Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Närke   >   Hackvad   >  
Hackvads skolor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4497) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Norell - Torsdag den 09 juli 2009 kl. 14.07
Hej,jag fann för ett år sedan en kvarglömd skolmatrikel från Via och Lundby skolor. Eleverna är födda från 1880 till och med 1926. Det är sammanlagt 320 elever och innehåller även uppgifter på namn av målsman samt var dom var bosatta i socknen. Jag forskar nu på hustrur till målsmannen på alla elever. Har du någon ättling som gick i skola här på ovan nämnda skolor så har jag uppgifter som jag kan dela med mig av, men jag är också intresserad av att få reda på något om dessa elever och föräldrar - jag har några skolfoton också ett från 1907 och ett från 1912/13 samt ett från något årtal där emellan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5072) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Norell - Måndag den 12 oktober 2009 kl. 21.10
Mera om skolorna i Hackvad.
Jag har nu också kunnat jämföra matrikel med/mot Examens-katalog från kommunarkivet och då kunnat fastställa årtal på skolfotona. Det som jag förut beräknat till 1907 skall vara 1908. Ett ytterligare klassfoto har jag också hittat från 1911 och det som jag tidigare skrev som 1912/13 skall vara 1913. För de sista eleverna i matrikeln som var födda 1926 har jag nu också ett foto i samlingarna. Värt att notera är att varje foto har tre eller två årsklasser tillsammans på bilderna. Jag är nu också klar med forskandet på de elever som gick i Via småskola och har nu även hustrur till målsmän, det blev så ytterligare 110 personer - 5 gick inte att finna i nuvarande register från Sveriges befolkning 1900. Allt kommer att sammanställas i någon form av häfte/skrift plus foton. Det gick alltså 115 barn i Via totalt, sen återstår det att forska på de 205 barnen i Lundby skola. Med föräldrar i Via skola är det nu 115 barn och 225 föräldrar som finns i samlingen. Saknar du uppgifter om personer kring förra sekelskiftet så är det bara att du hör av dig. Och har du själv något att berätta om dessa så tar jag tacksamt emot detta.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)