Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Norrbotten   >   Råneå   >  
Gustaf Anton Fjellström / Anna Maria Åström omkring 1840
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12088) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan Danielsson - Lördag den 16 juni 2012 kl. 13.22
Hej!
Jag söker en del oklarheter om min morfars morfar och hans familj. F d sergeanten Gustaf* Anton Fjellström/Fjällström 1798-1866, hustrun Anna Maria* Åström (Zachrisdotter) 1789-?, barnen Per Anton, Carl Zacharias, Maria Gustafva, Daniel Gustaf och Ulrika Johanna bodde 1835-1837 i Böhle bland soldater och inhyses folk (Råneå AIa:7a pag 209). Den 11 maj 1837 tar de ut flyttningsattest för att flytta till Luleå (Råneå B:1). Nästa "livstecken" är att GF och 4 barn 1841 flyttar in i Luleå domkyrkoförsamling (BI:1 SVAR C0034847_00031) från Råneå. I husförhörslängden finns de på fol 235 i AI:7 och där finns en anteckning om att GF skulle ha blivit änkling 1837. Jag kan inte hitta något i dödböckerna som styrker detta vare sig i Råneå eller någon av Luleå-församlingarna. Det finns en del luckor även bland barnen men det jag är mest nyfiken på är: Vad hände min morfars mormor 1837? Troligen i Råneå, men jag har även sökt bland hennes syskon utan att hitta någon ledtråd. Och var uppehöll sig familjen 1837-1841?
Följande är saxat ur Generalmönsterrullan 1836-1840: "Genom sergeant Fjellströms transport till Råneå Compagnie (har platsen blivit
vakant)"Livkompaniet/Generalmönsterrullan 1836, Antnäs rote/. Kan inte återfinnas i Råneå kompani.
Jag vore mycket tacksam för ledtrådar till hur jag kan gå vidare.
Mvh Jan Danielsson, Kosta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12097) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 16 juni 2012 kl. 19.54
I Råneå finns de också i AIa:8a, uppslag 285. Den längden ska enligt arkivförteckningen omfatta åren 1838-1848, men den börjar uppenbarligen tidigare, eftersom familjen finns här med en flyttnotering från 1837: "Attest till Luleå 1837 11/5"

Och i Luleå finns de först i AI:6, uppslag 174. Där står det - visserligen på barnens rader, men det måste ju rimligen gälla fadern också: "Attest från Råneå 1837."

Och också i AI:8 står det - med en klammer runt fadern och barnen - att de kom 1837.

Att de finns i inflyttningslängden 1841 kan bero på att Fjellström inte lämnade in attesten förrän då. Inflyttningslängden är ju egentligen en längd över mottagna attester från nyinflyttade, på samma sätt som utflyttningslängden är en längd över utskrivna attester. Att det tar tid tills attester lämnas in i den nya församlingen är inget ovanligt - men fyra år ju är ju i längsta laget...

Kanske dog hustrun efter att attesten skrivits ut i Råneå och innan den lämnades in i Luleå (d.v.s någon gång 1837-1841), och hon därför hamnade utanför båda dödböckerna. Men någonstans måste hon ju ha begravts...

I arkivförteckningen för Råneå kyrkoarkiv står: "Ofullständiga, delvis felaktiga kyrkoboksanteckningar ca 1847-1889."

Det kan ju gälla dessförinnan också. Fel och brister i kyrkoböckerna finns det i varje fall gott om landet runt.

Har du kollat i Piteå? En av döttrarna flyttade dit från Råneå 1837, och kom därifrån till Luleå 1848.

Den text som du citerar från generalmönsterrullan 1836 är från rote 24 (SVAR-bild 22). I föregående rulla (1833, SVAR-bild 374) står där: "Boställe för 1:e Sergeanten"

Gust. Ant. Fjellström finns sedan bland kompaniofficerarna (SVAR-bild 369) som 1:e sergeant med förares indelning/lön.

1836 finns han dock inte med där (SVAR-bild 17-19), vilket han borde ha gjort, med notering om transport till Råneå kompani. Inte heller finns han med bland Råneås kompaniofficerer det året (SVAR-bild 97-98). Men de sidorna verkar inte kompletta, om man jämför med föregående år.

Men 1836 står för Böle-rotarna 44-45 (SVAR-bild 104): "Under Officers Aflöning."

I stället för att utrusta en soldat betalade alltså rotarna en underofficers lön. Fjellström var ju sergeant, alltså underofficer. Och det var ju i Böle som familjen bodde, enligt husförhörslängden (där han står som sergeant i AIa:7a och avskedad sergeant i AIa:8a).

Om vi går tillbaka till Livkompaniet, så finns han där också 1830 (SVAR-bild 19), som 2:e sergeant med furirs indelning/lön: "1826 den 6. Julii transporterad till 1:e Sergeant med Förare lön"

Och sedan finns samma notering på det nya stället (vilket är raden ovanför), men där är datumet den 26 juli. Och där är han som sagt kvar i rullan 1833.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12109) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan Danielsson - Måndag den 18 juni 2012 kl. 00.28
Tack för tipsen! Har som hastigast tittat igenom en del material utan resultat. Jag kommer att några veckor bara ha tillgång till ett osäkert mobilt bredband, men ska jobba vidare senare.

Fjellström har tidigare gäckat mej. Han blev soldat Lekatt vid 7½ års ålder vid sekondmajorens kompani /Bergsbyn, Hedensbyn, Furunäset/. Efter några år försvann han ur den delen av rullan, men återfanns (med stavningen Fjällström)som soldat Wågman i Norrbottens fältjägarkår /Sunderbyns rote/. 1813 var han tillbaks som furir vid livkompaniet i Västerbottens regemente.

Han var ju runt 40 år då han försvann ur rullorna för gott, och måste ha haft ett svårt liv då barnen inte var gamla då de flyttade till Luleå. Den äldsta dottern var 15 år, men hon flyttade ju från honom, och den yngsta bara tre år.

Trevlig sommar!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12404) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan Danielsson - Fredag den 03 augusti 2012 kl. 16.50
Jörgen: Jag har tittat litet noggrannare i mina anteckningar och kyrkböckerna.

Anteckningen i RÅNEÅ AI:7a kan ju också ha kommit till i efterhand i samband med att det vid ett husförhör som hör till Råneå AI:8a sid 285 upptäcktes att Fjellströmmarna inte var kvar i Böhle.

Tyvärr har jag inte tillgång till LULEÅ AI:6 (den finns inte på SVARs nätupplaga). Däremot tycker jag det ser ut i AI:7 sid 235 som att han betecknats som utfattig, fast det är struket. Det är också svårtytt vilka som omfattas av klammern i flyttkolumnen, men jag har på sidan 47 (dit någon flyttat) hittat en (men bara en) person som kom från sid 235. Det är omöjligt att på bilden se vad det står för namn där. Kanske kan jag lyckas bättre om jag ser originalet - jag tar en sväng till Härnösand om ett par veckor och passar på att besöka arkivet då.

Vad gäller PITEÅ har jag hittat morfars mor Catharina Fjellström från 1839 då hon bodde hos änkefru Södermark i kvarteret Leoparden (AI:3a p 249). Hon följde tydligen fru Södermark vid flytten till kv Stjärnan (AI:3a p 183), men sedan bodde hon nog på egen hand i kvarteren Häggen 8 (AI:3a p 278) och 12 (AI:4a) och Stadsvapnet AI:4a p 113) innan hon flyttade till Luleå igen. Tyvärr är även hon försvunnen under de intressanta åren strax efter 1837 och jag har inte lyckats hittat några anknytningar trots att det vimlar av Åströmmare i böckerna. Jag visste inte att namnet Åström var så vanligt även om en av mina mostrar var gift Åström i Luleå/Kalix.

Jag tog också en titt i registret i Luleå AI:7 sid 273 och följde den Anna Maria Åström som fanns där. Men hon var dels född fel år och i vigsellängden - hon gifte om sig 11/3 1838 - angavs också att hennes första man hade ett annat namn.

Kan det vara så illa ställt med familjen att de bott på någon inrättning, t ex fattighus eller varit "sockenhjon"? Jag har sett i någon av dödböckerna att personer angivits ha dött/bott på sjukhuset. Jag tyckern jag gått igenom tänkbara dödböcker (Luleå domkyrkoförsamling, Nederluleå, Råneå, Nedekalix och Piteå) utan framgång.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12414) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 05 augusti 2012 kl. 14.26
Luleå domkyrkoförsamling AI:6 finns också hos SVAR, men den har av någon anledning hamnat sist bland husförhören.

Ja, det är "Utfattig" som är överstruket i AI:7. Och den som flyttar från sidan 235 till 47 (näst nedersta raden) i den längden är sonen Carl Zachris. Han flyttar sedan vidare till Stockholm 1849.

Har du följt de andra barnen som har flyttnoteringar? Det kan kanske finnas några ledtrådar där.

"Alkola" som står som utflyttningsort för Maria Gustava är den östra/finländska delen av Övertorneå (nu Ylitornio, tidigare Alkkula). Socknen delades ju av den nya riksgränsen 1809.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12415) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 05 augusti 2012 kl. 14.33
Så här ser bilden från sidan 47 i AI:7 ut hos Arkiv Digital:

Luleå domkyrko AI:7, sid 47
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12464) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan Danielsson - Onsdag den 15 augusti 2012 kl. 10.11
Tack för alla tips!
Nu upptäckte jag också Luleå AI:6 längst bak i listan.

Det var en otrolig skillnad på läsbarheten i AD:s AI:7 i jämförelse med den bild SVAR har. Dessutom blev utskriven nu i svartvitt och inte sepiatonade som jag tidigare fått AD:s bilder.

Jag har börjat följa flera personer i släkten och kunnat komplettera min anteckningar med "fakta" - det kallar jag sådant jag med egna ögon sett i bilder av originalhandlingar. Det medför ju också att man förirrar sig i böckerna och hittar andra släktingar som man inte haft koll på tidigare. Även finska kyrkböcker har jag "besökt" och försökt tolka. Något konkret har inte kommit ut av detta vad gäller paret Fjellström-Åström ännu. Det blir mycket grävande i vinter!

Jag hör av mig så småningom om jag lyckas spåra dem. /Janne
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)