|
|
Av Johanna Lindström - Söndag den 09 november 2014 kl. 00.15
|
Nu behövs det läshjälp igen. Tycker mig se ordet krosskador i läkarens anteckningar och att personen dog på falu lasarett men i övrigt lyckas jag inte alls se vad det står.
|
|
|
Av Johanna Lindström - Söndag den 09 november 2014 kl. 00.30
|
|
Var tvungen att klippa bort orten för dödsfallet från bilden för att den skulle få plats men det var falu lasarett men som sagt i övrigt kan jag inte tyda mer än ordet krosskador. Låter lite dramatiskt så man undrar ju vad som hände.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 09 november 2014 kl. 08.04
|
Pastors anteckningar: "Olyckshändelse, kastades ur åk- donet då hästen skenade" Läkares anteckningar: "Krosskador å hufvudet" Och så dödsorsaken på latin, som jag överlåter åt någon annan att tyda... Anmärkningar (begravningsort m.m.): "Attest från lasarettspredikanten A. Vigardt d. 11 febr. 1914" Jag tror i varje fall att prästens namn är Vigardt. Skrivaren har för vana att sätta tvärstrecket i t ovanför resten av bokstaven. Men detta är kanske inte noteringens mest intressanta uppgift... (Ett tips: I stället för att minska bildstorleken i kB genom att klippa bort en bit, så kan man minska bildkvaliteten i % när bilden sparas. Testa med 5 % i taget för att se hur stor filen blir [får vara max 200 kB]. Det brukar inte bli någon märkbar skillnad i läsbarhet.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|