|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 25 januari 2022 kl. 09.56
|
Jag är inte människa till att hitta de här personerna innan de utvandrade till USA Varken i Svartnäs eller någon annanstans: Carl M Norling BIRTH Mar 1854 Svartnas, Falu kommun, Dalarnas län, Sweden DEATH 8 Aug 1937 (aged 83) Clark County, South Dakota, USA BURIAL Garden City Cemetery Garden City, Clark County, South Dakota, USA PLOT Blk B, Lot 8 MEMORIAL ID 83368128 · View Source https://www.findagrave.com/memorial/83368128/carl-m-norling Amelia Carolina Johanson Norling BIRTH Jun 1857 Svartnas, Falu kommun, Dalarnas län, Sweden DEATH 20 Dec 1942 (aged 85) Seattle, King County, Washington, USA BURIAL Garden City Cemetery Garden City, Clark County, South Dakota, USA PLOT Blk B, Lot 8 MEMORIAL ID 83368069 · View Source https://www.findagrave.com/memorial/83368069/amelia-carolina-norling Amelia Carolina Johansson kan möjligen vara syster till Amanda Johansson gift Lundberg. Jag hittar inte heller henne eller hennes man. Jag har hyfsad koll på dem i USA men det är ursprunget i Sverige jag är ute efter. Amanda Lundberg BIRTH 1876 DEATH 1962 (aged 85–86) South Dakota, USA BURIAL Garden City Cemetery Garden City, Clark County, South Dakota, USA PLOT Blk C, Lot 9 MEMORIAL ID 83621996 · View Source https://www.findagrave.com/memorial/83621996/amanda-lundberg Andrew Lundberg BIRTH 1849 DEATH 1921 (aged 71–72) South Dakota, USA BURIAL Garden City Cemetery Garden City, Clark County, South Dakota, USA PLOT Blk C, Lot 9 MEMORIAL ID 83620053 · View Source https://www.findagrave.com/memorial/83620053/andrew-lundberg Jag är tacksam för alla uppslag.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 25 januari 2022 kl. 10.48
|
"Svartnas, Falu kommun, Dalarnas län, Sweden" tyder på att det är hämtad ur ett rätt nytt register. Annars skulle det ju inte stå kommun, och Dalarnas län har det ju inte hetat så många år. Ancestry? Förmodligen är uppgifterna inte helt pålitliga... Carl och Emelia Norling, med hemort "Amerika", reser med Calypso från Göteborg till England den 15/7 1910, och ska till New York. Han är född den 15/3 1854, och hon den 1/6 1857. De har väl varit hemma och hälsat på släkten. (app.arkivdigital.se/aid/v479816.b1820.s359 - n:r 3159.) En Carolina Emelia Norling reser den 31/10 1879 med Orlando från Göteborg till Hull. Hon är 21 år och ska till Chicago. Hon kommer dock från Kristdala i Kalmar län - och det är ju en bit från Svartnäs... Men det är ju rätt namn (nästan ) och åldern stämmer ju hyfsat. (app.arkivdigital.se/aid/v479737.b3910.s775 - n:r 14254.) (Ändrat av kontoinnehavaren den 25 januari 2022 kl. 10.52.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 25 januari 2022 kl. 16.38
|
Det föds en Carl Gustaf i Svartnäs den 25/3 1854. Hans far heter visserligen Björklund, men bland faddrarna finns en Anna Norling. Carl Gustaf stämmer ju inte med Carl M - men där finns åtminstone Carl och Norling i samma födelsenotis i rätt månad. (BI:1, uppsl. 19; app.arkivdigital.se/aid/v131954.b22.s19 - n:r 5.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 25 januari 2022 kl. 21.42
|
Tack Där var en del nytt och något jag redan rotat i. Det är alltid bra friska ögon. Det gäller ett förkläde som har tillhört Amanda Johansson som eventuellt är tänkt som en gåva till Blekinge Museum. Men då måste man ju vet om det har någon proveniens som går att lita på. "Amanda Lundberg född Johansson 1874-07-17 nära Karlskrona. Jag har svårt att hitta henne i källorna. Hon skall ha emigrerat till USA då hon var 14 och blev sedan den första kvinnan att äga land i North Dakota (!) och skall även ha varit duktig på att hantera pistoler." Här verkar inte en enda siffra vara rätt. Det finns många Amanda Johansson att välja på. Den som ligger närmast till hands utvandrar från Loftahammar. Det är inte särskilt nära Karlskrona. Eller Svartnäs för den delen. Det verkar vara någon därborta som har forskat hej vilt. Ancestry är väl ett gott tips som något. Uppgiftslämnaren borta i Amerika verkar inte ha särskilt bra koll på läget.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 25 januari 2022 kl. 23.11
|
Om Loftahammar ligger i närheten av Karlskrona beror väl på hur man räknar... Även om det ligger i bortre änden av Kalmar län, räknat från Karlskrona, så är det ju ändå ett grannlän till Blekinge. Och sitter man då borta i Amerika och tittar på en svensk karta, så kan det kanske vara "i närheten" - även om det är ungefär lika mycket "i närheten" av Stockholm...
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 27 januari 2022 kl. 10.48
|
Amanda Lundberg är den Amanda som reste till Amerika från Loftahammar. Tillsammans med två ynglingar från ett par av granngårdarna. Amanda var tolv år när hon lämnade hemmet och fjorton när hon kom fram till Eden i South Dakota. Hon verkar ha varit två år äldre resten av livet. I Eden hade hon två systrar och en syster följde efter. Amanda var faderlös och styvfadern var också borta. Modern var sjuklig och detta sammantaget var nog anledningen till att Amanda reste över till Amerika. Andrew Lundberg är med största sannolikhet den Anders Lundberg som reste ut från Lungsund tillsammans med en äldre bor. Anders fick överta sin brors födelsedata och som utresesocken/födelsesocken angavs Långserud inte Lungsund. Hur passar Carl och Emelia Norling in i bilden? Varken Carl Eller Emilia tycks vara syskon till Amanda. Carolina Emelia Norling från Krisdala återvänder hem från Amerika så henne kan vi avskriva. Jag tycker vi kan lämna Carl och Emelia därhän. Det verkar inte ha någon omedelbar anknytning till förklädet. Frågan är nu om förklädet ska överlämnas till Västerviks museum eller Länsmuseet i Kalmar. Ancestry är en outsinlig källa med tokigheter att forska i.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 27 januari 2022 kl. 11.54
|
Västerviks museum är väl det naturliga valet. Loftahammar ligger liksom Västervik i Tjust. Kalmar ligger i Möre. Alltså inte ens samma landskap. Västervik hör sedan gammalt till Linköping stift. Kalmar hade tidigare ett eget stift, som sedan slogs ihop med Växjö. Och Kalmar län har t.o.m. varit delat i två landsting tidigare. Västervik och Kalmar har egentligen inte mycket mer gemensamt än att de har buntats ihop i samma län. (Ändrat av kontoinnehavaren den 27 januari 2022 kl. 12.01.)
|
|
|
|
|
|
|