Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Gotland   >   Vamlingbo   >  
Lars Johansson, f. 1823-10-18
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8926) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Tisdag den 15 mars 2011 kl. 15.14
Nu har tydligen husbon´n varit ute och slarvat!!

Genline F.F.
Vamlingbo AI:7, Husförhör, 1862-1871, sid 167
Rad 1 Lars Johansson
Vad står det i Fräjd-kolumnen: "Af Pig. Helena .............. beskylls .....vara far t. hennes oäkta barn".
Kan jag få en komplettering?

Kan jag sedan hitta någonstans om han erkände eller inte?

Hälsningar
Mari-Ann Nyman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8927) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Cumner - Tisdag den 15 mars 2011 kl. 17.57
Hej Mari-Ann!

Jag tolkar det som:

"Af Pig. Helena Nordin (116 Nr 15) beskyld f. a. vara far t. hes oäkta barn."

Källa: Vamlingbo kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ViLA/23083/A I/7 (1862-1871)

Barnet är ett dödfödt gossebarn, fött d 20/4 1861. När jag följer Helena på hennes flyttar under de år boken omspänner står det "mindre vetande" på hennes rad.

Helena Nordin dog ogift 1918 enligt Sveriges dödbok 1901-2009.

18250920
Nordin, Helena
Socknen
Död 29/11 1918.
Kyrkobokförd i Vamlingbo (Gotlands län, Gotland).
Född 20/9 1825 i Vamlingbo (Gotlands län, Gotland).
Ogift kvinna.
Anm: Kvinna
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010: Hoburg, Gotlands kn (Gotlands län, Gotland)
Födelseförsamling i källan: Vamlingbo (Gotlands län)
Källor: DB, FS

Mvh, Eva
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8928) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Tisdag den 15 mars 2011 kl. 19.56
Tack Eva,
Vad menas med siffrorna inom parentesen (116 Nr 15)? Jag har letat på sidan 116, men hittar henne inte där.

Tack även för uppföljningen av Helena Nordin. Man vet ju inte om det var sant att Lars var far, han kanske var helt oskyldig.
/Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8930) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Cumner - Tisdag den 15 mars 2011 kl. 21.31
Jag trodde också först att hon skulle finnas på sidan 116, men hittade inte heller något där. I barnets födelsenotis står sidan hon bor på då, sid 107, Gervalds. Jag ser inga gårdsnummer i hfl, men kanske nr 15 ska vara Gervalds?

I och med att barnet var dödfött är det nog inte troligt att det finns något sätt att bevisa om han var "skyldig" eller ej, något uppfostringsbidrag behövde ju inte betalas ut.

Mvh, Eva
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8933) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Onsdag den 16 mars 2011 kl. 10.31
Tack än en gång, Eva
/Mari-Ann
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)