|
Av Sten Magnusson - Lördag den 14 augusti 2010 kl. 20.07
|
Hej på er alla med anknytning till Johan Gabrielsson och hans hustru Anna Stina Söderström. Jag har tidigare ställt denna fråga på Anbytarforum, men har inte fått svar där. Är lite nyfiken på om det finns någon mer som har koppling till dessa personer och i så fall även Anna Stina Söderströms härkomst. Detta är min mormors mormors far resp. mor. Återkommer med mer information senare. Här ett par källor från Johans födelsetid. Hammerdal A I:11B 1883-1893 sid 499 Hammerdal C:2 1780-1834 sid 134 Johan Gabrielssons far Gabriel Johansson föddes 1760-03-12 i Vallen, Ramsele, Ångermanland. Likaså hans farfar Johan Gabrielsson f. 1718 i Vallen, Ramsele. Farmodern hette Brita Persdotter f. 1719 i Sel, Ramsele. Angående Anna Stina Söderström. Hon föddes enligt uppgift på Allmänna Barnhuset i Stockholm och kom till Sikås i Hammerdal 25 sept 1814 med två syskon. Se nedanstående text. Se även en länk till ett inlägg jag gjorde i Anbytarforum » Landskap » Jämtland » Socknar » Hammerdal » Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2009. http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/214075.html?1233525394 Johan Gabrielssons farföräldrar nämns även i Allan Edvalls antavla på detta forum. http://aforum.genealogi.se/discus/messages/83331/220751.html?1109242303 Till Hammerdal kom Johan Gabrielssons far resp. farföräldrar 1767 om jag inte minns fel och bodde större delen av tiden i Fyrås. Senare generationer bosatte sig även i Solberg. Mvh/Sten Magnusson Sten Magnusson Postat måndagen 02 november 2009 - 06:35 -------------------------------------------------------------------------------- Ett tillägg om Anna Stina Söderström. Då hennes son Gabriel föds utom äktenskap 1844-06-20 anges Anna Stina som försvarslös. Förklaring på nedanstående länk: http://runeberg.org/nfae/0372.html Döpt 23 juni 1844 i Hammerdal (Z), Strömsund (Hammerdal C:3 1835-1870 sid 44). "Modr försvarslösa pig. Anna Stina Söderström i Fyrås" Dopvittnen var Lieutnant P. G. Palmcrantz, Bond Pål Anderss. i Ede, Jöns ibdm, dr. Per Larss. ibdm, Jon Carlsson i Sikås, Hustr. Fru Lieutnantskan S. Palmcrantz, Hustr. Gunila Svensdr i Ede, Demois. S. Plantin Nilsdr i Ede (texten svag, framför allt på denna rad) Mvh/Sten Magnusson
|
|
|
Av Sten Magnusson - Lördag den 22 januari 2011 kl. 12.44
|
En fråga med anledning av en annan fråga som ställts av en person 1/11-2009 i Anbytarforum och som jag lägger här ifall det är någon läsare som intresserar sig för de här två personerna. Sten Magnusson (Viking) Föreningsmedlem Postat måndagen 15 mars 2010 - 06:03 -------------------------------------------------------------------------------- Är det någon mer som är intresserade av Almers fråga från 1 november 2009 angående Johan Gabrielsson och Anna Stina Söderström? Vore tacksam om ni i så fall kunde ge den informationen här så att alla med anknytning till dessa kan få se det. (OBS! Ordvalet i sista meningen syftade på utebliven reaktion från frågeställaren som av en annan som svarade inte lade svaret i AF utan via e-post direkt till frågeställaren). Mvh/Sten Magnusson
|
|
|
|
|