Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Närke   >   Asker   >  
Claes Sundbom, död 1809
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2652) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann-Cathrine Nilsson - Fredag den 16 januari 2009 kl. 09.38
Min anfader Claes Sundbom står angiven död den 21/1 1809 i husförhörslängden för Sanda ägor i Asker Genline GID 284.50.92300.
Men jag finner ingen uppgift i dödboken. Han var Fältväbel vid Lifgrenadjärerna, med avsked år 1803 som Rustmästare. (ENL: Generalmönsterrullorna). Hur och var finner jag uppgiften om hans död, vsr och av vad han dog?

Jag söker också uppgift om en oäkta son till Claes Sundboms änka Carolina Christina Lithell, Axel Ludvig Sundbom född 1817 i Ekeby, Löwe ägor.
Hur får jag veta vem fadern var? Socken protokoll, dombok, var finns dessa arkiv?

Tacksam för hjälp.
Ann-Cathrine
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2655) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 16 januari 2009 kl. 13.25
Hej

Bara en liten fundering. Du skriver inte hur gammal Claes Sundbom blev. Kan det vara möjligt att han kallades in på nytt under 1808-1809 års krig?

Som en parallell kan nämnas att det fanns åtskilliga båtsmän som stupade i detta krig. Som inte återfinns i någon dödbok, vare sig i hemförsamlingen eller i Karlskrona amiralitetsförsamling.

En bouppteckning efter Claes Sundbom skulle kunna ge någon ledtråd.

Christian

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 januari 2009 kl. 14.04.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2656) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 16 januari 2009 kl. 14.15
Enligt husförhörslängden (Asker AI:8, sidan 267) var han född 1764; han var alltså bara 45 år när han dog. Det är alltså fullt möjligt att han kan ha återgått i tjänst under kriget.

Någon bouppteckning verkar inte att finnas, enligt registret för Askers häradsrätt, som finns hos Örebro stadsarkiv.

Den 16/5 1809 flyttar i varje fall resten av familjen från Sånne ägor till Ekeby (flyttlängden, Asker B:2, sidan 11), så innan dess måste han ha dött.

När det gäller Axel Ludvig, så föreslår jag att du startar en egen diskussionstråd för honom under Ekeby, där han föddes - och där tydligen Carolinas far var prost... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2665) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marita Persson - Fredag den 16 januari 2009 kl. 23.24
Hej Ann-Cathrine!

Ja, ibland kan man hitta uppgifter om oäkta barns fäder år 1817 i domböckerna. Men läs gärna denna länk om oäkta barn så får du veta varför det bara är ibland vid den här tiden.
Det finns flera olika socknar som hette Ekeby. Var Axel Ludvig född i Ekeby i Örebro län? Det Ekeby hör till Sköllersta härad och där kan det i så fall finnas uppgifter om brottet skedde inom häradet.

Jag har på min sida lagt ut en mängd länkar om oäkta barn på sida bra länkar under rubriken sexuella brott. Några av dessa kanske du kan ha nytta av.

Lycka till!
Marita

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 januari 2009 kl. 23.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2670) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann-Cathrine Nilsson - Lördag den 17 januari 2009 kl. 11.57
Tack för era svar och tips. Jag tror också han var med i kriget 1808-1809. Får fortsätta med att söka på arkiven.
Ann-Cathrine
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)