - sanningen kan finnas där inne i arkiven någonstans...
|
|
|
|
|
|
|