|
|
Av Siv Laine - Söndag den 03 april 2011 kl. 15.51
|
Mig blir ni aldrig av med! Nu har jag en fråga som inte rör mig utan en nära släkting som saknar såväl dator som datorkunskap, men i övrigt är en prima person! Hon föddes i Arbrå 1926 med en "okänd" fader. Fast för folket i bygden var han nog inte så okänd...- en avskedad polis eller kanske någon stationskarl vid namn Lilja, i varje fall "en som hade blanka knappar på kläderna" som det sas. Han lär enligt rykten haft så mycket fuffens för sig att han blev fråntagen sitt arbete, och lär f övr ha slutat som inhysing på ett ålderdomshem eller liknande... Jag har letat och letat så det anar ni bara inte. Efternamnet Lilja är ju inte särskilt vanligt förekommande; den enda jag faktiskt hittat är i ett utdrag ur församlingsbok för Arbrå 1930,(AII:SCB) på sista bladet som är en förteckning över "obefintliga", där det står Lars Jansson Lilja f. poliskonstapel, född 1880 i "förs" vilket jag antar betyder denna, dvs just Arbrå församling. Denne karl lär också ha varit gammal när han blev far 1926. Så det kan ju stämma. Jag har lusläst husförhörslängder för Arbrå 1880 och födelseböcker men inget hittat på honom, eller någon annan ur hans familj heller. Jag har också försökt läsa inflyttningslängder men inte hittat något där heller, så nu vet jag faktiskt inte vad jag ska göra mera. Jag funderade ett tag på om man kan få några upplysningar om f d poliser, i likhet med soldater, men det är nog tveksamt om såna upplysningar lämnas ut över huvud taget, även om det var längesedan. Jo jag har också hittat en Maria Lilja, stationsmästaränka född 1871 i Skog, i Församlingsbok för Arbrå 1930 (AII:SCB) Skulle kunna vara en syster? Jag har dock inte hittat nåt i Skog 1871... Kan man hoppas på lite hjälp???
|
|
|
Av Lotta Nordin - Söndag den 03 april 2011 kl. 16.45
|
Hej Siv, inte vill någon här bli av med dig! Den Lars Lilja som du funnit i 1930 års folkräkning är född 1880-12-01 i Arbrå, son till bonden Jon Danielsson och hans hustru Anna Olsdotter på Backa nr 4. Han heter alltså Jonsson Lilja, inte Jansson. Födelseboken Arbrå C:5 sidan 71 och husförhörslängden AI:21a sidan 192. Enligt Sveriges dödbok 5 dog Lars Jansson Lilja 1950-06-12 i Arbrå och var då ogift. Enligt hfl AIIa:3a sidan 223 flyttar Lars till S:t Johannes i Stockholm 1907-03-06, kommer tillbaka därifrån 1908-09-15. Han får flyttbetyg till Gustav Vasa i Sthlm 1909-05-24 och lämnar tillbaka det 1909-06-27. 1910-04-20 flyttar han till något som ser ut som Hudiksvall, men det kan vara vad som helst så "kluddigt" som det är skrivet. I AIIa:5a finns Lars på sidan 220 i Hänsätter, inflyttad från Hudiksvall 1921-05-19. Han står som "f. poliskonst., flottningsskrif." Där står också: "1925-11-21(el. 27) erkänt faderskapet till Marta Katrina Erikssons barn f. 2/11 -25". I flyttningskolumnen står "okänd 26, 27, 28, Gnarp?, Obef.B. -28", han förs alltså över till obefintlighetsboken 1928. Hans mor Anna Olsdotter/Danielsson f. 1839-05-07 i Arbrå dör 1923-12-17, enl. samma hfl och sida. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Siv Laine - Söndag den 03 april 2011 kl. 18.57
|
Åh tusen tack! Jag häpnar! Du är makalös... Här sitter jag och blåletar husförhörslängder i Skog! Jag ska genast ta itu med dessa du letat upp! Jag förstår att han hade en smula dåligt rykte när han erkänt faderskap till en som är född 2/11 1925 också! Det är nämligen vad som glunkades om i Arbrå bland "gammelfolket" där, att han hade ytterligare ett oäkta barn som var född alldeles inpå! (Åtminstone året före.)Däremot verkar det ju inte som om han hade någon "egen" familj? Väldigt mycket tack! Siv
|
|
|
Av Lotta Nordin - Söndag den 03 april 2011 kl. 19.09
|
Det var nog inte bara dom blanka knapparna som drog... Jo, jag ser hur "makalös" jag är när jag läser mitt eget inlägg... På en rad skriver jag att han hette "Jonsson Lilja, inte Jansson", och ett par rader längre ner skriver jag att han hette "Jansson Lilja"! Inte bra, inte! Han hette alltså, för att förtydliga det ännu mer, Jonsson Lilja.
|
|
|
Av Siv Laine - Söndag den 03 april 2011 kl. 19.25
|
Jaså, hihi det tänkte jag inte på! (Att du skrivit Jansson ett par rader längre ner alltså) Nu förstår jag varför jag inte hittade något på födde i Genline! Det FINNS inte något C:5 där! Men jag kom på att titta efter i SVAR nyss, som jag har kvar ett abonnemang på ett par veckor till - och där fanns det! Annars kan det saknas mycket där också... Kan du förstå varifrån det där namnet Lilja kommer? Fadern står ju inte som någon Lilja (låter som ett soldatnamn). men det kanske ger sig när jag får se husförhörslängderna!
|
|
|
Av Lotta Nordin - Söndag den 03 april 2011 kl. 20.04
|
Han kanske ville ha ett "eget" namn, och tyckte att hans mors "flicknamn" var lite väl utmanande...hennes far var soldaten Olof Snygg. Första gången han kallas Lilja i hfl är i AIIa:1a, 1895-1900, sidan 206. Då bor han fortfarande kvar hos sin mor. Möjligen tog han det när hans styvsyskon flyttade hemifrån 1897. Det ser ut som om både Jonsson och Lilja är ditskrivet med "annan" stil.
|
|
|
Av Siv Laine - Måndag den 04 april 2011 kl. 16.26
|
Hihihi...nu var du rolig igen! Ja det kan vara riktigt kul med släktforskning, ifall man har det rätta "sinnelaget" som madam Flod sa...eller var det han med Höganäskruset? Det kan ju vara sorgligt ibland också. LITE sorgligt är det att man inte hittar vissa längder i Genline! I varje fall irrterande. Jag saknar AIIa:5a till exempel. Finns varken i SVAR eller Genline. Nästa gång jag beställer ett abonnemang måste det bli AD. Var har du hittat Sveriges dödbok, förresten? Är det något man får abonnera på eller finns det hos nån institution??
|
|
|
Av Siv Laine - Tisdag den 05 april 2011 kl. 15.52
|
Ja, jag har inte kommit så värst långt, men redan stött på mera problem...Jag tar det från början: Först tittade jag på församlingsboken 1906-1910 Arbrå AIIa:3a (den finns i Genline)..och såg också att Lars Jonsson Lilja flyttat på sig fram och tillbaka, och 1910 flyttade han mycket riktigt till Hudiksvall. Jag kollade detta genom Inflyttning till Hudiksvall detta år. Där står Lars Jonsson Lilja, bokstav jag ej kan tyda, poliskonstapel f 1880 i Arbrå.så står det tror jag "ej gift". (Enl. församlingsbok 1895-1900 Arbrå, så bor han ju ganska länge ensam kvar med sin mamma. Där ser man ju också som du mycket riktigt påpekar, första gången namnet Lilja.) Sen fick jag tag i ett par husförhör som ytterligare bekräftar hela familjen.Jag har börjat leta lite på hans mor, Anna Olsdotter och funnit att hon var född 1839-05-07 (Arbrå C:3) av fadern Soldaten Olof Snygg och hustru Anna Larsdotter i Hänsätter. Även Döde SCB 1923, död 1923-12-17 Hemmansägareenkan Anna Danielsson född Olsdotter i Hänsätter 1 född 1839-05-07.Ett par husförhör med soldaten och frun samt bl a dottern Anna född 1839 har jag också hittat i Arbrå AI:12 och AI:13A. Det är modern Anna som är problemet! Alltså soldat Snyggs hustru! Hon föddes 1816-07-19. Enl. Födde, Dop Arbrå C:3 står det: Anna, Oäkta. Pigan Maria Persdotter Östberg i Hensetter. Fadern uppgifves vara dräng Lars Olsson ibidem (samma adress). Längre ner står "Maria kyrktagen för Lars Olssons trolofvade Brud d 25 aug. 1816". Jag tittade igenom alla vigde i Arbrå 1816 och även 1817 men ingenting. Likaså husförhör AI:8A 1817-1824. Inget. Utflyttade 1816-1817. Nix. Visserligen kanske jag ser för dåligt eller kan tyda skriften för illa eller... men det är ju i alla fall betydligt lättare att tyda denna skrift än när man kommer längre bort i tiden. Vad gör man nu då???
|
|
|
Av Siv Laine - Tisdag den 05 april 2011 kl. 16.52
|
|
Även soldaten Olof Snygg visar sig vara en svårfångad person. Först kunde jag knappt utläsa vad som står betr hans födelsedatum i husförhörslängderna p g av att prästen skrivit så konstigt. Det såg ut som 1885 men det var ju omöjligt så jag trodde det kanske skulle vara 1785 vilket inte heller verkade rimligt. Så jag kollade i SVAR Generalmönsterrullor för Arbrå 1843 och där fanns han ju, men där står ju inte några födelsedatum konstigt nog. Däremot stod det hans ålder 38, och eftersom det var 1843 det gällde så måste det bli födelseår 1805, tycker man. Men jag hittar inte honom i födde på det året. Tjänsteår var 12 så han måste ha blivit soldat 1831. Hemvist i generalmönsterrullan stod Änga 2 och Backa 12 (såg det ut som, det sista).
|
|
|
Av Lotta Nordin - Tisdag den 05 april 2011 kl. 19.12
|
Hej Siv, Sveriges dödbok 5 är en DVD som är utgiven av Sveriges släktforskarförbund. Genline har SCB:s avskrifter av födelse-, vigde- och dödböcker från 1860 till 1937(?), men inte originalböckerna. När det gäller Annas mamma, Maria Persdotter Östman och hennes trolovade Lars Olsson Löf, så visst gifter dom sig. Men så bråttom var det ju inte eftersom dom var trolovade. Och nu ska jag vara lite "elak"... Följ Maria, Lars och Anna (OBS! Viktigt! Alla tre!) i hfl från det dottern föds och framåt, så hittar du säkert uppgifterna. Deras flyttningar anges med sidnummer... Mvh// Lotta
|
|
|
Av Lotta Nordin - Tisdag den 05 april 2011 kl. 19.46
|
När det gäller Olof Snygg så har han samma födelsedatum i alla hfl jag tittat i, och han finns på det datumet i födelseboken också. Glöm inte vad jag har sagt/skrivet! Följ personerna i alla hfl där dom förekommer, det brukar löna sig om man har problem med att läsa i en hfl. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Siv Laine - Tisdag den 05 april 2011 kl. 22.08
|
Åh, Tack Lotta! Det ska jag göra! Många hälsningar Siv
|
|
|
Av Siv Laine - Tisdag den 05 april 2011 kl. 22.43
|
Jag har börjat med att kolla omigen på vigseldatum för Maria Persdotter och Lars Olsson, och det ända fram till 1829... Men redan när jag tittade förut, så såg jag något på 1817-11-02 men trodde inte det var rätt personer. Om kvinnan står det att hon heter Brita, och båda bor i Iste. Drängen kan förstås ha blivit bevärings soldat, som det står. Står det verkligen Löf? Jag tycker det ser ut som Liuf eller nåt sådant. Sivan
|
|
|
Av Lotta Nordin - Tisdag den 05 april 2011 kl. 23.46
|
Vänta med vigselboken tills du följt dom i hfl! Eftersom Anna föddes 1816 så får du börja med AI:7a (1807-1817). Båda två, Lars och Maria(med Anna), finns i Hensätter (som det stod i födelseboken 1816) och på sidan 68. Därifrån flyttar dom till två olika sidor i samma hfl. I nästa hfl, AI:8a, får du leta upp dom på respektive ställe igen och följa deras vidare flytt. En sak i taget...
|
|
|
Av Siv Laine - Onsdag den 06 april 2011 kl. 10.28
|
Ja det här bekräftar ju vad jag trodde - att dom som gifte sig 1817-11-02 inte är rätt personer. Där står ju också att de båda levde i Iste. Fel namn också. I husförhörslängderna från Iste där dom finns i fortsättningen står dessutom helt andra födelseår för de här båda. Ingen Anna finns heller med där. Men eftersom jag letat igenom alla Vigde ända tills 1829 - har jag förmodligen missat något ändå? Hade du inte talat om var nånstans man kunde hitta de "riktiga" personerna i husförhörslängderna så hade jag aldrig sett detta. Överstrukna och kladdigt skrivna namn har jag svårt för! Tack för upplysningen!
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 06 april 2011 kl. 11.07
|
|
Ett litet tips, när du nu har deras födelseår, är att leta på årtalen, det är lättare - och går fortare - än att leta igenom överstrukna namn.
|
|
|
Av Siv Laine - Onsdag den 06 april 2011 kl. 12.35
|
Jo det brukar jag faktiskt göra, men ibland har jag svårt att lita på namn som är överstrukna, i synnerhet om man tycker det står något annat än det förväntade! Nu har jag i alla fall fått fram husförhörslängder, t ex en intressant 1817-1824 Arbrå AI:8A sid 109 Backa husfolk, där det framgår att Maria och dottern bor hos Marias föräldrar. Per Östberg f 1757 och död 1823-05-11, hustrun Anna Larsdotter f 1755. Där står också att Maria är gift med soldaten Lars Krig. Stackarn fick väl överta ett ställe där det bott en soldat med det namnet? Sedan kom jag till ett husförhör pa avdelningen Soldater AI:8B No 64 Lars Krig född 1795 och gift 1818 eller 1819? Det står någonting under som jag skulle vilja ha hjälp med att tyda. Kan det vara någon upplysning om var de gift sig? Här står i alla fall både Maria och dottern Anna med. (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 april 2011 kl. 12.41.)
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 06 april 2011 kl. 12.53
|
I AI:8b sid. 312 står att Lars Krig kom från sidan 95, och i AI:8a sid. 95 finns Lars Olsson Löf el. Krig, "Sold. 1818", flyttar till sid 312. På sidan 312 står också att familjen flyttar till "No.148 el. fol. 316 1820", och det står också vid Lars "Gift 1818. Föräldr. fol. 91". Familjen finns på sidan 316 i samma hfl, och Lars föräldrar finns på sid. 91 i AI:8a. Lars Olsson Löf blev alltså soldat 1818 med namnet Krig på rote nummer 148, och samma år gifte dom sig. Så nu kan du titta i vigselboken 1818, och då hittar du dom säkert där.
|
|
|
Av Siv Laine - Onsdag den 06 april 2011 kl. 15.08
|
Tyvärr - vigselboken har jag redan tittat i och nu när jag blåletar ännu en gång så kan jag inte med min vildaste famntasi få några namn att passa med Lars Olsson och Maria Persdotter! Varken på 1817 - 18 eller 19. Det var därför jag undrade vad som stod under vigseldatumet i husförhöret AI:8B sid 312. Om det möjligen kunde vara platsen där dom vigdes.
|
|
|
Av Siv Laine - Onsdag den 06 april 2011 kl. 15.29
|
|
Fast egentligen spelar det väl ingen större roll heller - det står ju i varenda husförhör härefter, att dom är gifta så det behöver man väl inte tvivla på!
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 06 april 2011 kl. 15.46
|
Dom finns i vigselboken Arbrå E:1 sidan 41 (vänstra sidan, längst ner) som nummer 12 1818. Lysningsdatum 4/10, 11/10, 18/10 och vigseldatum 25/10. "Soldaten vid Kongl. Helsin- ge Regemente Andra Majorens Compagnie Lars Krig och pigan Ma- ria Pers Dr från Backa".
|
|
|
Av Siv Laine - Lördag den 09 april 2011 kl. 16.33
|
Tack ska du ha - det hade jag aldrig gissat, jag vet inte om du har Genline mera, men jag kan tala om att just därnere och på den sidan så är det en stor svart plump på den plats där detta ska stå! Även om man försöker förbättra bilden så är vissa delar helt oläsliga ändå. Det blir nog AD nästa gång... Orsaken till att jag inte svarat och tackat för upplysningen är att vi haft fel både på våra telefoner och bredbandsanslutningar här på en bit av landsbygden där jag bor, i flera dagar. Jag har då inte heller kunnat släktforska på ett tag, utan fått ägna mig åt annat. Vilket föralldel nog också behövdes!
|
|
|
Av Lotta Nordin - Lördag den 09 april 2011 kl. 18.51
|
Inte behöver du förklara varför du inte skrivit tidigare! Men det låter inte kul med telefonproblem. Och att inte kunna släktforska på flera dagar!? Ujuj, det hade jag inte klarat av...även om jag också borde ägna mig åt annat ibland... Jag har inte Genline numera, bara AD.
|
|
|
Av Siv Laine - Söndag den 10 april 2011 kl. 13.58
|
Ja nu fungerar både dator och telefon igen, man får hålla tummarna! Jag har försökt få reda på vem Lars Liljas andra (eller första ska man kanske säga) utomäktenskapliga barn var, som föddes den 2/11 1925 av Marta Katrina Eriksson. Jag har tittat igenom SCB 1925 födde 100021.84 och SCB 1925 födde 100021.85 båda över hela Gävleborg, utan att hitta någon som passar. Har du några tips på vad jag ska göra? Siv
|
|
|
Av Siv Laine - Måndag den 11 april 2011 kl. 15.42
|
Hej igen! Nu har jag hittat något som jag gärna skulle vilja ha lite läshjälp med. Arbrå husförhör 1807-1817 AI:17A sid 34. Där har vi soldaten Olof Snygg (f 1805-04-12) med familj. Om fadern står så här: Olof Olsson f 1773 och saker både före och efter som jag inte kan läsa. Men det jag kan läsa är en sak som står efter namnet: "Ihjelskjuten 1816-10-22(?)". Efter hustruns namn står det också något oläsligt, bland annat "Gefle" och någonting..
|
|
|
|
|
|
|