|
|
Av Jimmy Magnusson - Lördag den 12 oktober 2013 kl. 09.07
|
|
Någon som vet var Vret låg någonstans? Var det ett kvarter i Sundsvall eller låg det en en bit utanför. Har inte lyckats hitta Vret i våra moderna interaktiva kartor såsom t.ex. hitta.se alt. eniro.se. Har en släkting Johan Nilsson-Englund född: 1855 som flyttade dit från Västra Ämtervik, Värmland.
|
|
|
Av Lotta Nordin - Lördag den 12 oktober 2013 kl. 13.00
|
Jimmy, skulle du vilja vara snäll att lämna en källhänvisning till var du har hittat att han flyttade till detta Vret och när?
|
|
|
Av Jimmy Magnusson - Tisdag den 15 oktober 2013 kl. 13.09
|
Min fråga handlar om var Vret låg någonstans. En geografisk fråga.
|
|
|
Av Lotta Nordin - Tisdag den 15 oktober 2013 kl. 13.36
|
Ja, det förstår jag mycket väl. Men du måste ha hittat det någonstans eftersom du undrar var det ligger. Och det var därför jag frågade var du har hittat det och när han flyttade dit. Särskilt intressant är det ju på grund av att han inte flyttade till något Vret från Västra Ämtervik...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 15 oktober 2013 kl. 13.41
|
Ja, det framgår av ditt första inlägg vad det är som du vill veta, Jimmy... Men varför vill du inte tala om var du har sett detta "Vret"? Det är alltid lättare att svara på en fråga om man kan se med egna ögon vad det står. Kanske kan det finnas ledtrådar i texten där, kanske står det något annat som bara ser ut som "Vret" p.g.a. slarviga kråkfötter. (Det finns en orsak till det "OBS 2" med röda bokstäver som står ovanför rutan där man skriver inläggen - det är inte bara ett byråkratiskt påfund...) Hur vet du f.ö. att det ska ligga i Sundsvall?
|
|
|
Av Hans Engqvist - Fredag den 03 januari 2014 kl. 14.34
|
|
Vret är ungefär beteckningen på tomt (ursprungligen åkermark) vad gäller Sundsvall (vet inte hur det är på andra platser i Sverige). Det finns t.ex. Nackstavretarna, Södermalmsvretarna. Varje vret hade sin specifika nummer.
|
|
|
|
|
|
|