|
|
Av Mari-Ann Nyman - Lördag den 13 november 2010 kl. 15.26
|
Hej! Nu har jag en svårläst dopnotis igen! Rone C:1, Övrigt, 1675-1771 GID 2559.3.48600. Första på vänster sida, född 9 maj. Tacksam för hjälp /Mari-Ann Nyman
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 13 november 2010 kl. 15.33
|
|
Har själv Arkiv Digital och de har inga gotländska församlingar ännu så någon får lägga ut en bild om jag skall försöka tolka texten.
|
|
|
Av Lotta Nordin - Lördag den 13 november 2010 kl. 15.40
|
Här kommer bilden :
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 13 november 2010 kl. 16.33
|
Den 9 maj föddes å Domerarfve hemman och d 12 ejusdem döptes Lars Pehrsson och Catharina Olofsdotters i Domerarfve son Pehr. Faddrar: Pehr Olasson i Autsarfve (?), Pehr Danielsson, Stale, Thomas Mårtensson, Burge, Elisabet Hansdotter (?), Tomte, Brita Olofsdotter, Lillegårds, Pernilla Olofsdotter, Autsarfve (?) Som vanligt har jag svårt med orter på geografiska områden där jag inte är känd. Så om någon annan har någon bättre lösning så får de gärna ge sig till känna.
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 13 november 2010 kl. 18.14
|
Hej Jag kan meddela att bilden är lika dålig på mikrokortet Ingen skugga över din tolkning Håkan, men du har lite väl många kommatecken säger en som är hemma på ön: D 9 maj föddes å Domerarfve hemman och d 12 ejusdem döptes Lars Pehrsson och Catharina Olofsdotter Domerarfves son Pehr. Faddrar: Pehr Classon Autsarfve, Pehr Danielsson Stale, Thomas Mårtensson Burge, Elisabet Hansdotter Tomte, Brita Olofsdotter Lillegårds, Pernilla Olofsdotter Autsarfve. Gårdsnamnet ingick så att säga i det egna namnet. Ganska praktiskt. Alltid lär man sig något nytt. Christian
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 13 november 2010 kl. 18.39
|
Jodå. Lite för många kommatecken hade jag nog jämfört med källan. Det medger jag. Vi verkar också vara i stort sett ense om tolkningen sånär på ett ställe. Du skrev "Classon" på ett ställe där jag skrev "Olasson". Satt och vägde emellan dessa två namn. Därmed inte sagt att du hr fel. (Ändrat av kontoinnehavaren den 13 november 2010 kl. 18.46.)
|
|
|
Av Lotta Nordin - Lördag den 13 november 2010 kl. 20.10
|
|
Det står Classon, jämför med O i Olofsdotter som finns på flera ställen.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 13 november 2010 kl. 21.30
|
|
I detta läge lutar jag också åt Classon. Så jag får ändra min tolkning av texten till detta.
|
|
|
|
|
|
|