|
|
Av Anna Magnusson - Söndag den 11 januari 2009 kl. 19.08
|
Hej, jag hoppas kunna få lite tips om hur jag ska kunna hitta något om Nils Hansson Norberg. Det jag vet om honom är att han ska vara född 1721 och att han 1745 gifter sig i Eskelhem med Ingeborg Margareta Simonsdotter (1720-1787) från Roalds. Mellan dessa år är det tyvärr en stor lucka. Vid vigseln har han titeln skogvaktare. På Roalds lever han sedan resten av sina dagar, såvitt jag vet. Det är förmodligen Nils som dör på Rovalds 1767. Nils får flera barn; Hans *1747, Simon Olof *1750, Greta Maria *1752 och en son till. Ingeborg Margareta var dotter till Simon Mattson (1683-1750) och Anna (*1685). Dom finns alla i det första husförhöret på Roalds. Jag har letat efter Nils i Samzelius, men inte hittat honom. Frågan är kanske hur mycket vikt man ska fästa vid skogvaktartiteln, efter flytten till Roalds försvinner namnet Norberg och Nils tycks bli en vanlig bonde. Var levde och verkade dessa skogvaktare? Jag har överhuvudtaget inte hittat något om gotländska skogvaktare vid den här tiden, så alla tips vore välkomna. Mvh // Anna
|
|
|
|
|
|
|