Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Hälsingland   >   Ljusdal   >  
Peter Frankenberg, rustmästare och gästgivare
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15469) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lars-Erik Jonsson - Söndag den 28 december 2014 kl. 20.24
Jag försöker finna de militära uppgifter kring Peter Frankenberg och hans fader Johan som beskrivs i dessa anteckningar från begravningsboken Ljusdal F:1 (1739-1791) Bild 30 / sid 51 (AID: v136017.b30.s51, NAD: SE/HLA/1010113), nr 23. Har tolkat att Peter är född i Färnebo socken i gestrikland (Österfärnebo). Jag kan inte spåra dessa uppgifter i generalmönsterrullorna. Kan inte heller finna uppgifter i soldatregistret. Behöver tips från mer vana forskare om hur jag ska gå vidare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15471) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 29 december 2014 kl. 13.30
Hej Lars-Erik,
jag är inte heller någon expert på att leta i militära rullor, men ibland lyckas jag hitta lite. :)

Järvsö kompani ingår i Hälsinge regemente. Väljer man Järvsö i AD så finns en länk där till generalmönsterrullor och Hälsinge regemente.
När man får upp rätt regemente så gäller det att bläddra och bläddra...tills man kommer fram till Järvsö kompani.
Eftersom Peter Frankenberg enligt dödboken blev rustmästare där 1720 så är det relativt(nåja :)) lätt att hitta honom.

I Generalmönsterrullor - Hälsinge regemente 675 (1720-1720) Bild 1540 (AID: v374494.b1540, NAD: SE/KrA/0023) står att han blev "hitarrangerad" från Delsbo kompani 1720-06-22 där han tydligen stått som volontär.
I rullan för samma kompani och regemente 1721 finns han här: Generalmönsterrullor - Hälsinge regemente 676 (1721-1721) Bild 1560 (AID: v374495.b1560, NAD: SE/KrA/0023).

Jag vet inte om rustmästare finns med i soldatregistret, men det är å andra sidan inte komplett heller.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15472) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 29 december 2014 kl. 17.55
I Krigsarkivet finns ämnessamlingen Krigshandlingar - Stora nordiska kriget.

Där finns serierna 14 A-B Krigsfångar, där det finns en hel del om svenska fångar i Ryssland efter Poltava. (Du behöver ett abonnemang hos SVAR för att kunna se bilderna.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15478) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lars-Erik Jonsson - Tisdag den 30 december 2014 kl. 14.21
Tack Lotta och Jörgen. Med hjälp av er så förstår jag uppläggen bättre i mönsterrullorna. Jag ska söka i Krigsarkivet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15479) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 30 december 2014 kl. 16.03
Jag kan tillägga att i generalmönster- och andra regementsrullor står alltid staben, alltså regementsofficerarna, först i rullan, med chefen allra först och sedan nedåt i rang.

Därefter kommer kompani för kompani (inte alltid i rätt ordning, det beror på hur rullan har bundits in). Och inom varje kompani kommer kompaniofficerarna först och därefter de meniga i nummerordning.

Man kan också se vilka gårdar som är indelta som boställe åt respektive officer, och kan på det sättet försöka att hitta dem i husförhörs- och mantalslängder. Men det var inte alltid som de bodde på de officiella boställena; om de ägde egna gårdar, så kunde de bo där (det gällde naturligtvis speciellt adliga, med egna gods).

(Ändrat av kontoinnehavaren den 30 december 2014 kl. 16.05.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)