|
|
Av Jonas Gidlund - Fredag den 10 maj 2013 kl. 19.02
|
Jag söker Augusta Christina Carlsdotter född 7 mars 1878 (kan vara 3 juli). Hon emigrerade till USA (anlände troligen 10 sep 1894 i New York från Göteborg) men vart kom hon från? Enligt en gammal bibel står det att hon troligen heter Augusta Kristina Karlsdotter Toftnas. Bibeln gavs till henne på hennes konfirmationsdag den 24 april 1892 i Bollnäs kyrka. Hon skall ha fått den av sin farmor/mormor Eva Kristine Johansdotter. När jag söker i Bollnäs konfirmationsbok hittar jag dock inte henne. Jag hittar dock en Augusta Kristina Karlsdotter från Toftnäs i Bolmsö C:4 sid 131. Kan detta vara samma person? I USA gifte hon sig med Johan Adolf Westerlund från Leringen, Torp, Västernorrland och de fick 14 barn. De levde i Germantown i Minnesota fram till Augustas död 1924. (Ändrat av kontoinnehavaren den 10 maj 2013 kl. 19.18.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 12 maj 2013 kl. 12.05
|
Har du följt Bolmsö-Augusta framåt i husförhörslängderna för att se vad det blev av henne? Det kan rekommenderas... (Jag missade först din viktiga ändring i inlägget - tillägget att du hittat en tänkbar kandidat i Bolmsö - eftersom jag läste epostversionen av inlägget. Om man ska lägga till nya uppgifter, så är det bättre att göra det i ett nytt inlägg.)
|
|
|
Av Jonas Gidlund - Söndag den 12 maj 2013 kl. 12.58
|
Jag följer henne bakåt och framåt och uppgifterna stämmer. Hon åkte till Amerika 1894 och enligt uppgifter från USA skall hon kommit dit 1894. Vidare så finner jag i dopboken att en av hennes gudmödrar var Eva Kristin Johansdotter. Jag angav att det skulle vara farmor/mormor men det visade sig att det i bibeln står gudmor. Så uppgifterna verkar stämma. Tack för hjälpen
|
|
|
|
|
|
|